Moderator: Redaktörer
xmag skrev:Extremt bra data för Topping! Har nog aldrig sett bättre.
Hållbarhet? All elektronik är väl lika hållbara eller varierar på samma sätt hos alla tillverkare. Eller är det så att någon mekanik är av dålig kvalité? Kanske en skruv i chassit skruvar ur sig själv?
Nej, jag tror inte Topping är sämre än någon annan på den punkten.
Morello skrev:Det skiljer mer än en tipotens i livslängd mellan riktiga kvalitetselektrolyer och lägsta standard. Xmags påstående är direkt falskt.
Hållbarhet? All elektronik är väl lika hållbara eller varierar på samma sätt hos alla tillverkare. Eller är det så att någon mekanik är av dålig kvalité? Kanske en skruv i chassit skruvar ur sig själv?
goat76 skrev:xmag skrev:Extremt bra data för Topping! Har nog aldrig sett bättre.
Man behöver bara läsa några få sidor i recensionen av Topping B200 innan kommentarer om deras låga kvalitet kommer upp. Här nedan är ett litet urval ur diskussionen som vittnar om hur vanligt där är med fel på deras produkter, det är nästintill så att de borde säljas i flerpack. Varför ser man sällan liknande diskussioner angående kvalitet för andra företags produkter, är det tal om en konspiration?
”So Topping produces a product with state of the art performance once again. When looking at a stereo pair at $1200 one begins to wonder about things like warranty. I see Topping's warranty terms are one month free replacement and one year free service and therein lies the problem. Topping warranty service is in China and shipping to them is on you (return shipping is paid by Topping). Of the four Topping products I have owned two have been defective; shipping them back to China was more than they were worth so the were basically garbage at that point. (I eventually sold both on Ebay for pennies on the dollar by fully disclosing the issues.) Shipping an amp back to China is not going to be cheap. IMHO Topping needs to offer free shipping both directions or local repair facilities to play in this space. My 2 cents.”
”I agree because the pricing structure of the product is into major appliance price range now and the customer commitment for purchase and risk factor is now serious.”
”Get it from Apos if you want to feel safe. They were extremely helpful and gracious in dealing with my problems and getting me replacements for my numerous failed B100s.”
”especially with amplifiers and the highest series. A converter for $200 can be treated with a little pain as electronic waste. Sending devices for 1000 Euro with an additional fee does not make sense. if the B200 power supply costs them 20 Euro, I would rather pay 100 Euro for a new power supply than send the entire device for 600 Euro, which will be scratched. Fortunately, I bought the b200 from an authorized loyal seller, so he is legally responsible to me for 2 years. I have the Topping E70 from Aliexpres because it cost 300 $, but I would not buy the B200 for 1200 $ on Aliexpres, too much risk. Topping can only win by issuing an international guarantee regardless of the place of purchase.”
petersteindl skrev:xmag skrev:Extremt bra data för Topping! Har nog aldrig sett bättre.
Hållbarhet hos en produkt ligger i :
1. Dimensionering av produkt, d v s produktdesign.
2. Val av komponenter.
3. Att komponenterna uppfyller sin specifikation.
Elektrolyter bör väljas så att kapacitansvärdet stämmer överens med designen och att deras specifikation på spänningstålighet väljs med tanke på maximala spänningar över elektrolyterna inte överstiger lytarnas spänningstålighet och helst ligger 10-20 % under vald tålighet. Elektrolyters livslängd har även med omgivningstemperatur att göra.
Maximala spänningar inträffar normalt sett vid påslag och avstängning av apparaten. Där kommer designen in i bilden.
Förr i världen var det 2 märken som stod ut som kvalitetsmässigt dåliga. Det var Musical Fidelity och basmoduler med inbyggd elektronik som designades av en känd designer. Minns för ögonblicket inte vad de hette, men deras failure rate var över 200 %. Det fanns även ett franskt märke på CD-spelare där i stort sett alla gick sönder och de gick i konkurs snabbt. Minns inte vad de hette.
Det jag hört angående Topping 100B är att de var feldesignade, så att de inte tålde adekvat temperaturhöjning då man spelade på dem och att de hade problem vid påslag och avstängning.
Vad jag förstår är detta åtgärdat i 200B.
Komponenter kan vara usla, på det sätt att en batch slinker igenom utan att felet upptäcks.
Det brukar leda till stora kvalitetsproblem. En gång i tiden hade en Wimakonding sådant problem och det visste alla TV-reparatörer om, så de bytte automatiskt ut Wimakondingar i TVn hemma hos olyckliga TV-kunder. Sedan funkade TVn.
Mvh
Peter
xmag skrev:goat76 skrev:Topping's warranty terms are one month free replacement and one year free service and therein lies the problem. Topping warranty service is in China and shipping to them is on you (return shipping is paid by Topping). Of the four Topping products I have owned two have been defective; shipping them back to China was more than they were worth so the were basically garbage at that point.xmag skrev:Extremt bra data för Topping! Har nog aldrig sett bättre.
Med all respekt tycker jag inte frågan är riktigt utredd. Möjligt det är så men, som sagt, en text på en sida kan inte tas för en kvalitetsbedömning.
Almen skrev:xmag skrev:goat76 skrev:Topping's warranty terms are one month free replacement and one year free service and therein lies the problem. Topping warranty service is in China and shipping to them is on you (return shipping is paid by Topping). Of the four Topping products I have owned two have been defective; shipping them back to China was more than they were worth so the were basically garbage at that point.
Med all respekt tycker jag inte frågan är riktigt utredd. Möjligt det är så men, som sagt, en text på en sida kan inte tas för en kvalitetsbedömning.
Men ett års garanti??!?!? Och du betalar eventuell frakt till Kina? Bara det är ju helt värdelöst.
RogerGustavsson skrev:Det har vara vanligt att en hel del Kina-produkter har haft undermåliga elektrolytkondensatorer, jag har bytt på flera satellitmottagare. Sedan har vi det där med kopior på kända fabrikat av komponenter. Fake halvledare är så vanliga att även större inköpsställen som Digikey och Mouser fått känna av detta.
Almen skrev:xmag skrev:goat76 skrev:Topping's warranty terms are one month free replacement and one year free service and therein lies the problem. Topping warranty service is in China and shipping to them is on you (return shipping is paid by Topping). Of the four Topping products I have owned two have been defective; shipping them back to China was more than they were worth so the were basically garbage at that point.
Men ett års garanti??!?!? Och du betalar eventuell frakt till Kina? Bara det är ju helt värdelöst.
petersteindl skrev:Såg precis att Topping B200 finns på Amazon.se. Undrar hur garantin ser ut då?
https://www.amazon.se/s?k=topping+b200&crid=39KZJWXSU929B&sprefix=Topping+B%2Caps%2C110&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_9
Mvh
Peter
pingvinen skrev:petersteindl skrev:Såg precis att Topping B200 finns på Amazon.se. Undrar hur garantin ser ut då?
https://www.amazon.se/s?k=topping+b200&crid=39KZJWXSU929B&sprefix=Topping+B%2Caps%2C110&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_9
Mvh
Peter
https://www.amazon.se/gp/help/customer/ ... Y9677EFNRA
Svensk lag gäller, samma som i HiFi-butiken.
petersteindl skrev:hifikg skrev:THD på 0,000075% hörs ju inte
Och? Har det någon betydelse? Vill du ha 1000 ggr mer dist? Jag menar, om du får välja. Är det högre dist du eftersträvar?
Det verkar inte finnas någon som har ett enda positivt ord att säga över ett slutsteg som har slagit rekord i låg dist och som har ett överkomligt pris. Märkligt.
Ok, jag skall sluta länka till någon hifi-pryl som verkar kunna vara intressant på grund av någon orsak.
Mvh
Peter
Almen skrev:Jo, men ett seriöst företag har väl minst två år egen garanti gentemot slutkund? Bryston har ju 20 år på sina slutsteg...
Almen skrev:Jo, men ett seriöst företag har väl minst två år egen garanti gentemot slutkund? Bryston har ju 20 år på sina slutsteg...
petersteindl skrev:Martin Fröst + Chick Corea = Sant.[ YouTube ]
Tror inte jag hört något som inte är super av Martin Fröst.
Har set Chick Corea live 2 ggr, men aldrig Martin. Borde göra det.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Martin Fröst + Chick Corea = Sant.[ YouTube ]
Tror inte jag hört något som inte är super av Martin Fröst.
Har set Chick Corea live 2 ggr, men aldrig Martin. Borde göra det.
MvH
Peter
Tvärtom för mig, två gånger Fröst men aldrig Corea.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster