Vilken Sonab/Carlsson/Larsen-modell anser ni är vackrast?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Vilken Sonab/Carlsson/Larsen-modell tycker ni är den vackraste?

Omröstningen slutade 2025-03-01 12:39

Kolboxen
11
16%
OD-11
6
9%
OA-12
6
9%
OA-116
1
1%
OA-2212
3
4%
OA-50
8
12%
OA-51
19
28%
OA-52
8
12%
OA-58
0
Inga röster
Larsen 6
0
Inga röster
Larsen 8
0
Inga röster
Larsen 9
7
10%

Antal röster : 69

Kermit116

Re: Vilken Sonab/Carlsson/Larsen-modell anser ni är vackrast

Inläggav Kermit116 » 2025-02-05 11:55

hifikg skrev:Skönhet kommer inifrån och då vinner... ja ni vet vad, endast hotad av drivveden :)

KG har givetvis rätt och då vinner Den Heliga Gralen. Brädhögen är utom tävlan då den (ännu?) inte varit i produktion.

Fast bortsett från den inneboende skönheten så är ett par vita OA-50 Gen1 "estetiskt tilltalande".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2025-02-16 00:22

OD-11! Symmetrin visuellt bidrar till en skönhet som ingen av de andra ens närmar sig, ett konstverk!
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-08 09:50

Februari månad är till ända och vi har ett resultat!

OA-51 blev den modell som flest tyckte var vackrast, med Kolboxen på andra plats och OA-50 och OA-52 på delad tredje plats. Även OD-11, OA-12 och Larsen 9 var populära alternativ. Några uttryckte att OA-5, OA-6 och Fyrvägaren saknades på listan.
Bortsett från den ambitiösa prestigemodellen Larsen 9, fick de moderniserade modellerna OA-58 och Larsen 6/8 inte en enda röst. Det förvånar mig en aning. Jag kan tycka att t ex Larsen 6 är slank och elegant. Den är inte lika unik i uttrycket som 80-tals-serien med OA-50/51/52, men en smakfull uppdatering i samma anda.

En god vän till mig sade följande om OA-51 och OA-52:
"Jag tycker nog 52an är coolast.
Påminner om en avantgardistisk pössoffa från 70-talet.
En fördel med 52an är att den blir en mjuk övergång mellan golv och vägg.
Lite som de smältande klockorna.
51orna har högre WAF, lätta att dammsuga under, men 52orna har en mer estetisk följsamhet i rummet."
Jag tycker han fångade det ganska väl.

Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person? :D :D :D
OA-52.P, OA-51.N, OA-58.Satori och en helt hemmagjord variant av Larsen 6 SC.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-08 11:06

steglund skrev:Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person? :D :D :D

Kör på det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-08 13:18

VintageHiFi skrev:
steglund skrev:Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person? :D :D :D

Kör på det.

Ytterst få människor har fått möjlighet att lyssna på fyrvägaren. Jag avstår från att rösta. Så länge.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-08 13:55

petersteindl skrev:OA 6 typ2
[ Bild ]

Gör man i ordning sådana och tar bort skavanker och oljar och vaxar samt polerar så blir de utomordentligt fina.

Jag skrev OA6 eftersom den modellen inte fanns med som alternativ och även om jag själv hade OA6 typ 1 så tycker jag OA6 typ 2 var snyggare och kanske den snyggaste Carlssonhögtalaren.

Just detta par i bilden är träfaneret inte matchat på. Jag har oftast sett dessa i matchad valnöt då det varit frågan om träfaner.

De där var klart snygga högtalare!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-08 15:12

hifikg skrev:
VintageHiFi skrev:

Kör på det.

Ytterst få människor har fått möjlighet att lyssna på fyrvägaren. Jag avstår från att rösta. Så länge.

Ja, och vilken fyrvägare? Det finns väl någon prototyp och några amatörbyggda, men ingen färdig med design av t.ex Lars Lallerstedt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-08 15:37

paa skrev:
hifikg skrev:
VintageHiFi skrev:
Kör på det.

Ja, och vilken fyrvägare? Det finns väl någon prototyp och några amatörbyggda, men ingen färdig med design av t.ex Lars Lallerstedt?

Så är det. Skippa den. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-08 16:21

juanth skrev:
paa skrev:
hifikg skrev:

Så är det. Skippa den. :)

Äsch då! Jag tänkte att den kunde få vara med utom tävlan, i alla fall.

IMG_7049.jpeg
IMG_7049.jpeg (517.48 KiB) Visad 3343 gånger

Jag snodde din bild från "Bygger fyrvägaren"-tråden, juanth. Den har trots allt sina kvaliteter, även estetiskt. 8)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-09 00:05

:) Det är endast en prototyp än så länge. Den kommer att ändras på några punkter i nästkommande och slutgiltiga version. Ganska så snart..
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-09 00:27

juanth skrev::) Det är endast en prototyp än så länge. Den kommer att ändras på några punkter i nästkommande och slutgiltiga version. Ganska så snart..

Spännande! :D
På allvar tycker jag att samspelet mellan de vita ytorna och träfaneret är väldigt smakfullt! :!:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-09 01:24

juanth skrev::) Det är endast en prototyp än så länge. Den kommer att ändras på några punkter i nästkommande och slutgiltiga version. Ganska så snart..

Lite förbättringspotential som jag gissar finns:
Basenelementet borde sitta längre in, och övre basen borde sitta mer symmetriskt på den sneda triangeln.
Sedan kan jag tycka att basportarna kunde få en annan placering som kunde se lite mer harmonisk ut, men undrar framför allt om det vore helt omöjligt att få in en böjd slitsport?
Sen förstår jag ju att det kommer att fixas med toppdiskantens omgivningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-03-09 09:17

Jag tycker att det saknas för många alternativ, inte för att någon av dem kommer att vinna några designpris, men var är Sonabs modeller enligt nedan?? 8O 8)

Dm-11
Dm-12
Dm-26
Dm-46
Dm-52
Dc-10
DB-10
B1
B-2
B-31
B-40
B-50
C-9
C-11
C-21
Hd-701
Hd-1001

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-09 11:11

smile skrev:Jag tycker att det saknas för många alternativ, inte för att någon av dem kommer att vinna några designpris, men var är Sonabs modeller enligt nedan?? 8O 8)

Dm-11
Dm-12
Dm-26
Dm-46
Dm-52
Dc-10
DB-10
B1
B-2
B-31
B-40
B-50
C-9
C-11
C-21
Hd-701
Hd-1001

Är inte dessa förslag lite som att svära i kyrkan

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-09 12:08

smile skrev:Jag tycker att det saknas för många alternativ, inte för att någon av dem kommer att vinna några designpris, men var är Sonabs modeller enligt nedan?? 8O 8)

Dm-11
Dm-12
Dm-26
Dm-46
Dm-52
Dc-10
DB-10
B1
B-2
B-31
B-40
B-50
C-9
C-11
C-21
Hd-701
Hd-1001

Ja, förlåt, jag glömde att förtydliga i första inlägget att det bara var högtalarmodeller jag syftade på. :wink:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-03-09 12:19

VintageHiFi skrev:Är inte dessa förslag lite som att svära i kyrkan

Absolut, men det står Sonab på dem, alltså platsar de i tråden enligt första inlägget.
Vi ska väl inte favorisera och exkludera?? :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-03-09 12:52

Kan du inte orka leta upp alla Carlsson som inte heller hör hit?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-03-09 13:17

Nä, det kan någon annan få göra, jag känner att jag har dragit mitt strå till stacken.

Du kan väl bidra med några modeller? :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-03-09 14:22

smile skrev:Nä, det kan någon annan få göra, jag känner att jag har dragit mitt strå till stacken.

Du kan väl bidra med några modeller? :)

Nä, jag tycker ju inte de hör hit.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-09 16:55

smile skrev:
VintageHiFi skrev:Är inte dessa förslag lite som att svära i kyrkan

Absolut, men det står Sonab på dem, alltså platsar de i tråden enligt första inlägget.
Vi ska väl inte favorisera och exkludera?? :D

Jag tror meningen med tråden är att välja bland Ortoakustiska högtalare, utvecklade enligt Stig Carlsons concept, antingen av Stig Carlsson själv eller i Stig Carlssons anda av John Larsen.

Vad tror du tråden handlar om?

Formgivningen av Stig Carlssons 70-talsmodeller och 80-talsmodeller stod Professor Lars Lallerstedt för. Där 70-talsmodellerna tillverkades, marknadsfördes och såldes av Sonab AB och 80-talsmodellerna tillverkades, marknadsfördes och såldes av bolaget Carlsson Ortho-Acoustic AB.

Formgivningen av Kolboxen var Sigvard Bernadotte delvis involverad i. Själva lådformatet valdes innan Sigvard Bernadotte kom in i bilden för att formge foten framtill.

Formgivningen av 60-talsmodellerna var före Lars Lallersteds tid. Jag vet inte riktigt vem som formgav dessa.

Men Jon Idestam Almqvist, som är pappa till popboxen, var den person som införde den fyrkantiga högtalarformen efter Kolboxen.
Den fanns före Sonab/Carlssons 60-talsmodeller.
Den slutgiltiga formgivaren till popboxen var Ulf Rosenberg.

Så här skrev jag 2009-04-19:

petersteindl skrev:Dahlqvist, jag sitter inne med i princip hela svaret på din fråga, men det tar mig lite för mycket tid i anspråk just nu att reda ut begreppen, men det ligger på lut. Det handlar om Stigs hela utvecklingshistoria och om varför Stig ändrade sina högtalare och om vilka kriterier Stig hade i sina olika epoker. Jag fanns ju där i kretsarna på den tiden, d v s från ung 1968/9 då jag flitigt frekventerade Jon Idestam Almqvists butik. Till Stig började jag ringa 1070/71. Jag minns inte exakt när, men jag kan fortfarande känna känslan eller snarast ängslan jag hade inför mitt första telefonsamtal till Stig Carlsson. Andra som var med på den tiden och som kände både mig och Stig har berättat att det var 1070/71.

Jag har hela Stigs historiebeskrivning och jag har Jons historiebeskrivning vad gäller Popboxen. De stämmer helt överrens.

Pop-boxen var helt och hållet Jon Idestam Almqvists projekt. Han hade vissa designkrav vad gäller högtalarelementplacering, som jag pratade med Jon om i förra maj på hans 80-årsdag :) Jon Idestam Almqvist visste bara att han ville att högtalaren skulle vara fyrkantig som en klump som han uttryckte det. Ulf Rosenberg blev sedermera involverad av Jon, först och främst angående formgivning av högtalarna. Slutstegets formgivning fixade Jon själv. Jon och Stig var vänner. På den tiden fanns bara Kolboxen som var Stig Carlssons högtalare och de var dyra och tillverkades bara i en ytterst begränsad upplaga. Jon Idestam Almqvist hade slutstegen som kunde användas tillsammans med en förenklad version av Kolboxen. Jon ville presentera ett förhållandevis billigt alternativ till konsument som Jon kunde erbjuda i sin butik på söder. IDEA hette Jons butik. Det var tänkt som byggsats och det presenterades så småningom d v s 1964 i Radio & Television.

Popboxen var tänkt att bli en billig variant av Kolboxen. Diskanterna i kolboxen var monterade runt mellanregisterelementet. Det var Jons utgångspunkt för en billigare variant. Därför skulle diskanterna placeras runt mellanregistret. Avståndet från diskant och mellanregistret till vägg var nu den springande punkten där Stig och Jon hade lite skild uppfattning. Men inte desto mindre tyckte Stig om Jons projekt.

Stig Carlsson hade sina egna krav och kriterier. Stig hade redan nya idéer om hur man kunde ändra formgivningen på Kolboxen. Stig var även i färd med att ändra mellanregistrets placering i förhållande till väggen där högtalarna skulle placeras. Det gemensamma mellan popboxen och Stigs konstruktioner var Stigs patent vad gäller basreflexavstämningen. Där snyltade Jon Idestam Almqvist på Stigs patent, Jons egna ord var att det var ren stöld, fast det var med Stigs goda minne. Stig var alltså inte emot Jon och popboxen och krävde heller inget av Jon. Stig tyckte att Jons projekt var intressant och Stig var behjälplig vid mätningarna i det nya mätlabbet på KTH. Popboxarna var för övrigt premiärhögtalarna som mättes i Stigs nya laboratorium. Det var Sven Eriksson som då var Stigs assistent och utförde mätningarna. Det tog månader enligt Jon och det blev åtskilliga mätningar. Stig ville skaffa sig erfarenhet inför mätningar på sina egna kommande högtalare.

På återseende :) i ämnet
Peter

Popboxen borde platsa som ett högtalaralternativ i tråden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-09 17:48

Den av alternativen som jag själv sätter högst estetiskt är kolboxen.
Popboxen saknas som alternativ. Missade att rösta :cry:

Men det finns fler högtalare att nämna egentligen.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-09 19:11

Vad gäller själva formgivningen av Kolboxen, där Sigvard Bernadotte formgivit själva fötterna, med foten framåt, och hittat på att bygga in Onoff-knappen i foten framåt så att slutstegen stängs av då högtalaren sätts i vertikal position. Foten pekar då nedåt i stället för framåt och högtalaren står upp.

På den tiden hade Stig en förförstärkare till Kolboxen. Den hette Kontrollförstärkare 1001 K.
Den såldes tillsammans med Kolboxen som Lund ORTHO ACOUSICAL System 1001. Högtalarens beteckning var 1001 E.

Kontrollförstärkaren var designad av Sigvard Bernadotte. Tippar att det var via den designen som Sigvard Bernadotte tog uppdraget att fixa foten. Från början hade Kolboxen inga fötter alls. Den vilade i ett stativ.

Bild

Så är den inte så vacker. Men med modifiering av Sigvard Bernadotte, så blev den ett smärre mästerverk i design.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-09 19:44

petersteindl skrev:Jag tror meningen med tråden är att välja bland Ortoakustiska högtalare, utvecklade enligt Stig Carlsons concept, antingen av Stig Carlsson själv eller i Stig Carlssons anda av John Larsen.

Ja, det var precis det som var meningen med tråden, men jag skrev inte det rakt ut, utan lät det vara underförstått. Jag tror att smile förstod det också och bara ville leverera en liten gliring om den saken, med glimten i ögat. Därmed tycker jag att vi lämnar den frågan.

Tack Peter för den historiska redogörelsen för vilka som har legat bakom designen av de olika modellerna genom åren! Intressant och givande!
...och ja, vi får väl ta med Popboxen också i nästa omröstning. Frågan är bara vilka som ska bort, i och med att det bara finns plats för 12 alternativ...?

Kolboxen blev verkligen väldigt mycket mer elegant med fötterna än med ställningen! Små detaljer, kan det tyckas, men nog så viktiga! :idea:

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-03-09 20:21

steglund skrev:Jag tror att smile förstod det också och bara ville leverera en liten gliring om den saken, med glimten i ögat. Därmed tycker jag att vi lämnar den frågan.

Tack för att du som trådskapare såg min glimt i ögat och mina smileys i inläggen! :)

Det finns ingen anledning för någon att bli upprörd.

Tillbaka till den ursprungliga diskussionen! :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-09 20:59

Det var riktigt roligt att se hur Sigvard Bernadotte förvandlade kolboxen till ett mästerverk.

Ett av världens främsta museer MOMA i New York har framhållit OD11. Helt enormt att bli utställd där
https://www.moma.org/explore/inside_out ... od-design/

” Stig Carlsson. OD-11 Cloud Speaker. 1974
Swedish engineer Stig Carlsson challenged the audio industry by developing a speaker for real living rooms by designing it to project from the top so sound could reverberate off the ceiling and walls to fill a room”.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-09 22:34

Personligen skulle jag ta bort OA58 samt Larsenhögtalarna.
Istället skulle jag lägga till popboxen och OA6 typ 1 och OA6 typ 2.

Användarvisningsbild
steglund

Inläggav steglund » 2025-03-09 23:46

petersteindl skrev:Personligen skulle jag ta bort OA58 samt Larsenhögtalarna.
Istället skulle jag lägga till popboxen och OA6 typ 1 och OA6 typ 2.

Några förespråkade OA-5 också. Och OA-6 typ I och typ II skiljer sig åt rätt mycket utseendemässigt, så de bör vara två olika alternativ. Det tar emot att välja bort OA-116 och OA-2212, men de fick bara 1 respektive 3 röster i den här omgången. Bort med de båda, OA-58 och Larsen 6/8, så har vi plats för fem nya alternativ istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-03-10 09:52

Larsen 9
OA52
OA51
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati