Laga fräs

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Laga fräs

Inläggav Michael » 2025-03-09 11:39

En av mina fräsmaskiner mår dåligt. Den gnistrar/låter och ingen ordentlig snurr, luktar ozon. Ibland startar den inte, måste först snurra lite förhand. Då jag tycker den är bra, vill jag gärna ha den. Så måste försöka laga. Då är det bra med detta...
Bild

Nu har jag kommit in i den...
Bild

Några av 'polerna' (vet inte vad det heter) ser annorlunda ut. Det är svart mellan där kolen går och anslutning till trådarna. Piper jag med multimeter så verkar alla 'poler' ha kontakt med varandra. Förutom sju styckna, de som ser annorlunda ut.
Bild

Även det runda har annan färg på några. Ser nästan ut som lödtenn, medans det är kopparfärgat på de andra.
Bild
Bild

Det går nog inte laga, utan måste väl köpa en ny rotor. Ja men se här, "TRA 382 Armature, 230-240V" finnas att köpa som reservdel. Har dock bara hittat den i England.
Bild

Måste få loss chucken (96) från rotorn (39), för att kunna dra ut rotorn. Den är nog bara pågängad. Vanliga gänghållet, så den drar åt sig när maskinen startar och belastas. Sitter hårt. Borrade och sågade till ett par träbitar. Plus tog en stor tving till hjälp. Den lossnade!
Bild

Går det dra upp rotorn - nej, så klart inte. Den sitter hårt i det undre kullagret. Det krävdes flera slag med hammare, men tillslut lossnade den. Måste nog ha nytt kullager också.

//Michael

Användarvisningsbild
smile

Re: Laga fräs

Inläggav smile » 2025-03-09 12:29

Piper jag med multimeter så verkar alla 'poler' ha kontakt med varandra. Förutom sju styckna, de som ser annorlunda ut.

Då har du kortis mellan alla dessa poler, du bör väl bara ha "pip" mellan två av polerna åt gången, dvs. Lindning för lindning.

Hoppas du lyckas med din operation! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-09 20:44

Du behöver nog nya kol också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2025-03-09 21:39

Ja kolen lär ju inte vara så glada efter det där...

Det borde vara kontakt mellan alla segmenten på kommutatorn eftersom lindningarna borde vara kopplade i en ring, men resistansen kommer att bero på vilka man mäter mellan.
Närliggande segment borde ge låg resistans och motsatta sidor som högst.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-03-10 10:03

Är det någon mening med att laga grejer nu för tiden? Slit och släng kulturen har helt tagit över tyvärr.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-10 10:08

LeifB skrev:Är det någon mening med att laga grejer nu för tiden? Slit och släng kulturen har helt tagit över tyvärr.

Ja det är det. Och om man gör det själv är det till och med oftast ekonomiskt försvarbart. Alla RIKTIGA män lagar saker, gör inte du? :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-03-10 11:30

Ja, absolut bra att laga. Och det man inte reder ut själv kan man få utmärkt hjälp med från Småmaskinsservice i Göteborg. Dom har fixat både min Dewalt-såg och Bosch-fräs. Kunniga och prisvärda:
https://www.smsservice.se/

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-03-10 12:29

Det är ju kul att laga saker, känns väldigt bra när man lyckats med det i stället för att köpa nytt :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-03-13 23:34

Tack för tips och info.

Det syns att det är två trådar som går in i varje segment på kommutatorn (nytt ord för mig, tack). De sju som det är avbrott till, verkar inte heller ha kontakt med varandra. Sedan verkar det även vara avbrott på i alla falll ett ställe till, bland de som ser ok ut.

Jag har nu beställt ny rotor och kol. Där jag först tänkte beställa tyckte jag frakten blev för dyr. Beställde på ebay från England. De kunde inte svara på vad som ingick, men fick det bekräftat (via SKU nummer) från annat ställe. Som är de som ligger bakom den säljaren på eBay (verkar det som). Hittade bara på ett ställe i EU, i Nederländerna. De säljer inte till andra länder. När jag la produkterna i korgen på eBay, så försvann momsen. När jag skulle betala så var det helt plötsligt moms med. Då blev jag orolig, men när jag räknade så visade det sig att det var 25% - så det måste vara Svenska momsen. Nåväl, får väl se vad det blir i tull och avgift när det kommer. Om det nu kommer, skickat utan tracking.

...och visst skall man reparera om det går, plus få lite roligt :-)

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-03-31 23:59

Jag beställde den 13/3 och på eBay blev den markerad som skickad samma dag, men det är jag tveksam till. För på CN22 (customs declaration) etiketten på paketet så står det 18/3. Paketet kom till Sverige 21/3 och då skickade Postnord brev till mig för att jag skall godkänna de som tullombud. Detta kom till mig den 27/3. Två brev faktiskt, det andra var en påminnelse. Så det verkar ha gott snabbt från England till Sverige. Surt att behöva vänta 6 dagar på ett svenskt brev. Blev lite orolig, för kunde se bilder på paketet när jag skulle godkänna Postnord som tullombud. Det står inget om momsen på CN22. Jag hade kollat kvittot på eBay (Tax Invoice) och det är utfärdat av eBay i Tyskland och det står att det skickas från UK... Hmm har jag då handlat från Tyskland eller England, kan man undra. Framgår i alla fall att 25% moms ingår. Nåväl, jag ringde Postnord och de bekräftade att mitt paket finns med på en IOSS (Import One Stop Shop) lista. Det är ett system i EU för att digitalt berätta att momsen är betald. Så ingen mer moms eller annat att betala. Jag kände inte till detta system och kan nu i efterhand se att det faktiskt finns ett IOSS nummer på momskvittot. Paketet frisläpptes av tullen och efter helgen kom det till mig.

Hmm, kartongen var inte igen tejpad. De har öppnat den för att lägga i kolen. Glömt tejpa och sedan lagt den i en svart påse. Tyvärr så har kartongen gott sönder inuti och rotorn har hoppat omkring där inne.
Bild
Bild

Är orolig om fläkten blivit skadad eller böjd. Det är ju viktigt med balansen, när den roterar.
Bild

Alla delar var med. Jag var ju lite orolig för det undre lagret, ty det syns inte på säljarens bilder.
Bild

Kolen verkar ha klarat sig.
Bild

Nu har jag dock andra bekymmer. Det är en demontering jag inte gjort, men borde gjort under tiden jag väntade på reservdelarna. Nämligen att ta bort det undre lagret. Sitter under en bricka som hålls på plats av två skruvar. Tog först en skruvmejsel och tryckte hårt neråt, viktigt inte ta sönder skruvhuvudet. De sitter hårt, blev lite deformering av skruven. Tog då ett helt nytt ph2 bits och spärrhandtag (typ hylsnyckelsats). Nä de lossar inte, istället ger sig ph-hålet. Undra om de är limmade, syns inget.
Bild

Nej :( hur skall jag nu göra - sova på saken.

//Michael

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-01 00:08

Om det inte är plast på den delen så kan det hjälpa att värma upp delarna ordentligt. Sedan slagskruvmejsel och i värsta fall vänsterborr.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-01 04:15

Kan var vänstergänga. Troligtvis inte men man vet inte säkert.
Körnare är ett alternativ.
Annars är det att borra ett litet hål och använda en fasad urdragningskruv.
Kanske blir tvungen att värma med något om den är limmad. Ser lite blått ut på gängan. Då är det nog limmat.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2025-04-03 11:20

Kanske var det inte Phillips-skruv?
Triton är såvitt jag förstår Australisk, men JIS-skruvspår är väldigt lik Phillips och används ofta av Japaner istället för PH.
Alla borde skaffa sig JIS-skruvmejslar för att inte slinta med en PH-mejsel där det är JIS-skruvar.

F.ö. anser jag att Phillips är riktig skit... Det gjorde nog även Japsarna när dom tog fram sin egna, bättre, variant.

Det sägs att Phillips togs fram till/av den amerikanska flygindustrin när man ville maskindra skruvar i aluminium utan att riskera att "strippa" gängan. Då blev Phillips en bra lösning eftersom verktyget slant innan alltför stort vridmoment uppnåddes! Den är i så fall konstruerad för att vara "dålig"!

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2025-04-03 12:10

Om det är låsvätska på skruven så kan man lyckas "väcka" skruven med ett rejält slag med ett dorn, gärna nästan lika stort som skruvskallen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-04-03 14:16

spiii skrev:Kanske var det inte Phillips-skruv?
Triton är såvitt jag förstår Australisk, men JIS-skruvspår är väldigt lik Phillips och används ofta av Japaner istället för PH.
Alla borde skaffa sig JIS-skruvmejslar för att inte slinta med en PH-mejsel där det är JIS-skruvar.

F.ö. anser jag att Phillips är riktig skit... Det gjorde nog även Japsarna när dom tog fram sin egna, bättre, variant.

Det sägs att Phillips togs fram till/av den amerikanska flygindustrin när man ville maskindra skruvar i aluminium utan att riskera att "strippa" gängan. Då blev Phillips en bra lösning eftersom verktyget slant innan alltför stort vridmoment uppnåddes! Den är i så fall konstruerad för att vara "dålig"!

/Sam

Nej det där är inte JIS. Men det VAR nog Pozidriv innan massakern började... :D

Nu när det blivit som det blitt... :) hade avprovat med en automatkörnare och ungefär hundrafemtio grader
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-04-03 17:12

Philips eller pozidrive förmodligen, det gäller att ha rätt mejsel för det. De är inte riktigt kompatibla.
Fram med borrmaskinen bara och borra bort skruvskallen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-04-04 22:44

Jag är rätt helsäker på att det är (var) philips #2. Det var inte pozi. Jo jag kunde nog varit ännu mera försiktig vid första försöket och framförallt använt ett helt nytt bits. Nu tog jag istället en skruvmejsel som var inom räckhåll. Trodde inte de skulle sitta så hårt. Det ser lite märkligt ut runt om. Verkar som om försäkningen i brickan inte är helt slät, utan vågig. Det är nog inget lim som syns. De sitter i botten av en typ te-kopp. Vilket gör det lite svårtillgängligt. Naturligtvis plast i närheten, så vågar inte värma så mycket. Skulle i och för sig kunna gå att demontera, men hade tänkt undvika plocka isär mera. Undertill ser det olika ut där skruvarna sitter. Stoppet för axeln är vid ena skruven. Delen som skruvarna går in i är gjutgods. Skruvarna är inte långa, cirka en centimeter.

Gjorde ytterliggare ett försök på ena skruven. Slog några slag på bitsen först, tänkte att den då 'sätter' sig lite bättre i skruven. Spände också fast maskin i bordet, så jag inte behövde hålla emot. Kunde ta i rätt mycket tyckte jag... tills det 'smällde' till och några bitar flög. Det försvann de fyra 'hörnen' i ph hålet.

Jo, blir nog att ta till borr... och hoppas på att det går rensa gängan ren. Ett alternativ skulle kanske vara att köra med gamla lagret. Jag borde väl märka om det börjar gå sönder.

//Michael

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-04 22:55

Hur ser det ut nu?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-04-05 01:09

Du behöver inte borra ur hela skruven, borra bort skallen bara så släpper trycket på skruvarna så kan du ta en tång och skruva ur dom när du tagit bort locket.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-04-05 16:39

Ser ungefär likadant ut.

Då skruven är försänkt och brickan inte så tjock. Så tror jag inte det är så mycket kvar av skruven, efter jag borrat bort skallen. Skallen är en bit ner i brickan. Den får inte sticka upp, för där är fläkthjulet straxt ovanför. Skall försöka tänka ut lämplig borr diameter. Är en hel del annat på g också, så inte hunnit med. (blev lite less på det också, kanske).

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:47

Jag hade samma problem med en Boschfräs. Den spottade och fräste och gick inte rent. Ibland startade den inte alls.
Det visade sig att det var strömbrytaren som hade geggat igen av allt damm den hade dragit i sig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2025-04-08 00:31

Det var som tusan. :) Flint har klättrandes på sleven kravlat sig upp ur grytan. Det var länge sedan (eller har jag missat något?).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-04-09 23:06

Spände fast den i pelarborrmaskinen och borrade. Den första med 7 mm borr, den andra med 6 mm. Slog in en gammal liten mejsel för att bryta upp brickan, då det var lite för mycket kvar av ena skruven. Syns märken efter det, på sista bilden.
Bild

Det är en extra grop runt skruvhålen och motsvarande utbuktning i brickan. Det verkar (gissar jag) även som om skruven har tryckt ner en liten kant av brickan, ner i skruvhålet.
Bild

Resterna av skruvarna.
Bild

Svårt komma åt skruvdelen som var kvar, men det gick med min lilla esd-platt-tång. Lätta att skruva ur.
Bild

Lagret var bara att lyfta ut.
Bild

Behöver två M5x10 försänkta. Hittade några, men de var 12 mm. Fortsättning förljer en annan dag.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-04-10 11:45

Det är väl bara att kapa skruvarna med en Dremel eller bågfil?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-04-12 12:49

Vid nogrannare koll (med mätning) så bör skruvarna vara 8 mm. Nu har Dremel'n jobbat och filen finat till (tog 12'orna jag hade). Böjde till brickan lite och filade bort den smala kanten vid hålen. Nu är lagret monterat och skruvarna åtdragna. Efter iskruvade utan att dra hårt, så drog jag cirka ett åttondelsvarv med spärrhandtaget. Nu är det pozi. Dessa skruvar får inte lossna. Det går inte komma åt de för att efterdra, inte ens om man demonterar maskinen igen (måste i så fall byta bottenlagret). Så jag la ett par droppar billackfärg. Vet inte om det hjälper så mycket, men kan inte skada.
Bild

Jag var lite fundersam på var undre lagret skall sitta på rotorn. Syns på gamla att det suttit ända in, det är två millimeter längst in med mindre diameter. Tog chucken skruvade på. Den går längre in än vad lagret är tjockt. Aha, den kan användas för att dra fast lagret och den skall nog skruvas åt. Om jag bara sticker in rotorn i lagret så kommer inte främre delen med gängorna ut tillräckligt långt för att chucken skall få fäste. Så var ändå tvungen att slå in rotorn första biten. Tog en bit VP16 rör och placerade under. Som anhåll för lagret, så att slagkraften tas upp av röret och inte av kullagret. Sedan på med chucken, låsa den och vrida på rotorn så den åker ner i lagret tills det tar stop.

Lyckades montera tilllbaks de andra delarna och här snurrar den igen :-)
Bild

Lite vibrationer, men nog inget felaktigt. Lät den snurra på lägsta fart flera minuter. Sedan varvade jag upp och lyssnade/kände efter vibrationer på olika varvtal. På högsta om jag lyfter upp fräsen och håller den i händerna, så känner jag inga vibrationer. Nu efter den blivit inkörd lite om jag snurrar på axeln för hand, så gnisslar det. Tog bort kolen och även överdelen (finns en grej där som snurrar nära plast). Låter fortfarande, måste nog vara plast/gummit på kullagren. Detta är nog helt ok... efter den stått still en stund, gnisslade den inte! Axeln är lite trög att snurra på, den gamla gick väldigt lätt. Dock inget som oroar mig. Den kommer nog snurra lättare efter blivit inkörd och använd.

Nu är även alla plastdelar monterade. Med på bild är även den lite unika kåpan (spånsug) som kan monteras undertill och bra vid kantfräsning.
Bild

//Michael, nöjd och glad

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-04-12 13:03

Kul med en lyckad operation!

Och kul att du delade med dig av bilder och tankar under resans gång!

Återgå till DIY-forum