Idag skall jag hämta en mindre litografi hos en av ortens glasmästare som gjort en inramning. Det blir den femte bilden i korridoren. Detta projekt startade som en konsekvens av vår döstädning där vi bl a skänkt bort tavlor framförallt till barn och släkt.
Jag har alltså ett bildintresse som i någon liten mån påverkat samlingen av vinylskivor. I första hand är det bandet/artisten som gäller men har även haft konvolut som är designade av exempelvis Andy Warhol. Han gjorde ca 50 omslag. De flesta är dock nu sålda. Kvar finns exempelvis något som är sorterat under Rolling Stones.
Men konvolutet är ändå viktigt och skiva och omslag är separerade och förvaras i en plastficka. Numera är det enbart förvaring i backar som gäller.
Samlingen har omfattat allt från fri jazz till dansband. Mestadels av flikarna gäller artister och band. Men även skivbolag förekommer som exempelvis tidiga jazzskivor utgivna av Blue Note eller fenomen som brittisk pop från tiden.
Det finns få samlingskivor. De som finns är väl av karaktären Svensktoppen. Jag har nästan aldrig ambitionen en komplett flik med några undantag såsom Kraftwerk. Då räknar jag inte olika varianter utan det gäller enbart 1 ex av utgivna album.
En del av samlingen är americana inklusive Elvis och Johnny Cash men få riktig blues.
Omslag av Andy Warhol sorterat under Rolling Stones. Observera att blixtlåset är äkta.