Om skivsamlande/vinyl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Om skivsamlande/vinyl

Inläggav Kronkan » 2025-03-11 23:12

Just nu är jag ingen aktiv skivsamlare med nya inköp m m. I samband med flytt kom en hel del snarare att säljas.

Här ett längre reportage kring samla skivor. Idag för trött för att ge egna kommentarer.

https://efn.se/play/saker-och-ting-11-m ... cdd4a75d06

Gällande samla kulturella uttryck håller jag just nu på att göra en miniutställning av litografier gjorda av en svensk konstnär. Detta i en liten korridor som skiljer min ytterdörr från vinterträdgården som finns i kvarterets mitt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Om skivsamlande/vinyl

Inläggav Kronkan » 2025-03-12 08:09

Idag skall jag hämta en mindre litografi hos en av ortens glasmästare som gjort en inramning. Det blir den femte bilden i korridoren. Detta projekt startade som en konsekvens av vår döstädning där vi bl a skänkt bort tavlor framförallt till barn och släkt.

Jag har alltså ett bildintresse som i någon liten mån påverkat samlingen av vinylskivor. I första hand är det bandet/artisten som gäller men har även haft konvolut som är designade av exempelvis Andy Warhol. Han gjorde ca 50 omslag. De flesta är dock nu sålda. Kvar finns exempelvis något som är sorterat under Rolling Stones.

Men konvolutet är ändå viktigt och skiva och omslag är separerade och förvaras i en plastficka. Numera är det enbart förvaring i backar som gäller.

Samlingen har omfattat allt från fri jazz till dansband. Mestadels av flikarna gäller artister och band. Men även skivbolag förekommer som exempelvis tidiga jazzskivor utgivna av Blue Note eller fenomen som brittisk pop från tiden.

Det finns få samlingskivor. De som finns är väl av karaktären Svensktoppen. Jag har nästan aldrig ambitionen en komplett flik med några undantag såsom Kraftwerk. Då räknar jag inte olika varianter utan det gäller enbart 1 ex av utgivna album.

En del av samlingen är americana inklusive Elvis och Johnny Cash men få riktig blues.

Omslag av Andy Warhol sorterat under Rolling Stones. Observera att blixtlåset är äkta.
Bild

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-12 08:47

Jag är periodisk skivsamlare, köper inte lika mkt nu som förr men det händer att jag köper lite pö om pö.
Reser en del i jobbet och har som tradiotion att försöka köpa någon skiva på varje tripp, tillbringar en hel del tid i UK och där fanns det gott om skivaffärer.

Har inte en gigantisk samling men det är 4-siffrigt antal, mest skivor jag verkligen vill ha med fokus på hårdrock/metal men även annan musik,allt utom hiphop/rap :D

Vinylskivor är för mig inte frågan om välljud, även att jag har en bra skivspelare och flertalet riktigt bra pressade skivor utan det är det fysiska med skivan som lockar.
Det blir en viss känsla när man släpper ner nålen, lyssnar på hela sidan utan avbrott, under tiden så kan man titta på fina bilder, låttexter osv på omslaget.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-12 12:10

Jag har inte nu räknat skivorna. Några backar finns fortfarande kvar i förrådet. Är väl fyrsiffrigt.

Ibland så köpte jag på fredagar efter jobbet som ett sätt att avrunda veckan. Ibland så åkte hustrun och jag in på lördagar till Bengans och andra skivbutiker kring Järntorget i Göteborg. Vi hade också ett stamställe där vi åt.

Om jag medvetet äger flera ex av samma omslag beror detta snarare på omslagen än själva vinylen. Här ett exemplar där Rolling Stones fick ta bort kända kvinnliga ansikten på ett omslag. Man hotades med stämningar. Omslaget var genombrutit och porträtten fanns på innerkuvertet.

Bild

Baksidan av omslaget ser så här ut.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-12 16:52

Självklart kan också cd vara något att samla.
Här är en cd-utgåva med samma omslag.
Men remastrad är för mig inget som jag i grunden ser som en kvalitetshöjning.

Bild

Så här såg första orginalet ut 1978
Bild

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-12 20:50

Det är en djungel med olika versioner,pressningar osv, på populära skivor är det inte ovanligt med 30,40 olika versioner.
För mig att jag läst att Beatles White Album är en de värsta att bestämma vilken av alla versioner man har, med stor prisspridning dessutom.

Jag har några riktiga rariteter med svensk hårdrock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-12 22:00

Kronkan skrev:Självklart kan också cd vara något att samla.
Här är en cd-utgåva med samma omslag.
Men remastrad är för mig inget som jag i grunden ser som en kvalitetshöjning.

[ Bild ]

Så här såg första orginalet ut 1978
[ Bild ]

Kanske denna också är intressant? Hittade denna i Frankrike för många många år sedan... :D

Rolling.jpg
Rolling.jpg (1.43 MiB) Visad 1309 gånger

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-03-12 23:40

Både musik och bild påverkar varandra även ömsesidigt.och kan definitivt vara en del av ”berättelsen”. Omslaget ovan är ju påverkat av Rolling Stones omslag men jag kan inte säga varför.

Ett känt exempel är hur omslaget till London Calling var kraftigt påverkat av omslaget till Elvis första album.

Bild

Första spåret

Återgå till Generellt om hifi