Aktiv subb till Quad ESL-988

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hjalmar_Branting

Re: Aktiv subb till Quad ESL-988

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-07 19:57

HP?
Du menar LP för sub?

Q värde för delning ställer du inte, du ställer en delningsfrekvens och branthet, kan även vara typ av delning.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-07 20:12

HP för ESL, sedan kompenserar jag lägre nivå på subben genom att dra upp volymen. Bara ett test.
HP på DSP vill ha frekvens och Q. Nu har jag 100 Hz och Q = 1.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-11 20:42

Q=0,71 är rätt säger de som vet.
Som dokumentation utifall någon söker

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-12 09:57

MoonMartin skrev:Ingen som tilltalas av Gravesens enkla förslag? En snabb lösning innan jag köper miniDSP...
En 10 nF superkonding mot 160k ingångsimpedans på slutsteget för -3 dB vid 100 Hz? Eller det är kanske inte tillräckligt för att avlasta Quadarna? Andra ordningen är kanske bättre?

Jag gjorde så en gång fast med Magnepan mg3.7 som huvudhögtalare.
D.v.s ett första ordningen högpassfilter implementerat med en konding och ett motstånd, satt på sladden direkt innan slutsteget, allt för att minimera antalet burkar i vägen för signalen. - 3 dB vid 100 Hz (verifierat givetvis).
Dert är såklart en väldigt flack delning men ger ända c:a -6, -7 dB vid 50 Hz och - 12 dB vid 25 Hz så visst avlastas huvudhögtalarna en hel del jämfört med fullregister.
Subbarna hade sedan egna slutsteg och delningsfilter.

Jag fick aldrig till det tyvärr den gången men jag skyller nog mest på subbarna och deras delning/integrationen. Mina mätmöjligheter akustiskt var begränsade på den tiden.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-12 20:02

Tack för input.
Funderar på ett andra ordningens med -3 dB vid 100 Hz. Dvs. 10 nF i serie, 160k mot jord och så 10 nF en gång och 160k i själva slutstegets ingångsimpedans.
Borde väl funka och ge dubbla värden mot de du hade.
Å andra sidan funkar det bra med högpass genom DSP och sedan kompensera upp subben som har samma ordningens lågpass...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-13 18:44

MoonMartin skrev:Subben har den här kurvan: [ Bild ]
Är det LP med 12 dB/oktav?
80 Hz ligger på 90 dB och 160 Hz på lite under 80 dB (78?).
Hur ställer jag in motsvarande HP med DSP?
80 Hx och Q=1 eller 2 för att få 12 dB/oktav.
Har letat på nätet men har inte hittar något bra...
Någon som har koll på sådant?

Asymptotiskt är avrullningen på bägge kurvorna minst 18 dB/oktav. Beroende på hur man tittar (kurvorna är inte "raka") kan det se ut som 20-24 dB/oktav.

Som en info är det vanligast med delningsfilter hos hembioreceivrar vara 24 dB/oktav på lågpassfiltret och 12 dB/oktav på högpassfiltret. Att högpassfiltret har lägre avrullning brukar vara att tanken är att använda högtalare som är av mindre lådstorlek (toppar) och ofta slutna, som i sig själva har någon typ av högpassfilterfunktion av typ 80 Hz och 12 dB/oktav. Sammantaget ger det då en akustisk högpassfilterfunktion med dämpningen 24 dB/oktav. Som ytterligare info nyttjar mig veterligen Ino Audios analoga aktiva delningsfilter 30 dB/oktav i lågpassdelen (med justerbart Q-värde samt flera andra rattar/spakar) och 18 dB/oktav i högpassdelen. I slutänden är det ändå det totala systemets frekvensgång som är viktig.

Här finns det alltså utrymme för egna funderingar beroende på hur de högtalare du själv tänker använda beter sig. Då du kommer få elektrostater kan det vara bra att avlasta dem från basregistret i hög grad. Du vinner på ökad ljudtryckskapacitet - lägre distorsion. Bara att experimentera!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-14 22:31

Tack. Jag får ta ändan ur vagnen och mäta upp dom snart. Låter lite luftigare, tycker jag...

Föregående

Återgå till Köpråd