Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Servicemanual har du kanske? Annars finns den bl.a. på denna adress,
https://dadaelectronics.com.au/doc/Audi ... l-V2.0.pdf
Rätt mycket om Quad på Dadas blogg, https://quadrevisionspot.blogspot.com/2 ... -swap.html
PerStromgren skrev:Aldrig får man vara glad!
Mina nya innevånare Revel F208 har ca 5 dB högre känlighet än Quad 2912 och avslöjar obarmhärtigt att min Quad 606 mk I brummar. Lika i bägge kanalerna. Jag gissar att det är glättningskondingar som behöver åtgärdas. Någon som kan leda mig? Jag är rätt fäst vid min gamla förstärkare och vill inte kasta ut den!
Morello skrev:PerStromgren skrev:Aldrig får man vara glad!
Mina nya innevånare Revel F208 har ca 5 dB högre känlighet än Quad 2912 och avslöjar obarmhärtigt att min Quad 606 mk I brummar. Lika i bägge kanalerna. Jag gissar att det är glättningskondingar som behöver åtgärdas. Någon som kan leda mig? Jag är rätt fäst vid min gamla förstärkare och vill inte kasta ut den!
Vad är det för årsmodell på ditt exemplar?
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:Aldrig får man vara glad!
Vad är det för årsmodell på ditt exemplar?
Ca 1988. Jag hittar ingen bra serienummertabell. Serienummer 5159.
Morello skrev:Helt ärligt är det en tokig idé, då defekta e-lytar inte sällan drar sig andra komponenter i graven då det blir kortslutning.
E-lytar anno 1988 har passerat bäst-före-datum för många år sedan. I Quad 606 finns cirka tio e-lytar som man byter på en längre fikarast.
rikkitikkitavi skrev:Tme.eu finns också. Samma fraktkostnad som från Elfa.
Digikey mfl är fraktfria och tullade/momsade över ca 500 kr köp och det hamnar du lätt på med fyra elyter 63V/10000uF och lödfanor.
Ta måtten på kondingarna. Inte omöjligt nyare modeller är något mindre så klämman inte riktigt passar men det går att sätta en gummibit som mellanlägg.
Sedan är det såklart även alla små elyter på kretskorten, det är merparten av den utökade kafferasten i arbetstid.
Det är väl ingen toroidtrafo i den gamla Quaden utan någon form av C kärna? Finns det ekvivalenta till slutstegs coh signaltrissorna att få tag på idag? Det är väl inga exotiska japaner med extrem bandbredd för den topologin Quaden har.
En otroligt intressant teknik, current dumping även om den har sina begränsningar...
Eftersom schemat finns tillgängligt i servicemanualen kan man nog tillbrina några timmar med LTSpice och fundera över brittiska ingenjörers oortodoxa tankegångar och lösningar![]()
Instruktionsbok:
https://www.meridian-audio.info/public/ ... 612%5D.pdf
Jag håller helt och hållet med Morello att denna gamla dam förtjänar lite TLC i form av nya elyter i både nätdel och signalkretsar.
petersteindl skrev:Jag tänkte just på detta med nya lytar och storlek. Ett alternativ kan i så fall vara att bibehålla den fysiska storleken på lytarna, men att antingen välja något större kapacitansvärde, eller större spänningstålighet.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Jag tänkte just på detta med nya lytar och storlek. Ett alternativ kan i så fall vara att bibehålla den fysiska storleken på lytarna, men att antingen välja något större kapacitansvärde, eller större spänningstålighet.
Det är så på bilden längre upp, 10000 µF/63V istället för 6800 µF.
rikkitikkitavi skrev:Hmm, blir det verkligen hårdare belastning på dioderna vid större kapacitans?
Frånsett första uppladdningen.
6800UF till 10000 är inga problem kan jag tänka mig.
Jag hade nog prioriterat att gå upp till ex 80V spänningstålighet. Om jag förstår det rätt är det 63V och matningen 55-56V nominellt.
Stärkaren är säkert omställningsbar 220/240v (det är.ju en UK grunka)så den är nog satt för 240V men om en 220V ansluts idag och spänningen i väggen är lite hög... (jag har 235-238V på faserna men så bor jag fem km från Barsebäck Nätstation och Fd kärnkraftsverk...)
Ja ni förstår nog. Frånsett ålder så...
Högre kapacitans ger högre effekt ut men det handlar om något tital Watt. Den har nog tillräckligt..
jansch skrev:rikkitikkitavi skrev:Hmm, blir det verkligen hårdare belastning på dioderna vid större kapacitans?
Frånsett första uppladdningen.
6800UF till 10000 är inga problem kan jag tänka mig.
Jag hade nog prioriterat att gå upp till ex 80V spänningstålighet. Om jag förstår det rätt är det 63V och matningen 55-56V nominellt.
Stärkaren är säkert omställningsbar 220/240v (det är.ju en UK grunka)så den är nog satt för 240V men om en 220V ansluts idag och spänningen i väggen är lite hög... (jag har 235-238V på faserna men så bor jag fem km från Barsebäck Nätstation och Fd kärnkraftsverk...)
Ja ni förstår nog. Frånsett ålder så...
Högre kapacitans ger högre effekt ut men det handlar om något tital Watt. Den har nog tillräckligt..
Det där är väl bra...... Samt att se till att ESR åtminstone inte är högre för de nya kondensatorerna, så att det inte blir nån form av "suboptimering".
petersteindl skrev:Tack! Bra simulering. Här kan man införa motstånd i serie med dioderna, d v s 4 st på exempelvis 0,1 ohm var och kolla hur peakvärdet ändras i amplitud och tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 240 gäster