Hur fixa brummet i min Quad 606?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur fixa brummet i min Quad 606?

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 12:07

Aldrig får man vara glad!

Mina nya innevånare Revel F208 har ca 5 dB högre känlighet än Quad 2912 och avslöjar obarmhärtigt att min Quad 606 mk I brummar. Lika i bägge kanalerna. Jag gissar att det är glättningskondingar som behöver åtgärdas. Någon som kan leda mig? Jag är rätt fäst vid min gamla förstärkare och vill inte kasta ut den!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur fixa brummet i min Quad 606?

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-18 13:08

Servicemanual har du kanske? Annars finns den bl.a. på denna adress,
https://dadaelectronics.com.au/doc/Audi ... l-V2.0.pdf

Rätt mycket om Quad på Dadas blogg, https://quadrevisionspot.blogspot.com/2 ... -swap.html

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 13:09

Till att börja med, kan man ju felsöka ordentligt ... :oops:

Brummet finns på ingången! Jag får leta bättre!

Ursäkta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 13:10

RogerGustavsson skrev:Servicemanual har du kanske? Annars finns den bl.a. på denna adress,
https://dadaelectronics.com.au/doc/Audi ... l-V2.0.pdf

Rätt mycket om Quad på Dadas blogg, https://quadrevisionspot.blogspot.com/2 ... -swap.html

Tack, Roger!

Läs dock min förra post...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 13:13

PerStromgren skrev:Aldrig får man vara glad!

Mina nya innevånare Revel F208 har ca 5 dB högre känlighet än Quad 2912 och avslöjar obarmhärtigt att min Quad 606 mk I brummar. Lika i bägge kanalerna. Jag gissar att det är glättningskondingar som behöver åtgärdas. Någon som kan leda mig? Jag är rätt fäst vid min gamla förstärkare och vill inte kasta ut den!

Vad är det för årsmodell på ditt exemplar?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 15:06

Morello skrev:

Ca 1988. Jag hittar ingen bra serienummertabell. Serienummer 5159.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 16:15

Då behöver den nya elektrolytkondensatorer - men det tror jag du löser själv under en eftermiddag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-18 17:06

PerStromgren skrev:
Morello skrev:

Ca 1988. Jag hittar ingen bra serienummertabell. Serienummer 5159.

Lågt serienummer. Då är det förmodligen en 606 Mk1. 606 Mk2 har ett annat hölje med fasade hörn: Bild

Mk1 hade problem med brummande transformator. Här lite av innanmätet:

Bild

4 stycken av dessa kanske du behöver:

https://se.rs-online.com/web/p/aluminiu ... 6c7b1&gb=s

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 22:48

Jag hittade källan till brummet: en dåligt terminerad RCA-kabel. Så 606:an får behålla sina gamla kondingar ett tag till. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 22:51

Helt ärligt är det en tokig idé, då defekta e-lytar inte sällan drar sig andra komponenter i graven då det blir kortslutning.

E-lytar anno 1988 har passerat bäst-före-datum för många år sedan. I Quad 606 finns cirka tio e-lytar som man byter på en längre fikarast. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 08:41

Morello skrev:Helt ärligt är det en tokig idé, då defekta e-lytar inte sällan drar sig andra komponenter i graven då det blir kortslutning.

E-lytar anno 1988 har passerat bäst-före-datum för många år sedan. I Quad 606 finns cirka tio e-lytar som man byter på en längre fikarast. :)

Jag hör dig... Var köper jag nya lytar enklast och hyggligt prisvärt? Roger tipsade om RS Online, håller du med?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-19 09:18

Rs Components
Mouser
Farnell
Digikey
-Innehar F-skattsedel-

Illuwatar

Inläggav Illuwatar » 2025-03-19 10:21

Elfa finns också som alternativ: https://www.elfa.se/en/

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-19 16:27

Tme.eu finns också. Samma fraktkostnad som från Elfa.

Digikey mfl är fraktfria och tullade/momsade över ca 500 kr köp och det hamnar du lätt på med fyra elyter 63V/10000uF och lödfanor.

Ta måtten på kondingarna. Inte omöjligt nyare modeller är något mindre så klämman inte riktigt passar men det går att sätta en gummibit som mellanlägg.

Sedan är det såklart även alla små elyter på kretskorten, det är merparten av den utökade kafferasten i arbetstid.

Det är väl ingen toroidtrafo i den gamla Quaden utan någon form av C kärna? Finns det ekvivalenta till slutstegs coh signaltrissorna att få tag på idag? Det är väl inga exotiska japaner med extrem bandbredd för den topologin Quaden har.

En otroligt intressant teknik, current dumping även om den har sina begränsningar...

Eftersom schemat finns tillgängligt i servicemanualen kan man nog tillbrina några timmar med LTSpice och fundera över brittiska ingenjörers oortodoxa tankegångar och lösningar :)

Instruktionsbok:
https://www.meridian-audio.info/public/ ... 612%5D.pdf

Jag håller helt och hållet med Morello att denna gamla dam förtjänar lite TLC i form av nya elyter i både nätdel och signalkretsar.
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 17:25

Tack, Rikki, för hejaropet och tipsen!

Visst är det härligt med en handbok som har en karta så att man hittar till tillverkaren, om service skulle behövas! Det skulle inte förvåna mig om de fortfarande finns kvar på adressen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 17:27

rikkitikkitavi skrev:Tme.eu finns också. Samma fraktkostnad som från Elfa.

Digikey mfl är fraktfria och tullade/momsade över ca 500 kr köp och det hamnar du lätt på med fyra elyter 63V/10000uF och lödfanor.

Ta måtten på kondingarna. Inte omöjligt nyare modeller är något mindre så klämman inte riktigt passar men det går att sätta en gummibit som mellanlägg.

Sedan är det såklart även alla små elyter på kretskorten, det är merparten av den utökade kafferasten i arbetstid.

Det är väl ingen toroidtrafo i den gamla Quaden utan någon form av C kärna? Finns det ekvivalenta till slutstegs coh signaltrissorna att få tag på idag? Det är väl inga exotiska japaner med extrem bandbredd för den topologin Quaden har.

En otroligt intressant teknik, current dumping även om den har sina begränsningar...

Eftersom schemat finns tillgängligt i servicemanualen kan man nog tillbrina några timmar med LTSpice och fundera över brittiska ingenjörers oortodoxa tankegångar och lösningar :)

Instruktionsbok:
https://www.meridian-audio.info/public/ ... 612%5D.pdf

Jag håller helt och hållet med Morello att denna gamla dam förtjänar lite TLC i form av nya elyter i både nätdel och signalkretsar.

Jag tänkte just på detta med nya lytar och storlek. Ett alternativ kan i så fall vara att bibehålla den fysiska storleken på lytarna, men att antingen välja något större kapacitansvärde, eller större spänningstålighet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-19 20:28

petersteindl skrev:Jag tänkte just på detta med nya lytar och storlek. Ett alternativ kan i så fall vara att bibehålla den fysiska storleken på lytarna, men att antingen välja något större kapacitansvärde, eller större spänningstålighet.

Det är så på bilden längre upp, 10000 µF/63V istället för 6800 µF.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 20:45

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Jag tänkte just på detta med nya lytar och storlek. Ett alternativ kan i så fall vara att bibehålla den fysiska storleken på lytarna, men att antingen välja något större kapacitansvärde, eller större spänningstålighet.

Det är så på bilden längre upp, 10000 µF/63V istället för 6800 µF.

Kanon. Du kan det där. :D Så skulle jag också gjort.

Det man kan tänka på är att dioderna skall hålla för ökad laddningsmängd/ström då betydligt större kondensatorvärden används, men i detta fall är det med stor sannolikhet inga problem.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-19 20:57

Hmm, blir det verkligen hårdare belastning på dioderna vid större kapacitans?

Frånsett första uppladdningen.
6800UF till 10000 är inga problem kan jag tänka mig.

Jag hade nog prioriterat att gå upp till ex 80V spänningstålighet. Om jag förstår det rätt är det 63V och matningen 55-56V nominellt.

Stärkaren är säkert omställningsbar 220/240v (det är.ju en UK grunka)så den är nog satt för 240V men om en 220V ansluts idag och spänningen i väggen är lite hög... (jag har 235-238V på faserna men så bor jag fem km från Barsebäck Nätstation och Fd kärnkraftsverk...)

Ja ni förstår nog. Frånsett ålder så...

Högre kapacitans ger högre effekt ut men det handlar om något tital Watt. Den har nog tillräckligt..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 22:18

Tippar att trafons sekundärsidas utimpedans och kondensatorernas inre resistans kommer in. Man kan även ha små seriemotstånd med dioderna och ha små plast eller keramiska kondingar över dioderna.

Om man går från 6800 uF till 330.000 uF med 1/10 resistans och oändlig strömkapacitet från trafon, så inbillar jag mig att dioderna kan ryka. De tål olika mycket spänning men även olika mycket ström.

Tag t.ex. Svalanders gamla Tuba rörförsteg. Han stoppade in 20 st Rifalytar, vardera på 100.000 uF. Det blir 2F med 1/20 av inre resistans som en sådan jättekonding har. Pallar de ursprungliga dioderna det?

Att öka kapacitansen med 50 % är i princip inget. Men ökas värdet med 500% eller med5000% så kandet vara bra med hemförsäkring. :)

Tippar att Morello eller I-or kan reda ut frågan.

Nu tror jag inte det är något problem i Pers fall, men ändå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 22:30

Ni som kan, och är intresserade, se sid 28 i QUAD 606 Service Data där schemat finns.

Jag lyssnar intreserat på samtalet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-03-19 23:12

Vilka märken på elektrolyt kondensatorer rekommenderas.
Jag har brukat använda elektrolyt kondensatorer från följande tillverkare.

Nichicon, Panasonic & FTCap

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-19 23:31

rikkitikkitavi skrev:Hmm, blir det verkligen hårdare belastning på dioderna vid större kapacitans?

Jag hade nog prioriterat att gå upp till ex 80V spänningstålighet. Om jag förstår det rätt är det 63V och matningen 55-56V nominellt.

Stärkaren är säkert omställningsbar 220/240v (det är.ju en UK grunka)så den är nog satt för 240V men om en 220V ansluts idag och spänningen i väggen är lite hög... (jag har 235-238V på faserna men så bor jag fem km från Barsebäck Nätstation och Fd kärnkraftsverk...)

Högre kapacitans ger högre effekt ut men det handlar om något tital Watt. Den har nog tillräckligt..

Det där är väl bra...... Samt att se till att ESR åtminstone inte är högre för de nya kondensatorerna, så att det inte blir nån form av "suboptimering".

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-19 23:41

Trafon är kopplad för 220-240V på primären, så jag antar att dess omsättning är baserat på 240V och så får man tolerera lite mindre output vid 220V.

Sid 23 visar att matningen utan last är 53-56V vilket är lite mindre än 220/240 borde ge ca 10% mellan max och min. Det är marginaler till 63V om man har bra nätspänning.

Jag slängde ihop en enkel LTspice modell för att titta på elytbankarna.

25V AC Rms, last 5 ohm, ideala komponenter och låg impedans

Följande resultat

Kondensator
6800uF, Iaverage 6 A, I rms 9,8 A, I peak 45A, tpeak 2,8ms
20000uF, Iavg 6,4A, Irms 12,5 A , I peak 75A, tpeak 1,8ms
200 000 uF , Iavg 6,5A, Irms 16A, I peak 110A, tpeak 1,2 ms

Iaverage/Iavg är medelvärdet av strömmen genom dioderna över tid
Irms är RMS värdet av strömmen
Ipeak är strömpeakarnas max amplitud och tpeak är durationen för peaken.

Dioder är begränsade av Iavg då det avgör effektförlusten (Vf*Iavg*duty) , de blir lverhettade över tid.
.
De resistiva förlusterna är Irms^2*Rserie, där Rserie är alla serieresistanser i loopen (trafo, kablar, dioder, ESR för kondingar osv ) '

Dioderna poppar pga Ipeak, om den är stor nog under tillräckligt lång tid. Det är väldigt diodberoende. Det finns pulstoleranta dioder som klarar extrema pulser men inte så stor genomsnittlig ström. Antar att Svalander inte tänkte på det... Jag hade några roliga puckdioder som tålde ett par hundra ampere, men i princip var de pulsmässigt endast begränsade till vad man kunde överföra genom kontakten mot anod och katod. Det var tiotals kA ialla fall. Några mikrosekunder...

Man kan också dra den slutsatsen utifrån att simuleringen visade att Iavg ökade inte mer än 10% när man ökar kapacitansen ca 20 ggr. Men Ipeak ökade nästan 3 ggr.
(Jag testade också simulera med 1F, men värdena var ganska nära motsvarande 200 000uF)

I verkligheten blir det lite annorlunda eftersom jag simulerade med en serieimpedans på 1 mOHm, och noll Henry. Alla komponenter är ideala.

En serieresistans, lite läckinduktans osv osv. Allt begränsar strömtoppens värde, och toppen smetas ut och blir längre. Däremot ger det spänningsförluster så spänningen över glättningskondingen minskar och därmed maximal amplitud.
Bilagor
glättning.JPG
glättning.JPG (135.18 KiB) Visad 15707 gånger

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-19 23:46

jansch skrev:
rikkitikkitavi skrev:Hmm, blir det verkligen hårdare belastning på dioderna vid större kapacitans?

Det där är väl bra...... Samt att se till att ESR åtminstone inte är högre för de nya kondensatorerna, så att det inte blir nån form av "suboptimering".

Jag har mycket svårt att se att ett par nya glättningselyter har högre ESR än de som sitter där idag som snart får 40-årskris 8)

Jag tycker som sagt schemat är intressant att studera. 11 transistorer exklusive utgångstrissorna och en medioker Jfet OP. THD < 0,03 % 20-20kHz och < 130W i 8 ohm.

Nu skulle jag inte slönga in moderna ringemitters osv i utgångssteget bara sådär utan att titta på det men det finns lite lagom snabba och hyfsat linjära Onsemitrissor i betydligt snällare förpackning än TO-3...
Tydligen kan man köpa kretskort och komponentsatser för kloner på Ebay mm.

As amatter of fact, det verkar som om de flesta Quadar har klonats, upp till 909 ialla fall.

Den som ger sig tusan på det kan ju klona en RB1090 också.

NAD 208 blir svårare då vissa av transistorerna är unobtanium (FETarna ) men det går att hitta liknande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 00:12

Tack! Bra simulering. Här kan man införa motstånd i serie med dioderna, d v s 4 st på exempelvis 0,1 ohm var och kolla hur peakvärdet ändras i amplitud och tid.

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-20 08:01

petersteindl skrev:Tack! Bra simulering. Här kan man införa motstånd i serie med dioderna, d v s 4 st på exempelvis 0,1 ohm var och kolla hur peakvärdet ändras i amplitud och tid.

Transformatorns resistans är väl betydligt större än t.ex 0,1 ohm?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-20 08:18

De beror på. En C kärna som i Qaden ligger inte på många tiondelar i resistans på sekundären i den storleken.

Läckinduktansen är också hyfsat låg iom lindningarna är utanpå varandra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-20 08:53

De elektrolyterna jag länkade till ovan verkar vara ett beprövat recept för Quad 606, det skulle jag köra på. IC:n är väl endast för DC-servot? Finns en diskussion om den, https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.107918/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-20 09:20

Nu krånglas det i onödan.

Öppna apparaten och notera e-lytarnas kapacitans och märkspänning samt storlek. Beställ nya och runda i förekommande fall av märkspänningen uppåt för att storleken skall bli densamma. Efter det väntar 30 minuters lödjobb med lödkolv, tennsug och blyat tenn.

Svårare än så är det inte att återställa en enklare apparat till gott skick.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till DIY-forum