Subwoofer bekymmer - XLS10

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

Subwoofer bekymmer - XLS10

Inläggav audioslave » 2025-03-13 19:26

Hej,

Har (lite för snabbt) byggt ihop en subwoofer på knappt 40 liter med en Peerless XLS10 samt Scan Speak 26w00000 passiv radiator.

Har dock lite bekymmer att det låter illa vid högre volym. Använder en gammal Hypex DS 1.2 plate amp jag hade liggandes sen länge, DSP för att få till en någorlunda platt respons och f3 ~23Hz. Förstärkaren ska ge 120W @ 4ohm så kanske är i klenaste laget för det här bygget? Även märkt idag att jag inte lyckats få lådan tät så ska gå över alla skarvar med 2k epoxi, men kan oljudet bero på detta? Eller förväntar jag mig för mycket och pressar den för hårt?

Bild

Bild

Plate amp vid sidan för att säkerställa täthet kring den öppningen, blir även intern låda för den om jag ska använda den.
Bild

Länk till videoklipp där man hör missljudet (48mb).
https://mellqvist.org/hogtalare/xls10sub/IMG_1139.mov

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Subwoofer bekymmer - XLS10

Inläggav NADifierad » 2025-03-13 20:40

Det låter som mekaniskt oljud från baselementet.
Ett tips är att skruva loss elementet ,och kolla så att trådarna till talspolen inte ligger lite olyckligt till.
Då kan du även kolla så att spidern sitter fast där den skall, och att bobinen ser bra ut, mot membranet.
Passa även på att kolla så konen går att försiktigt, trycka in, och ut utan missljud.
Med det sagt, så är nog förstärkaren i klenaste laget, för 4 ohm och volympådrag :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-13 21:42

NADifierad skrev:Det låter som mekaniskt oljud från baselementet.
Ett tips är att skruva loss elementet ,och kolla så att trådarna till talspolen inte ligger lite olyckligt till.
Då kan du även kolla så att spidern sitter fast där den skall, och att bobinen ser bra ut, mot membranet.
Passa även på att kolla så konen går att försiktigt, trycka in, och ut utan missljud.
Med det sagt, så är nog förstärkaren i klenaste laget, för 4 ohm och volympådrag :)

Tack för svar :) Jag kollade allt utom spindeln i detalj innan jag monterade elementet. Rör sig fint utan skrapljud ”på bänk”. Ska ta en till titt imorgon och även passa på att prova ett annat likadant element. Får se om jag kan lösa att prova ett annat slutsteg också.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-03-13 21:57

Den plateampen får nog jobba hårt, har du dessutom EQat lite så är det nog inte mkt headroom kvar när du vrider på lite.
Har du något lite kraftigare steg så prova byt, snabbt gjort för att utesluta plateampen.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-13 22:23

Hjalmar_Branting skrev:Den plateampen får nog jobba hårt, har du dessutom EQat lite så är det nog inte mkt headroom kvar när du vrider på lite.
Har du något lite kraftigare steg så prova byt, snabbt gjort för att utesluta plateampen.

Ja det är ju lågt hängande frukt att prova, bör nog kunna lösa det.

Hittade en bild jag tog när jag skulle löda bort gamla sladdar från förra ägaren.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-03-13 23:02

Du får gärna komma förbi med lådan någon dag eller kväll, så kan vi testa med mina slutsteg och jämföra med mina XLS-subbar och se om vi kan dra någon slutsats. Är nog hemma på lördag om det passar.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-14 15:44

Kalejdokom skrev:Du får gärna komma förbi med lådan någon dag eller kväll, så kan vi testa med mina slutsteg och jämföra med mina XLS-subbar och se om vi kan dra någon slutsats. Är nog hemma på lördag om det passar.

Tack! Uppskattar det, har dock svårt att komma loss efter arbetstid och helgen är fullsmetad..

Har testat lite mer idag, elementet ser fint ut så tror mer på förstärkaren eller läckage, återkommer när jag gått en runda med tätande åtgärder och testat igen.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-14 17:32

Det är inte Scan speak radiatorn som låter? Om det jag snappat upp stämmer så borde den ha ganska mycket att göra med 10" PR till 10" bas.

Men jag har hört riktigt konstiga ljud komma ur basar när man drivit med olämpliga förstärkare.

jansch

Inläggav jansch » 2025-03-14 20:43

Testa med sinuston/er.
Det brukar vara avslöjande.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-17 19:27

Neuhausen skrev:Det är inte Scan speak radiatorn som låter? Om det jag snappat upp stämmer så borde den ha ganska mycket att göra med 10" PR till 10" bas.

Men jag har hört riktigt konstiga ljud komma ur basar när man drivit med olämpliga förstärkare.

Tror inte det, tycker det är tydligt att det kommer från det aktiva elementet. Ja det är väl någon grovt generaliserad riktlinje att den passiva radiatorn/radiatorerna ska ha sd x2 mot det aktiva elementet. Simuleringen i vcad visar att jag med EQ’ande ligger på gränsen för både aktivt och passivt element vid 120w, får mäta upp sen hur verkligheten är med subwoofern på plats hemma.

Jag har inga packningar till elementen så har använt butylmassa och såg när jag fick loss dem det var ett litet litet ställe det skulle kunna ha läckt. Har idag spacklat alla fogar på lådan med 2k epoxy spackel.

jansch skrev:Testa med sinuston/er.

Knappt någon skillnad vid olika frekvenser 25-100hz, verkar det enbart handla om volym/ljudtryck.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2025-03-20 02:31

audioslave skrev:
Neuhausen skrev:Det är inte Scan speak radiatorn som låter? Om det jag snappat upp stämmer så borde den ha ganska mycket att göra med 10" PR till 10" bas.

Tror inte det, tycker det är tydligt att det kommer från det aktiva elementet. Ja det är väl någon grovt generaliserad riktlinje att den passiva radiatorn/radiatorerna ska ha sd x2 mot det aktiva elementet. Simuleringen i vcad visar att jag med EQ’ande ligger på gränsen för både aktivt och passivt element vid 120w, får mäta upp sen hur verkligheten är med subwoofern på plats hemma.

Jag har inga packningar till elementen så har använt butylmassa och såg när jag fick loss dem det var ett litet litet ställe det skulle kunna ha läckt. Har idag spacklat alla fogar på lådan med 2k epoxy spackel.

Knappt någon skillnad vid olika frekvenser 25-100hz, verkar det enbart handla om volym/ljudtryck.

Jag har varken erfarenhet av de aktuella elementen eller deras data, men har dock ganska mycken erfarenhet av slavbasar:

Hur ser matematiken ut för de ingående elementen i den valda volymen?

Med närfältsmätning (eller impedansmätning på det aktiva baselementet) kan du lätt se, vilket element som börjar att "låta illa" vid övergång till lägre frekvenser. Kanske behöver du tynga slaven lite för att "trimma" dess övergångsfrekvens? Eller kanske du behöver dämpa det aktiva elementet vid övergången (med t.ex en "dämpkorg" på slavens baksida)?

En nackdel med att använda en "dedikerad slavbas" (utan talspole) är, att man är rätt så låst vid dess förutsättnngar. Själv brukade jag använda ett "vanligt" baselement som slavbas – det ger möjlighet att enkelt påverka såväl resonansfrekvens som dämpning. "Lite matematik" är dock avgörande för avgörandet, huruvida slavbasen öht kan användas som slavbas... (Det behövs inte mera än "vanlig gymnasiematte").
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-20 04:13

Jag missade att du postat en video där man hör ljudet. Att prova en annan förstärkare är nog rätt väg då det där skulle vara långt från det konstigaste ljudet jag hört en förstärkare göra.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-20 21:16

MacBruce skrev:
audioslave skrev:

Jag har varken erfarenhet av de aktuella elementen eller deras data, men har dock ganska mycken erfarenhet av slavbasar:

Hur ser matematiken ut för de ingående elementen i den valda volymen?

Med närfältsmätning (eller impedansmätning på det aktiva baselementet) kan du lätt se, vilket element som börjar att "låta illa" vid övergång till lägre frekvenser. Kanske behöver du tynga slaven lite för att "trimma" dess övergångsfrekvens? Eller kanske du behöver dämpa det aktiva elementet vid övergången (med t.ex en "dämpkorg" på slavens baksida)?

En nackdel med att använda en "dedikerad slavbas" (utan talspole) är, att man är rätt så låst vid dess förutsättnngar. Själv brukade jag använda ett "vanligt" baselement som slavbas – det ger möjlighet att enkelt påverka såväl resonansfrekvens som dämpning. "Lite matematik" är dock avgörande för avgörandet, huruvida slavbasen öht kan användas som slavbas... (Det behövs inte mera än "vanlig gymnasiematte").

Nu har jag inte datorn med mig med simuleringarna i Vcad, men från huvudet så ca 38-40 liter intern volym, f3 21Hz, kraftigt EQ’ande: low shelf filter 5dB vid 20-25Hz (minns ej exakt) samt -1,5dB peak vid 42Hz för att få en platt och fin respons ~20-100H, max 105dB vid 120W och ligger både slavbas och aktivt element på gränsen till xmax.

Har inte haft möjlighet att mäta akustiskt och se var verkligheten hamnade, men impedansmätning enligt bild nedan.
Bild

Nu har jag tagit hem subwoofer för att lyssna. Med room gain och den placering jag måste förhålla mig till verkar det ändå fungera bra, ~30-40% volym på plate ampen och det är på gränsen till för högt. Så ”problemen” jag upplever är troligtvis inget verkligt problem, kommer aldrig spela så högt. Dock vill jag gärna förstå varför.

Bild

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-20 21:20

Neuhausen skrev:Jag missade att du postat en video där man hör ljudet. Att prova en annan förstärkare är nog rätt väg då det där skulle vara långt från det konstigaste ljudet jag hört en förstärkare göra.

Provade med ett annat slutsteg, kan få samma missljud. Kanske är försteget jag använder. Men som jag skrev ovan, troligtvis inget problem i verkligheten, kommer aldrig spela så högt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2025-03-21 13:46

Med 30% volym på slutsteget skulle jag bli lite misstänksam om du kan ha för stark insignal från försteg? Har du möjlighet att dämpa nivån eller mata med lägre insignal och istället öka volumen på slutsteget?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-21 14:40

audioslave skrev:
Har inte haft möjlighet att mäta akustiskt och se var verkligheten hamnade, men impedansmätning enligt bild nedan.

Stopp och belägg... har du ekvaliserat " i blindo" för att kompensera för frekvengången i Vcad? 8O
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-03-21 21:05

Kalejdokom skrev:Med 30% volym på slutsteget skulle jag bli lite misstänksam om du kan ha för stark insignal från försteg? Har du möjlighet att dämpa nivån eller mata med lägre insignal och istället öka volumen på slutsteget?

Ska se om jag kan prova ett annat försteg. Ska även prova att inaktivera Audessey, eller återställa min AVR och göra om allt då det verkar rätt buggigt och inte alltid stänger av funktioner även om man klickar ur dem.

Calleberg skrev:
audioslave skrev:

Stopp och belägg... har du ekvaliserat " i blindo" för att kompensera för frekvengången i Vcad? 8O

Nej har utgått från simulerade filter i VCAD för hög-pass filtret, lågpass kring 60Hz för att möta golvarna fram.

Har gjort några trevande första mätningar och försök till ekvalisering med hjälp av REW, men det är svårt att finna tid och möjlighet till att ha det tyst nog hemma. Har säkert inte rätt inställningar för den delen heller, men det är en början. 0-100Hz svep.
Bilagor
XLS10_Measurement_lms.jpg
XLS10_Measurement_lms.jpg (354.74 KiB) Visad 2234 gånger

Återgå till DIY-forum