Närmickning på riktigt - Menke

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Närmickning på riktigt - Menke

Inläggav Prozac » 2025-03-27 10:14

Tipsar om en cover...en cover av Tommy Nilssons "Öppna din dörr" med artisten Menke. Här bjuds du på en mycket närgången relation med Menke :)

https://www.qobuz.com/us-en/album/elver ... 6krul1n3fb

https://open.spotify.com/album/5r539cT46RgFz5u4Yc9lg8
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Närmickning på riktigt - Menke

Inläggav goat76 » 2025-03-27 10:54

Jag lyssnar på hela albumet och det är en väldigt stor och atmosfärisk ljudproduktion rakt igenom, det låter nästan som att det skulle vara en multikanalproduktion trots att det bara är i 2-kanal. Riktigt snyggt, den som mixat musiken tycker jag verkligen har gjort ett enastående jobb och jag skulle verkligen vilja veta hur det är gjort. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-27 11:22

Mixed by Willem Bleeker.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-28 11:04

Almen skrev:Mixed by Willem Bleeker.

Här är en bild från Baggpipe Studios där albumet troligtvis var mixat, de kör ett Atmos-system bestående av Genelec högtalare så jag måste nog försöka hitta något de/han gjort i det formatet då han verkar ha en bra känsla för att skapa rumslig atmosfär.

Ganska kul också att se att även de har ett par Yamaha NS-10 som så många andra musikstudios, de högtalarna har verkligen varit en studiostandard till den grad att en seriös studio måste ha ett par som referens för folk som kommer utifrån för att jobba i studion (och säkert som referens för dem själva också). :)

Bild

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-03-28 11:46

goat76 skrev:Jag lyssnar på hela albumet och det är en väldigt stor och atmosfärisk ljudproduktion rakt igenom, det låter nästan som att det skulle vara en multikanalproduktion trots att det bara är i 2-kanal. Riktigt snyggt, den som mixat musiken tycker jag verkligen har gjort ett enastående jobb och jag skulle verkligen vilja veta hur det är gjort. :)

Ja, kombinationen av mixningen, kompositionerna i sig och Menkes röst/framförande gör att musiken blir särpräglad och spännande.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-28 13:19

Prozac skrev:
goat76 skrev:Jag lyssnar på hela albumet och det är en väldigt stor och atmosfärisk ljudproduktion rakt igenom, det låter nästan som att det skulle vara en multikanalproduktion trots att det bara är i 2-kanal. Riktigt snyggt, den som mixat musiken tycker jag verkligen har gjort ett enastående jobb och jag skulle verkligen vilja veta hur det är gjort. :)

Ja, kombinationen av mixningen, kompositionerna i sig och Menkes röst/framförande gör att musiken blir särpräglad och spännande.

För den bas-törstige finns det även ganska mycket djupbas i låtarna. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-29 09:34

Lovande. Lyssnade på mycket låg volym i morse. Får bli lite högre i eftermiddag i lugn och ro.

Återgå till Skivrekommendationer