goat76 skrev:Jag har ett problem med att acceptera framfarten med AI, och känner en viss oro för hur det kommer att påverka hur vi i en nära framtid ser på diverse konstarter och vad som ska hända med den mänskliga kreativiteten när det kommer till konstskapande.
Låt säga att ett skivbolag har sett till att säkerställa rättigheterna att skapa ny artificiellt skapad musik i David Bowies namn, jag kommer inte kunna ta till mig den musiken på samma sätt även om låtarna skulle vara "bättre" än vad han själv någonsin lyckades skapa. Men frånvaron av att veta att inte en människa har lagt ned sin själ i verket, och där jag annars kan fascineras över "hur i all sin dar kunde personen få ihop det där mästerverket" så kommer en väldigt stor del i varför jag uppskattar musiken gå förlorad.
Är det bara jag som tänker så här?
Ja fast det är ju väldigt hypat det där som jag ser det. Den form av AI som finns nu, dvs olika LLMs, kan inte producera något originellt. De kopierar bara och kan montera ihop redan existerande information på olika sätt.
Så "ny" Bowie musik kommer bara vara varianter på redan gjort material och kommer antagligen inte vara speciellt intressant. Eventuellt kan man tänka sig att algoritmen träffar rätt ibland men på det stora hela kommer det nog inte va så kul.
Det låter ju helt otroligt men det LLMs i grund och botten gör är att gissa nästa bokstav i en bokstavsföljd. Dess gissning är helt och hållet beroende på det material den är tränad på.
Frågar man något som ligger utanför träningsmaterialet blir det snabbt uppenbart att det är en ganska "dum" algoritm oförmögen till originalitet.
edit: men det är just det som jag ser som det största problemet med dessa algoritmer. Dvs att folk tillskriver dom mycket större förmåga än de faktiskt är kapabla till. Att man upphöjer "skuggbilden" dessa algoritmer producerar som nåt av äkta värde. Och så dör kreativiteten hos människor av den orsaken.
Det märker man ju med mycket av den popmusik som produceras nu att folk i allmänhet nöjer sig med vad som helst..