IngOehman skrev:Jag vet inte om jag egentligen tycker att det där är ett dugg konstigt.
Hmm, då är du antingen superintelligent, eller så har du inte förstått frågeställningen...

Statistik
är konstigt helt enkelt.
IngOehman skrev:Vad det handlar om är ju att när man försöker med olika metoder ökar chansen att någon av dem skall lyckas, i synnerhet då det blir kombinatioriska effekter när de olika metoderna går in i varandra.
Ja, så är det ju. Ändå har jag levt i tron att jag begrep det ganska länge.
IngOehman skrev:Av det skälet tycker jag det är bra att i sådana här sammanhang även ta fasta på subjektiviteter, TROTS att de är svåra att värdera och beskriva perfekt. De kan dock vara en väl så relevant ingrediens för vad en tänkande person väljer att tro.
Om en person exempelvis lyckas höra skillnad på F och E säg 7 gånger av 7, beskriver hur skillnaden låter, och beskrivningen sammanfaller med vad man kunda vänta sig efter att ha mätt på apparaten, så väljer jag att hålla utsagan högre än om den som gissar rätt 7 gånger av 7 säger: -Jag vet inte riktigt vad jag gick på, men jag chansade nog mest.
Om man själv är lyssnare och tycker sig höra en solklar skillnad och träffar in 7 av 7 på direkten utan att tveka en enda gång, menar jag också att det är ett starkare argument än om man lyckas men tycker att det var svårt.
Det finns dom som menar att man inte får resonera som jag gör i det ovanstående, men de har fel - det får man! Dock kan man naturligtvis inte sätta siffror på sakerna. Av det själet kan det vara klokt att avråda från att försöka använda de subjektiva ingredienserna i några vetenskaplig sammanhang.
Ja, så fungerar det ju när vetenskap är som bäst. Man har en hypotes som ofta är grundad på ren intuition, en tro om att det är på ett visst sätt. Men ska man vara säker på att det inte är inbillning så måste man ha strikta metoder till hjälp. Så man ska dra nytta av det man tror för att göra en så bra försöksdesign som möjligt, så att man kan visa det med maximal träffsäkerhet.
IngOehman skrev:Ett specialfall när det är synnerligen befogat (tycker jag) att tillgripa sådana här metoder, är just när man testar audioapparater. Exempelvis kan det vara praktiskt att man sitter många samtidigt och lyssnar, och att låta folk fritt få tipsa varandra om vad de tror det är klokt att lyssna efter (det har man ofta en uppfattning om efter den öppna lyssningen).
Absolut! Det finns dock en stor fara med detta och det är att det "läcker" mellan svaren. Det som till sist avgör om det är ett problem är hur lyssnarnas svar registreras, om det görs med eller utan kunskap om de andras svar och med eller utan minspel etc som kan ge läckage. I vetenskapliga sammanhang ses detta därför som ett problem eftersom det studiens trovärdighet blir helt avhängig det sociala samspelet i lyssningsrummet och detta är mycket svårkontrollerat.
Mitt förslag är därför att man först lyssnar tillsammans och kommenterar det man hör, kanske svarar några gånger utan att svaren ingår i testen, bara för att kolla om man har hört rätt.
Därefter bestämmer man att testet börjar och då ser jag helst att man sitter i enrum och avger sina svar. Alternativt får bara en person avge svar per lyssning, eller så får man använda sig av konsensus.
För egentligen vet du ju inte att detta:
IngOehman skrev:Det är nämligen lätt att visa att sådana procedurer väldigt signifikant ökar andelen rätta svar i dubbelblindteter!
...inte beror på läckage. Du tror inte det, men kan du visa det?
IngOehman skrev:
Vissa statistiker menar att man om man är 10 lyssnare och en får 7 rätt av 7 (och de övriga efter samma antal avgivna svar får 35 fel och 35 rätt) inte kan räkna det som 7 av 7, utan måste se det som 42 rätt och 35 fel, det vill säga obefintlig statisktisk signafikans - ett rent slumpresultat.
Min mening är, att det beror på det!
Nja, min också, på sätt och vis. Jag skulle se testet som ett pilotexperiment som väcker frågan om inte just denna person faktiskt klarar att svara rätt hela tiden. Då har man fått en hypotes och då måste man börja från ruta noll om inte statistiken ger kraft nog från det första försöket. Jag brukar följaktligen göra så att den lyssnaren som fick 7/7 får göra om testet. Lyckas han igen, så är sannolikheten stor (hur stor beror på det totala antalet försök) att han faktiskt hör en skillnad.
Men piloten gav inga vetenskapligt hållbara data (om det stämmer i just ditt exempel har jag inte kollat, men antag att det är så för sakens skull)
Det finns också en massa sadistiska metoder som kan användas för att se samvariationer mellan enskilda lyssnare och rättsvarsförmåga, så det kanske skulle gå att få till signifikans även med de siffror du nämner.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.