goat76 skrev:Egentligen är det ganska konstigt det här med skivrecensioner, att någon eller några enskilda utomstående personer på något vis ska betygsätta någon annans konstnärliga verk baserat på eget tycke och smak. Men det kan såklart vara intressant ibland att läsa vad andra tycker, men det passar nog i regel bättre att recensera den tekniska biten när det kommer till ljudproduktionen än att alltför hårt döma de konstnärliga aspekterna.
Håller med, jag är vädigt skeptisk till recensioner generellt, oavsett om det gäller musik, litteratur, restauranger eller vad som helst.
Mest tyckande.
Jag har vänner som ska googla varenda restaurang innan de går in, sedan spelar det ingen roll att man redan utanför ser att den är allmänt o-charmig, för "den har ju bättre recensioner än den på andra sidan gatan" (som ser mysig ut!).....
För protokollet så brukar jag oftast ha rätt när jag litar på mina egna intryck istället för andras.
Nåväl, jag tycker den här tråden fick en tråkig riktning, att Kent är stora och gjort ett enormt avtryck är ju otvivelaktigt, och att deras texter sticker ut högt över de flesta andra artister ser jag också som svårt att argumentera mot, åtminstone om man ser de i det tidsperspektivet som de skildrar.
När det gäller ljudkvalitet så låter det mesta rätt risigt tyvärr, men att det är olyssningsbart tycker jag inte. Finns massor med annan musik som är lika illaljudande.
Intressant är att (t.ex) Kent låter dåligt på min pi120s men hyggligt på mina JBL

Och drar man på så måste man lämna pi120s-rummet men i JBL-rummet funkar det finfint, är det https://open.spotify.com/track/0kNN4E7Ai5u5JprxgLJH3R?si=1fe147e8c0d44f37 så höjer jag till och med ännu mera där......
Vidare så är jag helt säker på att en del av oljudet är medvetet, det ska låta skitigt.
Det är ingen ursäkt, jag önskar att det hade funnits kompetenta männniskor bakom rattarna när Kent och tusen andra grupper med något att säga spelades in, men likväl så känns det ibland på detta forum som att man ibland missar att soundet kan var en del av det artistiska.