DartZeel clone.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

DartZeel clone.

Inläggav LeifB » 2025-04-01 14:28

Ni som kan lite om förstärkare.
Går det att se brister på detta slutsteg.
Visst är det en nedbantad version. 2x20w klass A. Stora kylflänsar. Går såklart uppgradera vissa delar.

I just found this on AliExpress:
5 636,26kr | TransAudio D5PRO Clone Dartzeel NHB-108 Hi-End 300W HiFi Stereo 2.0 Channel D5Pro BC capacitor version Power Amplifier
https://a.aliexpress.com/_EwWGBn2

MoonMartin

Re: DartZeel clone.

Inläggav MoonMartin » 2025-04-01 19:35

230 V kostar sju tusen

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-01 20:18

Ja inkl. frakt. Kommer nog till lite.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-02 00:48

Börjar man kolla där borta så finns det ju en hel del. tex.
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ry_from%3A

https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... ry_from%3A

Men hur det låter, ja det är en bra fråga....
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 09:13

Ja sannerligen en fråga. Naturligtvis är det svårt att svara på. Kan inte hitta en mängd av recensioner som gör det enklare att ta ett beslut. Priset lockar att få en att gå vidare och få mer information. Naim är ett välrenommerat märke och det är väl utgående patent som gör att de lockas att göra kopior.
Alla deras förstärkare cloner ligger en tid bakåt i
tiden. Dartzeel var den som gjorde mig mest nyfiken. Inte bara för deras orginals priser. Utan deras krets som gjorde revolutionen i hifi världen. Att det tog 10 år av ingenjörkonst att skapa den säger allt.
Angående clonerna som saluförs är väl Krell KSA50 och KSA100 som gör mig nyfiken. Man växte upp med dessa och såg dom ofta på mässor. Jag och många andra gillade deras kontroll över basarna. De var också en revolution. Men åar har runnit länge sen dess. Många bra förstärkare har tillverkats sen dess.

11 728,42kr | KRELL KSA100 power amplifier Class A HIFI replica of the original line home high-end power amplifier
https://a.aliexpress.com/_EGdd0Vi

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-02 10:03

LeifB skrev:Ja sannerligen en fråga. Naturligtvis är det svårt att svara på. Kan inte hitta en mängd av recensioner som gör det enklare att ta ett beslut. Priset lockar att få en att gå vidare och få mer information. Naim är ett välrenommerat märke och det är väl utgående patent som gör att de lockas att göra kopior.
tiden. Dartzeel var den som gjorde mig mest nyfiken. Inte bara för deras orginals priser. Utan deras krets som gjorde revolutionen i hifi världen. Att det tog 10 år av ingenjörkonst att skapa den säger allt.
Angående clonerna som saluförs är väl Krell KSA50 och KSA100 som gör mig nyfiken. Man växte upp med dessa och såg dom ofta på mässor. Jag och många andra gillade deras kontroll över basarna. De var också en revolution. Men åar har runnit länge sen dess. Många bra förstärkare har tillverkats sen dess.

11 728,42kr | KRELL KSA100 power amplifier Class A HIFI replica of the original line home high-end power amplifier

Jag undrar varför förstärkarens (orginalet) mätdata då är på nivå "medelbra", inte direkt imponerande.
Vad är det för patent? 10års utveckling och resultatet "sådär".....sov han på jobbet?

Varför satsar du inte på t.ex Topping B200 istället och får riktigt bra grejor?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 10:08

jansch skrev:
LeifB skrev:Ja sannerligen en fråga. Naturligtvis är det svårt att svara på. Kan inte hitta en mängd av recensioner som gör det enklare att ta ett beslut. Priset lockar att få en att gå vidare och få mer information. Naim är ett välrenommerat märke och det är väl utgående patent som gör att de lockas att göra kopior.

Jag undrar varför förstärkarens (orginalet) mätdata då är på nivå "medelbra", inte direkt imponerande.
Vad är det för patent? 10års utveckling och resultatet "sådär".....sov han på jobbet?

Det är främst på utmärkta 3d förmågan, bra bas kontrollen och sammetslena diskanten.
Att få det för under 10kkr är ett fynd.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-02 11:13

LeifB skrev:Det är främst på utmärkta 3d förmågan, bra bas kontrollen och sammetslena diskanten.

LeifB,
Du har nog gått vilse i trollskogen....

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 11:34

jansch skrev:
LeifB skrev:Det är främst på utmärkta 3d förmågan, bra bas kontrollen och sammetslena diskanten.

LeifB,

Berätta vad du menar med det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-04-02 12:38

Vid en snabbtitt så framstår det inte som att produkten i länken är en klon, annat än att man möjligen kopierat kretslösningen på förstärkarkorten och använder detta i marknadsföringssyfte.

Jag vet inte hur noga man varit vid tillverkningen av "orginalet", men med tanke på priset ($50000) så kan man som konsument kräva en hel del. Väldigt elegant produkt rent visuellt.

Den kinesiska boxen kan vara helt OK. Det är inga konstigheter att bygga förstärkare och korten är väl maskinbyggda som allt annat. Nästan alla sån här elektronik är kinesisk nu för tiden och fungerar helt OK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 13:32

Max_Headroom skrev:Vid en snabbtitt så framstår det inte som att produkten i länken är en klon, annat än att man möjligen kopierat kretslösningen på förstärkarkorten och använder detta i marknadsföringssyfte.

Jag vet inte hur noga man varit vid tillverkningen av "orginalet", men med tanke på priset ($50000) så kan man som konsument kräva en hel del. Väldigt elegant produkt rent visuellt.

Den kinesiska boxen kan vara helt OK. Det är inga konstigheter att bygga förstärkare och korten är väl maskinbyggda som allt annat. Nästan alla sån här elektronik är kinesisk nu för tiden och fungerar helt OK.

Ja jag fick samma bild som dig. Två stora kylflänsar och separerade kanaler.
Snyggt bygge.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-02 13:55

jansch skrev:

Har du lyssnat på den där klass kass lådan ? Eftersom den nu är så bra så skulle det vara intressant med intryck ?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-02 14:02

En del kretsar är mer robusta än andra och mindre känsliga för dataspridning hos komponenterna. En high end tillverkare som tar riktiga rövarpriser för sin elektronik kan välja en kretslösning av ideologiska själ, men som kräver att man väljer komponenter noga för att inte visa nackdelarna. Nu säger jag inte att det här är en sådan kretslösning, men det verkar ha lagts en hel del fokus på att göra något nytt.

Att tillverka den typen av elektronik i Kina kan ha både fördelar och nackdelar. Den billiga arbetskraften är en faktor, att det är ganska lätt att hitta arbetare som är VÄLDIGT noga en annan, men det finns också många som fullkomligt struntar i vad de säljer.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 14:08

Neuhausen skrev:En del kretsar är mer robusta än andra och mindre känsliga för dataspridning hos komponenterna. En high end tillverkare som tar riktiga rövarpriser för sin elektronik kan välja en kretslösning av ideologiska själ, men som kräver att man väljer komponenter noga för att inte visa nackdelarna. Nu säger jag inte att det här är en sådan kretslösning, men det verkar ha lagts en hel del fokus på att göra något nytt.

Att tillverka den typen av elektronik i Kina kan ha både fördelar och nackdelar. Den billiga arbetskraften är en faktor, att det är ganska lätt att hitta arbetare som är VÄLDIGT noga en annan, men det finns också många som fullkomligt struntar i vad de säljer.

Har du erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-02 14:11

LeifB skrev:Utan deras krets som gjorde revolutionen i hifi världen. Att det tog 10 år av ingenjörkonst att skapa den säger allt

Har aldrig hört detta nämnas i de ordalagen. Var kan man läsa det? Dessa kloner som många vill sälja, verkas sällan vara just kloner utan något annat.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-02 14:19

LeifB skrev:
jansch skrev:

LeifB,

3D upplevelse får vi genom blandning av direktljud och reflekterat ljud. Det reflekterade ljudets riktning, fördröjning och i viss mån även frekvensgång påverkar.
Det är så 3D upplevelse i hjärnan skapas och sedan förstärks med andra sinnen t.ex seendet. Vi t.ex vet redan innan vi stiger in i en kyrka hur det kommer att låta och omvänt, leds vi in i en kyrka hör vi hur den ser ut.

Vid inspelad musik innehåller denna ev, både naturligt diffusljud/reflektioner och pålagt (reverb/eko). Vid uppspelning via högtalare skapar rummets avgränsningsytor tillsammans med högtalarnas riktningskaraktäristik ytterligare reflexer.
De reflexer/diffusljud i relation till direktljudet skapar då 3D upplevelsen, inget annat.

En förstärkare kan helt enkelt tillverka extra diffusljud. Däremot finns det mängder av konsumtionselektronik som lägger på diffusljud medvetet och ökar upplevelsen av 3D dramatiskt. T.ex s.k. ljudlimpor för tv-apparater eller moderna ljudanläggningar i bilar.

Vill du ha en enorm 3D upplevelse så köp en ljudlimpa för ett par tusenlappar.

Bra baskontroll handlar oftast om att registret runt 80 Hz är markerat och helst så lite som möjligt under sådär 40Hz. Bas ÄR LÅNGSAMT och vi är dessutom dåliga på att detektera bas fort. Vill vi ha riktigt snabb/välkontrollerad bas bör även presensområdet markeras (sådär 1 - 4 kHz. Alltså precis så som en bassist med slap-bass teknik rattar in ljudet på sin basanläggning.

Sammetslen diskant finns egentligen inte då allt över 8 - 10kHz helt enkelt låter "stickigt". När vi dessutom når vår diskantgräns (13-14 kHz) med tanke på ålder låter det på något sätt obekvämt.
Vill man dock uppleva en mjukare/snällare "diskant" låter man den rulla av lite lungt redan från några kHz.

Förslag:
Ladda ner något gratis mixerprogram och "lek" lite med bl.a eq och reverb så får du bra koll på hur man skapar en gigantisk "Sound stage" eller en "silkeslen diskant".
Du kommer få en fantastisk aha-upplevelse och en helt ny syn på ljudupplevelse.

Kommentar:
Ovanstående gäller för förstärkare som mäter hyffsat bra/ bra. Det finns givetvis förstärkare som t.ex låter vasst i diskanten beroende på distorsion.
Senast redigerad av jansch 2025-04-02 14:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-02 14:21

RogerGustavsson skrev:
LeifB skrev:Utan deras krets som gjorde revolutionen i hifi världen. Att det tog 10 år av ingenjörkonst att skapa den säger allt

Har aldrig hört detta nämnas i de ordalagen. Var kan man läsa det? Dessa kloner som många vill sälja, verkas sällan vara just kloner utan något annat.

Ja det ska bli kul att se om de håller vad dom har sagt på recensionerna.
Dartzeel har sagt det att det tog över 10år.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-02 14:55

jansch skrev:
LeifB skrev:
jansch skrev:
LeifB,

3D upplevelse får vi genom blandning av direktljud och reflekterat ljud. Det reflekterade ljudets riktning, fördröjning och i viss mån även frekvensgång påverkar.
Det är så 3D upplevelse i hjärnan skapas och sedan förstärks med andra sinnen t.ex seendet. Vi t.ex vet redan innan vi stiger in i en kyrka hur det kommer att låta och omvänt, leds vi in i en kyrka hör vi hur den ser ut.

Vid inspelad musik innehåller denna ev, både naturligt diffusljud/reflektioner och pålagt (reverb/eko). Vid uppspelning via högtalare skapar rummets avgränsningsytor tillsammans med högtalarnas riktningskaraktäristik ytterligare reflexer.
De reflexer/diffusljud i relation till direktljudet skapar då 3D upplevelsen, inget annat.

En förstärkare kan helt enkelt tillverka extra diffusljud. Däremot finns det mängder av konsumtionselektronik som lägger på diffusljud medvetet och ökar upplevelsen av 3D dramatiskt. T.ex s.k. ljudlimpor för tv-apparater eller moderna ljudanläggningar i bilar.

Vill du ha en enorm 3D upplevelse så köp en ljudlimpa för ett par tusenlappar.

Bra baskontroll handlar oftast om att registret runt 80 Hz är markerat och helst så lite som möjligt under sådär 40Hz. Bas ÄR LÅNGSAMT och vi är dessutom dåliga på att detektera bas fort. Vill vi ha riktigt snabb/välkontrollerad bas bör även presensområdet markeras (sådär 1 - 4 kHz. Alltså precis så som en bassist med slap-bass teknik rattar in ljudet på sin basanläggning.

Sammetslen diskant finns egentligen inte då allt över 8 - 10kHz helt enkelt låter "stickigt". När vi dessutom når vår diskantgräns (13-14 kHz) med tanke på ålder låter det på något sätt obekvämt.
Vill man dock uppleva en mjukare/snällare "diskant" låter man den rulla av lite lungt redan från några kHz.

Förslag:
Ladda ner något gratis mixerprogram och "lek" lite med bl.a eq och reverb så får du bra koll på hur man skapar en gigantisk "Sound stage" eller en "silkeslen diskant".
Du kommer få en fantastisk aha-upplevelse och en helt ny syn på ljudupplevelse.

Kommentar:
Ovanstående gäller för förstärkare som mäter hyffsat bra/ bra. Det finns givetvis förstärkare som t.ex låter vasst i diskanten beroende på distorsion.

Det är inte så här enkelt. Jag vet folk som inte klarar av dessa klass kass maskiner, då de inte låter naturligt i deras öron. Jag ska försöka ta mig till butik och lyssna på vad jag läst den bästa klass D än så länge, om jag orkar. Är egentligen inte så intresserad då jag ändå kommer välja AB om det blir något begagnat. Men vi som uppskattar naturligt ljud där det finns värme, är väl vilse i Trollskogen :mrgreen: Krell och Classé är för övrigt min referenser på hur det ska låta, när det låter som bäst. Finns inget som kommit i närheten av dem i alla år som man haft denna hobby.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-02 15:16

Fast B200 är väl inte klass D?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-02 15:40

RogerGustavsson skrev:Fast B200 är väl inte klass D?

Då kanske det finns hopp..... Är det någon som lyssnat och jämfört emot annat, eller är det bara det vanliga babblandet ?

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-02 17:03

[quote="distad"
Det är inte så här enkelt. Jag vet folk som inte klarar av dessa klass kass maskiner, då de inte låter naturligt i deras öron. Jag ska försöka ta mig till butik och lyssna på vad jag läst den bästa klass D än så länge, om jag orkar. Är egentligen inte så intresserad då jag ändå kommer välja AB om det blir något begagnat. Men vi som uppskattar naturligt ljud där det finns värme, är väl vilse i Trollskogen :mrgreen: Krell och Classé är för övrigt min referenser på hur det ska låta, när det låter som bäst. Finns inget som kommit i närheten av dem i alla år som man haft denna hobby.[/quote]

Men hur ska du ha det? Antingen är ljudet naturligt ELLER t.ex varmt. Ja, du är lite vilsen med begreppen.
- Naturligt ljud kan givetvis låta hur som helst = exakt så som det inspelade ljudet som då återges.
- Varmt ljud skapas med avrullad diskant och området 1 - 4 kHz får absout inte vara markerat/höjt.

Ta till dej tipset om att "leka" lite med en applikation där man kan eq:a signalen.
Då kan du skapa ett "varmt ljud" som passar dej.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-02 20:24

jansch skrev:[quote="distad"
Det är inte så här enkelt. Jag vet folk som inte klarar av dessa klass kass maskiner, då de inte låter naturligt i deras öron. Jag ska försöka ta mig till butik och lyssna på vad jag läst den bästa klass D än så länge, om jag orkar. Är egentligen inte så intresserad då jag ändå kommer välja AB om det blir något begagnat. Men vi som uppskattar naturligt ljud där det finns värme, är väl vilse i Trollskogen :mrgreen: Krell och Classé är för övrigt min referenser på hur det ska låta, när det låter som bäst. Finns inget som kommit i närheten av dem i alla år som man haft denna hobby.

Men hur ska du ha det? Antingen är ljudet naturligt ELLER t.ex varmt. Ja, du är lite vilsen med begreppen.
- Naturligt ljud kan givetvis låta hur som helst = exakt så som det inspelade ljudet som då återges.
- Varmt ljud skapas med avrullad diskant och området 1 - 4 kHz får absout inte vara markerat/höjt.

Ta till dej tipset om att "leka" lite med en applikation där man kan eq:a signalen.
Då kan du skapa ett "varmt ljud" som passar dej.[/quote]
Jag är helt öppen för leka med ljudet. Men, det beror på på om man kommer ha en trolllerilåda eller inte. Jag utgår inte ifrån det då jag är inne på Hemmabiostärkare först och främst och då ska man ju ha ett rum som det funkar att spela musik i också, utan trollerilåda. Jag har ju hört båda alternativen angående bra och dålig rumsakustik några gånger så man vet vad som krävs i de olika fallen. Men om du pressar mig så säger jag naturligt ljud utan "extra" värme då det i mina öron finns där naturligt om grejerna är de rätta. Som tex en del Carlsson högtalare med vanlig Nad elektronik. Inget som lägger till något, men som inte heller låter "onaturligt" i mina öron. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-03 00:34

LeifB skrev:
Neuhausen skrev:En del kretsar är mer robusta än andra och mindre känsliga för dataspridning hos komponenterna. En high end tillverkare som tar riktiga rövarpriser för sin elektronik kan välja en kretslösning av ideologiska själ, men som kräver att man väljer komponenter noga för att inte visa nackdelarna. Nu säger jag inte att det här är en sådan kretslösning, men det verkar ha lagts en hel del fokus på att göra något nytt.

Har du erfarenhet av detta?

Man får leka lite med förstärkare när man lär sig reparera dem och motkoppling är ett viktigt verktyg för att hantera dataspridning hos komponenter. Så även om jag inte är bra på det och det kanske är lite starkt att kalla det erfarenhet så är det nog mer än de flesta har. Kinesisk arbetskraft har jag bara haft kontakt med via en vän som hanterat tillverkning i Kina på plats och han har alltid varit väldigt noga med att framhålla hur duktiga och fokuserade många är.

Men turerna kring lite annan utrustning som andra vänner tillverkat i Kina är tråkigare och har fått oss att tro att en del Kineser föraktar västerlänningar och att en leverans är en möjlighet att driva med oss.

Så som jag uttryckt tidigare så är jag övertygad att ett kinesiskt företag kan bygga en minst lika bra produkt med samma elektroniska komponenter som det lilla europeiska företaget och även tjäna mycket pengar trots att priset bara är en hundradel av originalet.

Men jag är lika övertygad om att flera andra företag gärna använder inhemska komponenter och att de är villiga att tävla mot botten. Det är mycket pengar och det finns en ändlös ström av nya västerlänningar att sälja till.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-03 07:12

Oro med tullarna.
Usa har höjt med 20%.
Kan naturligtvis även påverka oss.
Kina kommer inte bli glada.
Hur mycket kommer denna förstärkare komma att kosta. Dom har inte skickat den än.
Jag fick en möjlighet att avbeställa den idag.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-03 08:35

Jag kan inte se ovanstående inlägg inklusive tråden såsom något i trollskogen.

Det är USA som inför generella tullar mot EU på minst 20 %.

Så vår import är ännu så länge opåverkad. Man kan nog förvänta sig högre tullar på vissa saker såsom exempelvis amerikansk whiskey. Möjligt att jag införskaffar sådant innan höjning.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-03 23:17

Det kommer hända något, då Europa inte bara kan lägga sig platt som en padda inför Trump. Men det kommer ju inte bli USA "hifi" som kommer läggas strafftullar på utan helt andra grejer. De vet vad de ska rikta in sig på, beroende på "var" i USA det tillverkas där "Trump hysterin är som störst". Ingen tjänar på detta utan det finns risk att det blir högre arbetslöshet både här och på andra sidan pölen och i extremfall någon form av global depression. Men det ska visst försökas förhandla och det är meningslöst med tomte gubbens inställning, utan jag tycker som Macron som vill gå hårt åt dem. Enda som kommer få Trump at backa är om USA ekonomin inte kommer "blomstra" som han säger och börserna rasar i raskt tempo neråt. Jag hoppas det går åt pipan med det där landet då de inte förtjänar något annat när de röstar fram en ny dåre i världen. Vi har tillräckligt med dårar redan. Personligen så har jag gått med i Bojkotta varor från USA på Fejan som är Amerikanskt, (så det känns extra bra att det sker där)och det är mycket att hålla kol på när man inte vill köpa "något" som de tjänar på. Alla länder har sådana grupper nu, så det kommer märkas i USA plånboken till slut. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-04 12:07

Hifi kommer inte vara en separat produktkategori utan typ ingå i industriprodukter så det kan mycket väl bli tal om högre tullar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-04-04 12:19

Man kan tycka vad man vill om trumpens beslut men det är en demokratiskt vald president i en demokrati som tagit ett inhemskt beslut.
Inga ökade kostnader är påförda någon annan än den amerikanska befolkningen för att dom helst skall välja att köpa amerikanska varor.
Om EU lägger tullar på amerikanska varor så är det exakt samma som trumpen började med, EU gör amerikanska varor dyrare för oss.

Inte Trump.

Vill man inte behöver man inte köpa något som blivit dyrare oavsett varifrån det kommer.

Så hur skall vi göra med billiga produkter tillverkade i Kina? Ska vi vänta med att köpa grejor därifrån tills Kina blir en demokrati?

Personligen ser jag inga som helst problem med att köpa produkter av en demokrati så länge som dom är prisvärda.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-04 12:46

Listan med tullar är väldigt detaljerad, men när tariffer skall införas som ren reflex blir det kanske inte lika detaljerat.

När jag ser listorna på strafftullarna som USA inför nu så kan jag inte låta bli att tro att det som presenterats i media är förenklat och att det finns många undantag. Men beslutet har tagits av någon som inte verkar uppskatta extra administration.

Här är de svenska kategorierna för stereo och surround.

Stereo och surround

Bilradio med CD-spelare
Bärbara radio-CD-spelare
DVD-spelare
Filmer eller musik på CD
Filmer eller musik på DVD
Förstärkare
Högtalare (2 eller flera element i samma hölje)
Högtalare (ett element i hölje)
Högtalarelement utan hölje
Hörlur
Mikrofon
Mottagarförstärkare (Receiver)
MP3-spelare
Multimediaapparat för bilar
Nålar till skivspelare
Pickups till skivspelare
Radiofrekvensfjärrkontroller
USB-, HDM-, DVI-, RJ45- och SCART-kablar samt -fördelare utan anslutning till telekommunikation
Videoprojektor som inte är avsedd att användas tillsammans med en dator och som återger flera färger
Videoprojektor som kan anslutas direkt till en dator och är avsedd att användas tillsammans med en dator
Vinylskivor, LP-skivor

Andra kategorier kan specificeras med en procentsats och en max och min summa per enhet och även kemikalieskatt gäller för vissa varor och den kan specificeras enligt vikt, med max eller min kostnad per enhet. Trots det så känns tullens beslut godtyckligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-04 12:53

Harryup skrev:Man kan tycka vad man vill om trumpens beslut men det är en demokratiskt vald president i en demokrati som tagit ett inhemskt beslut.

Fast jag ser inga demokratiska beslut bara presidentdekret.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi