Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Marknaden består av både säljare och köpare.
I detta fall tillmäter man etik och moral till säljaren.
Köparen köper genom fri vilja.
Köparen önskar det ljud köparen får hemma via den kabeln.
Eftersom det finns en efterfrågan d v s köpare, så finns det även säljare.
De sitter i samma båt, eller, de finns på varsin vågskål på en balansvåg.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.
Köparna har uppnått det de vill.
Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?
Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?
I princip finns det det. Detta är vanlig kunskap som finns och lärs ut på Handels och andra kurser angående marknadsindelning i segment där segmenten är olika prisklasser. Det är basic inom marknadsekonomi.
Exempel är Rolex, Porsche och Ferrari.
Marknadssegmentering är en strategi definierad som organisering av olika typer av målgrupper.
Som varumärke hamnar man i en viss marknadsposition. Det kallas positionering. Varumärket har en viss position.
Alla sådana här ting måste stå i varje företags affärsplan. I vilken målgrupp finns företagets produkters målgrupp. Stämmer det överens med varumärkets positionering på marknaden.
Lyxartiklar, luxuary goods, har priset som indikation på dess varugrupp. Det är den högsta prisklassen som differentierar målgruppen i segment där enkom de rikaste skall ha råd att köpa produkten ifråga. Denna målgrupp måste stämma in med varumärkets positionering.
Det går att skriva massor om detta. Jag nöjer mig så här. Var och en kan googla på marknadssegment och positionering.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.