Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Få osmarta är smarta nog att missleda osmarta hifi-typer

Inläggav Flint » 2025-04-07 18:54

Nattlorden skrev:
Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.

Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?

Sanning är politisk flexibel formvara. Åndrar sig med tiden.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-07 19:29

petersteindl skrev:..........................
Men eftersom vissa ser etik och moral i ena skålen så måste det vara något fel på personerna i andra skålen. Då uppstår en jargong; De är ju lurade och därmed okunniga eller korkade eller bådadera..........

Nu är du där igen!
Etik har bara nämnts i tråden i relation till brottlig handling.............givetvis förutom i dina inlägg.
Är det något fel i att ifrågasätta en brottslig handling? Är det fel på en människa som utsätts för ett ev. brott?

Så vilka är då de, som du skriver/kallar "vissa" och i tidigare inlägg som "bror duktig" och "överste präster"?
Förutom du och jag (Jansch) har distad, JM, Nattlorden, Goat76, LeifB, mn12, E, Johan Lindros, Magnuz, Harryup, Conan, Pigvinen, samt Flint och RogerGustavsson skrivit i denna tråd.

Vilka av dessa på faktiskt.io är "vissa", "överste präster" och "bror duktig"?

Inom retoriken är ordet "ju" (som du använder) och "väl" de allra starkaste för att uttrycka makt utan att ha på fötterna.
Nu tror jag inte att du är ute efter makt (styra/manipulera genom retorik) men det funkar ju.........

"Vet inte om jag skall skriva mer i frågan. Tror det får räcka."

Det kanske vore lämpligt att du redogör vilka som är "vissa"/"överste präster"/"bror duktig" innan du slutar skriva........

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-07 19:41

Nattlorden skrev:
Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.

Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?

Men om den gör 550km/h efter köpet så har personen i fråg fått de denne betalat för.
Lr missar ja nåt :?:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 19:47

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Marknaden består av både säljare och köpare.
I detta fall tillmäter man etik och moral till säljaren.
Köparen köper genom fri vilja.
Köparen önskar det ljud köparen får hemma via den kabeln.
Eftersom det finns en efterfrågan d v s köpare, så finns det även säljare.
De sitter i samma båt, eller, de finns på varsin vågskål på en balansvåg.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.
Köparna har uppnått det de vill.

Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?

Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?

I princip finns det det. Detta är vanlig kunskap som finns och lärs ut på Handels och andra kurser angående marknadsindelning i segment där segmenten är olika prisklasser. Det är basic inom marknadsekonomi.
Exempel är Rolex, Porsche och Ferrari.

Marknadssegmentering är en strategi definierad som organisering av olika typer av målgrupper.

Som varumärke hamnar man i en viss marknadsposition. Det kallas positionering. Varumärket har en viss position.

Alla sådana här ting måste stå i varje företags affärsplan. I vilken målgrupp finns företagets produkters målgrupp. Stämmer det överens med varumärkets positionering på marknaden.

Lyxartiklar, luxuary goods, har priset som indikation på dess varugrupp. Det är den högsta prisklassen som differentierar målgruppen i segment där enkom de rikaste skall ha råd att köpa produkten ifråga. Denna målgrupp måste stämma in med varumärkets positionering.

Det går att skriva massor om detta. Jag nöjer mig så här. Var och en kan googla på marknadssegment och positionering.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-07 20:02

jansch skrev:
petersteindl skrev:..........................
Men eftersom vissa ser etik och moral i ena skålen så måste det vara något fel på personerna i andra skålen. Då uppstår en jargong; De är ju lurade och därmed okunniga eller korkade eller bådadera..........

Nu är du där igen!
Etik har bara nämnts i tråden i relation till brottlig handling.............givetvis förutom i dina inlägg.
Är det något fel i att ifrågasätta en brottslig handling? Är det fel på en människa som utsätts för ett ev. brott?

Så vilka är då de, som du skriver/kallar "vissa" och i tidigare inlägg som "bror duktig" och "överste präster"?
Förutom du och jag (Jansch) har distad, JM, Nattlorden, Goat76, LeifB, mn12, E, Johan Lindros, Magnuz, Harryup, Conan, Pigvinen, samt Flint och RogerGustavsson skrivit i denna tråd.

Vilka av dessa på faktiskt.io är "vissa", "överste präster" och "bror duktig"?

Inom retoriken är ordet "ju" (som du använder) och "väl" de allra starkaste för att uttrycka makt utan att ha på fötterna.
Nu tror jag inte att du är ute efter makt (styra/manipulera genom retorik) men det funkar ju.........

"Vet inte om jag skall skriva mer i frågan. Tror det får räcka."

Det kanske vore lämpligt att du redogör vilka som är "vissa"/"överste präster"/"bror duktig" innan du slutar skriva........

Alltså, jargongen används egentligen genomgripande utanför denna tråd. Tippar att den finns i alla kabeltrådar.

Då det talades om marknadsföring, så fördes juridiska aspekter på tal. Vad är juridiskt tillåtet och vad är inte tillåtet.

Nu pratar du angående brott mot lag och brottslighet. Vilka menar du? Är det säljarna av dyrkabel? Det ser ut som om du menar dessa då du skriver brottslig handling.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-07 20:28

Kul att Flint dykt upp som gubben i basreflexlådan!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-04-07 22:17

Flint skrev:petersteindl
Dina senaste inlägg i tråden är några av de mest insiktsfulla jag har läst på forumet.
Hatten av.

Haha! Still kickin! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 23:38

sprudel skrev:
Flint skrev:petersteindl
Dina senaste inlägg i tråden är några av de mest insiktsfulla jag har läst på forumet.
Hatten av.

Haha! Still kickin! :D

Kanske inte direkt "kickin" men lite dribbla kan jag nog fortfarande bidraga med.
Förstås mest för att skapa debatt och balans.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-07 23:50

Morello skrev:Kul att Flint dykt upp som gubben i basreflexlådan!

Jag vill minas att du och jag i början av detta årtusensde diskuterade impedans och att du testade mig med/på funktionen aktiv impedans.
Minns du det? Det är ju lite drygt tjugo år sedan. Förklara hur du tänkte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 00:18

ur §2: Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknade uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-08 01:35

petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan! :D

Välkommen tillbaka.

Minst +1 på det! :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-08 01:51

Imperial-Blomman skrev:När vi tog in Supra Sword Excalibur så ringde det folk t Hifikit å sa att dom aldrig mer ska handla där pga kabeln.
Vi har Supras sortiment å då även deras dyr kabel så de e helt naturlig för oss å ha den i sortimentet.
Sen ere upp t var å en.
Men vi fokuserar inte på kabeln när vi demar.

Det är på ren Svenska sinnessjukt. Men man förstår varför när man läser här. De kunderna som handlade hos er, (som skulle sluta) har ingen butik att handla i. Eftersom ni är den butik i Svedala som har minst antal dyra kablar och ingen jättedyr.... :mrgreen: Sen är det ett "fritt val" som sagt. Det är inte narkotika som säljs i Hifibutikerna och de är inte kriminella heller...utan de säljer kabel stumpar. :roll:
Såg när jag satt hos veterinären att Ljudmakarna hade Nordost Valhalla 2 för 211.400kr för ett par.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-08 09:48

Flint skrev:

Jag vill minas att du och jag i början av detta årtusensde diskuterade impedans och att du testade mig med/på funktionen aktiv impedans.

Förklara först vad du avser med "aktiv impedans". :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 13:07

Morello skrev:
Flint skrev:

Förklara först vad du avser med "aktiv impedans". :)

Du har alltså glömt det. Vi pratade om vad en impedans består av, eller snarare kan bestå av.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-08 13:11

Jag är ledsen, men tror inte att jag har svängt mig med begreppet "aktiv impedans". Jag sökte i arkivet och såg något inlägg där Ing. Öhman svängde sig med sagda begrepp. Kanske var det ni två som gafflade i termer av "aktiv impedans"?

Var är dina polare P. Entod och Ahmed, föresten?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 13:26

Morello skrev:Jag är ledsen, men tror inte att jag har svängt mig med begreppet "aktiv impedans". Jag sökte i arkivet och såg något inlägg där Ing. Öhman svängde sig med sagda begrepp. Kanske var det ni två som gafflade i termer av "aktiv impedans"?
Orden "aktiv impedans" kanske inte förekom, men du syftade på att en impadans kan bestå av något annat än bara L C och R. Alltså en aktiv krets även kallad gyrator.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 13:29

Morello skrev:Var är dina polare P. Entod och Ahmed, föresten?

Dom fuskpseudonymerna har jag för evigt pensionerat. Har du dina kvar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-08 13:44

Flint skrev:
Morello skrev:Jag är ledsen, men tror inte att jag har svängt mig med begreppet "aktiv impedans". Jag sökte i arkivet och såg något inlägg där Ing. Öhman svängde sig med sagda begrepp. Kanske var det ni två som gafflade i termer av "aktiv impedans"?
Orden "aktiv impedans" kanske inte förekom, men du syftade på att en impadans kan bestå av något annat än bara L C och R. Alltså en aktiv krets även kallad gyrator.

Jazzå, jaha, då förstår jag - javisst kan man göra något som ser ut som en drolle med aktiva komponenter samt förstås som en konding,som "gyreras".

Nej, såväl Kapen A von Gyllenkrok som Silokonix är pensionerade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 17:49

Morello skrev:såväl Kapen A von Gyllenkrok som Silokonix är pensionerade.

Hur är det med de enstaviga pseudonymerna på forumet?
Kanske inte du, men troligen någon i din "vänkrets".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 18:27

Ang trådämnet

Jag förstår inte detta hat mot dyrkabeltillverkare. Det är ju bara bussiness och skitbra att vissa har hittat en lukrativ nisch att tjäna pengar på. Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på. Det drabbar ju bara de som har massor av pengar att leka bort, och dom får väl skylla sig själva i sin srävan efter status och utstickande personlighet. Inget att bry sig i. Dessutom verkar tillverkarna betala skatt och lagstadgade avgifter i övrigt, vilket är mer än man kan säga om vissa spelade "idealister".
Senast redigerad av Flint 2025-04-08 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-08 18:35

Flint skrev:

Svar nej. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-08 18:39

Morello skrev:
Flint skrev:

Svar nej. :)

Ha, ha, haaa... Ett svar som i sin brutala enkelhet säger en hel del. :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-08 20:52

Flint skrev:Ang trådämnet

Jag förstår inte detta hat mot dyrkabeltillverkare. Det är ju bara bussiness och skitbra att vissa har hittat en lukrativ nisch att tjäna pengar på. Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på. Det drabbar ju bara de som har massor av pengar att leka bort, och dom får väl skylla sig själva i sin srävan efter status och utstickande personlighet. Inget att bry sig i. Dessutom verkar tillverkarna betala skatt och lagstadgade avgifter i övrigt, vilket är mer än man kan säga om vissa spelade "idealister".

Jag kan hålla med dig.
Och detta ”fenomen” eller vad man ska kalla det finns ju inom andra områden också. Så länge det finns rikt folk som vill omge sig med statusmarkörer, så länge finns det producenter av sådana.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-08 20:58

Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.

Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2025-04-08 22:15

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.

Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?

Så är det väl förstås.
Å andra sidan, om den ska agera statusmarkör tillsammans med andra markörer, så spelar det nog ingen roll för köparen.
I morgon till frukosten ska jag rosta min macka i min Kitchenaid Artisan brödrost, vilken bara kostade 5399 kr. :roll:

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2025-04-08 23:01

Skrivbordet skrev:
Nattlorden skrev:

Så är det väl förstås.
Å andra sidan, om den ska agera statusmarkör tillsammans med andra markörer, så spelar det nog ingen roll för köparen.
I morgon till frukosten ska jag rosta min macka i min Kitchenaid Artisan brödrost, vilken bara kostade 5399 kr. :roll:

Vad har du för strömkabel på den?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-08 23:48

pingvinen skrev:
Skrivbordet skrev:
Nattlorden skrev:

Så är det väl förstås.

Vad har du för strömkabel på den?

Exakt. Kabeln är superviktig för smaken. 8) Har läst om folk som bytt ut originalkabeln på kaffebryggare...allt för "aromen" :P

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-09 08:18

Nattlorden skrev:

Alternativmedicin och kosttillskott ligger ofta på en liknande kvasivetenskaplig nivå, där man utgår från korrekta fakta och siffror men övertolkar effekterna å det grövsta.

Det finns i och för sig alternativmedicin som utgår från felaktiga fakta, typ antroposofin/homeopatin.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-09 08:57

Almen skrev:
Nattlorden skrev:

Alternativmedicin och kosttillskott ligger ofta på en liknande kvasivetenskaplig nivå, där man utgår från korrekta fakta och siffror men övertolkar effekterna å det grövsta.

Det finns i och för sig alternativmedicin som utgår från felaktiga fakta, typ antroposofin/homeopatin.

Väntat svar, men jag frågade explicit efter teknisk prestanda. Dock intressant för dyrkablarna att detta är den första jämförelsen de får. 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-09 10:07

Nattlorden skrev:

Kul att du håller med mig! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi