Clone D9PRO Dartzeel, Krell m.fl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Clone D9PRO Dartzeel, Krell m.fl.

Inläggav LeifB » 2025-04-12 15:44

En uppdaterad starkare clone DartZeel med balanserad ingång.

https://www.youtube.com/watch?v=5WWTVaJij6Y
Senast redigerad av LeifB 2025-06-10 07:54, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
distad

Re: Clone D9PRO Master DartZeel

Inläggav distad » 2025-04-12 18:45

Och vad säger "experterna" om kvalitén på komponenterna ? Mycket bra och nära bilder på innanmätet så det bör väl någon kunna avgöra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-12 19:36

Ja det borde experterna lätt avgöra.
Balanserade ingångar är inte bara en fördel med att de klarar längre kablar. Han är duktig att avgöra om det är en bra konstruktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-12 19:51

Differentiella ingångar är en sak men om längre kablage ska drivas är det källan som är den drivande, inte mottagaren i slutsteget. I vanlig hemmiljö tror jag inte det är ett problem att driva t.ex. 5 m långa kablar mellan källa och slutsteg. Jag gör det själv sedan många år....

Huruvida det är bra komponenter syns inte alltid på utsidan. Det finns tyvärr en del fake med rätt utseende men som inte håller måttet. I detta fall ser man väl heller inte vad där sitter för halvledare etc. hur allt är kopplat? Klon lär det väl inte vara när originalen verkar ha en annan uppbyggnad. Ett försök till att efterlikna en superdyr grunka tycks det vara och den kan ju vara bra på sitt sätt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-12 20:35

RogerGustavsson skrev:Differentiella ingångar är en sak men om längre kablage ska drivas är det källan som är den drivande, inte mottagaren i slutsteget. I vanlig hemmiljö tror jag inte det är ett problem att driva t.ex. 5 m långa kablar mellan källa och slutsteg. Jag gör det själv sedan många år....

Huruvida det är bra komponenter syns inte alltid på utsidan. Det finns tyvärr en del fake med rätt utseende men som inte håller måttet. I detta fall ser man väl heller inte vad där sitter för halvledare etc. hur allt är kopplat? Klon lär det väl inte vara när originalen verkar ha en annan uppbyggnad. Ett försök till att efterlikna en superdyr grunka tycks det vara och den kan ju vara bra på sitt sätt.

Om, du tittar på videon så ser du att det är mycket fin video på innanmätet....så visst kan "experter" avgöra detta. Om, inte så är de inga "experter" :mrgreen:
Senast redigerad av distad 2025-04-12 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-12 20:50

Ja videon är bra och detaljerad. Man ser tydligt att det är en transformator på 800W.
Rent och fint bygge. Inga konstigheter.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-04-12 21:57

Ev har labbat m coax kabel t pa å längder upp t 300m utan problem.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-12 22:50

Har man rätt sorts kablar så är långa kablar inga problem. Jag har liggande kabel som kommer bli i längder på 7-8 meter till Surroundljud för att jag vill ha till bra Surroundljud och väljer hellre då långa signalkablar än långa högtalarkablar. Det blir antingen aktiva högtalare bak eller slutsteg och vanliga burkar av något slag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-13 09:02

Transformatorerna verkar vara av kinesiskt fabrikat. Glättningskondensatorerna sägs vara Vishay och man ser en del röda plastfilmskondensatorer från Wima. Några transistorer är märkta 15032 och 15033, förmodligen MJE15032 och MJE15033. De stora transistorerna ser man ingen märkning. DartZeels egna kretsschema har färre transistorer. Om det skulle vara en klon av DartZeel borde de väl ha en del att säga om "stölden", möjligen svårt att driva process mot kineser. Originalet tycks efter 20 år fortfarande produceras.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-13 10:55

RogerGustavsson skrev:Transformatorerna verkar vara av kinesiskt fabrikat. Glättningskondensatorerna sägs vara Vishay och man ser en del röda plastfilmskondensatorer från Wima. Några transistorer är märkta 15032 och 15033, förmodligen MJE15032 och MJE15033. De stora transistorerna ser man ingen märkning. DartZeels egna kretsschema har färre transistorer. Om det skulle vara en klon av DartZeel borde de väl ha en del att säga om "stölden", möjligen svårt att driva process mot kineser. Originalet tycks efter 20 år fortfarande produceras.

Är ju ingen direkt stöld. Patent gick ut 2015. Förvånar att inte fler ta efter en riktigt bra konstruktion. Denna version ger mer effekt och då krävs mer av allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-13 11:15

Fast man använder ju DartZeels namn på produkterna.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-13 11:34

RogerGustavsson skrev:Fast man använder ju DartZeels namn på produkterna.

Mmm det har du rätt i.
Det känns inte helt ok.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-13 20:35

Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-13 20:37

Är det inte vettigare att utgå från en högpresterande apparat om man skall göra ett plagiat?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-13 20:39

Det tycker jag att är ett vettigt argument men jag kontrar med att om man inte bryr sig om resultatet så är det bättre att välja något som är enklast möjliga och som tidigare sålts till överpris.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-13 21:22

Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.

Det är varumärkesintrång.
Att kopiera en logga är inte att "hänvisa"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-13 21:28

Neuhausen skrev:Att använda delar av ett utgånget patent och hänvisa till namnet som står på patentet tycker jag inte nödvändigtvis att är fel.

Jag kan inte se någonting i schemat som tyder på någon typ av teknisk höjd.Vad avser patentet? Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas, vilket Stereophile's mätningar med all önskvärd tydlighet ger vid handen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-13 21:33

Morello skrev:

Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas

Vad menar du med begreppet "misslyckas"? Menar du att steget låter illa?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-13 21:35

Det finns kopior, men de flesta "klonerna" har ingen likhet med Dartzeel förstärkarna. Helt annat utseende, och namn på lådorna. De påstås bara använda samma kretslösning.

Att det är fult att använda namnet i annonserna är vi överens om, det skulle vara bättre att identifiera patentet på ett annat sätt. Det är också ganska fult att patentera en ganska generisk kretslösning.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-13 21:54

Morello skrev:

Jag kan inte se någonting i schemat som tyder på någon typ av teknisk höjd.Vad avser patentet? Avsaknaden av återkoppling och ett utgångssteg med förhållandevis låg transkonduktans är dömt att misslyckas, vilket Stereophile's mätningar med all önskvärd tydlighet ger vid handen.

Det är bara andrahandsinformation som jag gått på. Det sägs att kretsen är patenterad och att patenten på kretsen har gått ut. Att patentera enkla kretsar är ett otyg i sig precis som patent på mjukvara, men det är en annan fråga. Jag har kanske hoppats lite på att någon skulle gå genom patentet och redovisa dess förträfflighet eller förkastlighet.

Det finns här och var i världen lösningar där man ser att någon givit sig fan på att få något att "fungera ändå". Jag kommer nog aldrig få höra en Dartzeel och jag kommer aldrig att lita på att kineserna kan göra en bra represenation. För att inte tala om att fördomarna efter att ha tagit del av mätningarna säkerligen kommer att sätta sina spår.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-13 22:01

Ett bispår är att man hittar många apparatlådor med någorlunda kylning när man söker efter de här förstärkarna. Tittar man på några av förstärkarna så verkar lådorna de använt komma upp som förslag och priset kan inte vara långt över råvarupriset.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-14 08:32

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-14 08:38

Jösses - som taget ur en hifi-tidning. Det finns ingen teknisk höjd, varför patentet i praktiken saknar värde.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-14 08:41

Morello skrev:Det finns ingen teknisk höjd, varför patentet i praktiken saknar värde.

Förklara i detalj vad du menar med det.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2025-04-14 08:47

Förstärkaren har fått bra recensioner.
Kan inte vara så illa.
Har en underbar 3d enligt många som köpt och lyssnat på dessa klonade förstärkare.
En del som hört många bra och dyra förstärkare säger att det är det bästa dom har hört.
Senast redigerad av LeifB 2025-04-14 08:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-14 08:50

Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring. Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter. Det finns massor av patent av den här typen. Min bedömning är att patentet skulle ogiltigförklaras vid en eventuell tvist. I Sverige är det patentbesvärsrätten som hanterar den här typen frågor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2025-04-14 09:50

Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.

Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.

Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.

Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter? Det finns något som heter tradition också.
Hjulet är ett bra exempel på det. Behöver inte uppfinnas med varje ny bilmodell.

jansch

Inläggav jansch » 2025-04-14 12:01

Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring. Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter. Det finns massor av patent av den här typen. Min bedömning är att patentet skulle ogiltigförklaras vid en eventuell tvist. I Sverige är det patentbesvärsrätten som hanterar den här typen frågor.

Den domstolen finns inte längre......det var länge sedan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-04-14 12:04

Nåväl, det finns en motsvarande instans även idag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-14 12:36

Flint skrev:
Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.

Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.

Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.

Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter?

Nä, men patent skall göra det. "uppfinningshöjd", du vet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi