Vad ska jag tänka på vid köp av center-högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Vad ska jag tänka på vid köp av center-högtalare?

Inläggav dewpo » 2025-01-05 15:31

Hej mitt surroundsystem består idag av ett par Canton ergo 690 DC frontar och Canton ergo 620 surround högtalare konfigurerade som front placerade (samt två små basar för LFE och två bredbands högtalare som höjd kanaler) :| Jag ska i sinom tid komplettera med en center och funderar på vad som kommer att bli bäst? Att köpa Canton ergo 655 som är anpassad till de övriga högtalarna trots att den är 2,5-vägs. Eller att köpa en annan 3-vägs center?

Som jag förstått diskussionen så är strålningsmönstret från en liggande 2,5-vägs högtalare inte det bästa för en center? Utan en 3-vägs center med mellanregistret placerad under diskanten beter sig betydligt bättre?

Så vad kommer att bli minst dåligt? En klang matchad 2,5-vägs center eller en ej klang matchad 3-vägs center?

Center.jpg
Center.jpg (155.99 KiB) Visad 12256 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Vad ska jag tänka på vid köp av center-högtalare?

Inläggav genstruktur » 2025-01-05 16:13

Hur låter det utan center?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-05 16:27

genstruktur skrev:Hur låter det utan center?

Helt okej om men sitter i mitten av soffan :| Men inget vidare om man är två som tittar :oops:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-01-05 16:29

dewpo skrev:
genstruktur skrev:Hur låter det utan center?

Helt okej om men sitter i mitten av soffan :| Men inget vidare om man är två som tittar :oops:

Nä det låter ju helt klart bäst i mitten utan center.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-01-05 16:30

Vart har du tänkt att placera en center på din bild i första inlägget?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-05 16:32

genstruktur skrev:Vart har du tänkt att placera en center på din bild i första inlägget?

Under TV´n så att TV´n står lite högre upp.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-01-05 16:40

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-01-05 19:18

Mina erfarenheter är att center låter bättre än ingen center även om man sitter i mitten, om man har en tillräckligt bra center. Saker i mitten blir inte i samma storlek som om man har en center, phantomljud blir på en del filmer för monodiffust. Liggande center är dåligt är ganska vedertaget här, min åsikt är att den beror säkert på. Har numera en liggande center och hör inga konstigheter. Tycker nog att man bör testa men just den specifika center man skall använda innan man vet och råd kan vara rätt eller fel. Så mitt råd är testa med den center du funderar på, att få veta att andra läst i andra trådar att det inte är bra hjälper föga då man inte tar hänsyn till hur den specifika centern låter.

HerrD

Inläggav HerrD » 2025-01-06 10:55

Erin har lite input i frågan ("Discover the Surprising Flaw in Center Channel Speakers"): https://www.youtube.com/watch?v=GZrdsxrcpBw&t=1s

Jag har provat med en Yamaha HS7 till mina pi60 och nu har jag skaffat en SVS Evolution Ultra som är en 3-vägs center med separat mellanregister. Båda funkar bra! Klangmatchning tycker jag eq fixar bra, sen handlar det nog mycket om spridning.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-09 22:05

dewpo skrev:
genstruktur skrev:Vart har du tänkt att placera en center på din bild i första inlägget?

Så här blev det :|

Center.jpg
Center.jpg (305.61 KiB) Visad 10003 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-10 00:07

dewpo skrev:
dewpo skrev:

Så här blev det :|

Center.jpg

Ser bra ut! :) Nöjd?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 10:45

Nöjd? Nja jag vet inte? Tycker att ljudbilden blir lite låg med center-högtalaren under TV´n. Men annars så :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-10 11:06

Nu känner jag inte till davis som sådan, men elementlayouten är definitivt att föredra så jämfört med Cantonen. Spelar kanske inte någon större roll för en person prick i mitten, men för flera i soffan så.

( Höjden är svår att få till... kanske man egentligen skulle vilja ha en liten tvåvägare både ovan och under för att lura sig till en höjdcentrering? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 11:43

Jag var genuint intresserad det "franska" märket Davis Acoustics center högtalare ARIANE C2 och
hade nog valt den om jag inte fått reda på att de som nästan alla andra flyttat sin produktion till det stora röda landet i öster.

Alla får förstås göra som de vill. Men jag tycker att det finns en poäng i att vi i Europa fortsatt har kvar tillverkningskapacitet även för "olönsamma" konsumentvaror.
Sötebrödsdagarna varar inte för evigt och när de tar slut gissar jag att den faktiska lokaliseringen av produktionsenheterna kommer spela en central roll :wink:

Angående höjden i ljud scenariot så gissar jag att ljud genomsläpplig duk och projektor, samt center högtalaren bakom duken är det enda som verkligen fungerar?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-04-10 18:48

Testa med att vinkla centern aningen uppåt genom att lägga något under i framkant.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-04-11 09:56

Hjälper dämpning på snedtak / bord mot låg ljudbild?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-11 10:15

En huvudstrålningslob som riktas ungefär 35-45 grader uppåt höjer ljudsceneriet påtagligt och även mindre branta vinklar ger en viss skillnad. Annars räcker det egentligen med att bilden styr höjdbedömningen - synen dominerar som vanligt sinnesintrycken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-04-11 11:53

Jag har centern i stereobänken under TV:n och dne är rätt rejält uppvinklad med mycket gott resultat. Jag upplever inte något problem med låg ljudbild. För min del är centern absolut nödvändig för att fler i soffan ska få god behållning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-11 13:30

I-or skrev:En huvudstrålningslob som riktas ungefär 35-45 grader uppåt höjer ljudsceneriet påtagligt och även mindre branta vinklar ger en viss skillnad. Annars räcker det egentligen med att bilden styr höjdbedömningen - synen dominerar som vanligt sinnesintrycken.

Exakt!

ElJulio har gjort så med bra resultat.

Jag tänkte föreslå att prova att ha centerns On-Axis 45 grader vertikalt uppåt och att även prova 30 grader respektive 22,5 grader.

Då bör man beakta att den totala utstrålade energin är ungefär samma d v s ändras inte.
Den parameter som också ändras, förutom det jag skriver nedan, är tonkurvan mot närstående vägg som centern är placerad vid.

Med 45 grader kommer centerns On-Axis vara riktad 0 grader för 1a takreflex mot lyssnaren och 45 grader off-axis på direktljudet. Differensen blir då 45 grader mellan 1a takreflex och direktljudet, d v s differensen dem emellan i vinkel blir som nu, men vice versa.

Med 30 grader kommer centerns On-Axis vara riktad 15 grader off-axis för 1a takreflex mot lyssnaren och 30 grader off-axis på direktljudet. Differensen dem emellan blir då istället 15 grader. Detta är en ganska liten skillnad i tonkurva i jämförelse.

Med 22,5 grader vertikal vinkling, så blir differensen 0, d v s samma tonkurva på direktljudet som på 1a takreflex. Det kan också vara värt att prova.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-11 21:18

Ett försök med att rikta center-högtalaren snett uppåt får bli nästa projekt :| Men just nu är det inte möjligt då mitt enda val var att placera TV`n direkt på centern :oops:

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-04-13 09:26

dewpo skrev:Ett försök med att rikta center-högtalaren snett uppåt får bli nästa projekt :| Men just nu är det inte möjligt då mitt enda val var att placera TV`n direkt på centern :oops:

Där kan du nog få en riktigt stor positiv skillnad, hos mig är det jättestor skillnad på (eftersom elementen sitter lägre än på frontarna?) hur mycket jag kan rikta upp centern.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-04-13 11:12

jag hade en gång en bilstereo...
i vilken man kunde eq:a upp ljudbilden.
Fungerade hyffsat på den tiden diskanterna satt i dörrsidorna istället för A-stolpe
Shatterer of words

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-13 11:43

ChristianAndersson skrev:jag hade en gång en bilstereo...
i vilken man kunde eq:a upp ljudbilden.
Fungerade hyffsat på den tiden diskanterna satt i dörrsidorna istället för A-stolpe

Finns på vissa receivers också har jag för mig. Dialog lift, tror jag hade det på en Yamaha förr.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 13:04

Jag har också min centerhögtalare vinklad uppåt mot öronhöjd på lyssningsplats. Jag använder 2 stycken formfasta ”kilkuddar” ovanpå varandra för att både få till rätt höjd och vinkel på centerhögtalaren. För ytterligare finjustering av vinkeln använder jag två SD-fötter som håller upp centerhögtalarens bakre del för att på så vis få vinkeln exakt mot öronhöjd.

IMG_2839.jpeg
IMG_2839.jpeg (1.68 MiB) Visad 6146 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-13 13:43

goat76 skrev:Jag har också min centerhögtalare vinklad uppåt mot öronhöjd på lyssningsplats. Jag använder 2 stycken formfasta ”kilkuddar” ovanpå varandra för att både få till rätt höjd och vinkel på centerhögtalaren. För ytterligare finjustering av vinkeln använder jag två SD-fötter som håller upp centerhögtalarens bakre del för att på så vis få vinkeln exakt mot öronhöjd.

Som sagt,,, jag sak göra ett försök att vinkla upp min högtalare också :| Hoppas på gott resultat :D

Men det som gör det svårt är att snedtaket omöjliggör väggmontering av Tv apparaten.
Måste på något vis bygga om Tv-bänken. Någon som har ett bra förslag som inte kostar skjortan?

Svårt.jpg
Svårt.jpg (464.49 KiB) Visad 6084 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-04-13 13:50

Gör först något tillfälligt för att testa. T ex ett antal böcker e.d. åå båda sidor om centern på vilka du kan lägga en skiva att ställa TVn på. Skivan ska ligga så högt så att du får plats under den för att kunna vinkla centern. Nackdelen, om det nu är en nackdel, är att TVn hamnar ytterligare högre upp.
Om du blir nöjd så bygger du något permanent.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-04-13 17:31

dewpo skrev:
goat76 skrev:Jag har också min centerhögtalare vinklad uppåt mot öronhöjd på lyssningsplats. Jag använder 2 stycken formfasta ”kilkuddar” ovanpå varandra för att både få till rätt höjd och vinkel på centerhögtalaren. För ytterligare finjustering av vinkeln använder jag två SD-fötter som håller upp centerhögtalarens bakre del för att på så vis få vinkeln exakt mot öronhöjd.

Som sagt,,, jag sak göra ett försök att vinkla upp min högtalare också :| Hoppas på gott resultat :D

Men det som gör det svårt är att snedtaket omöjliggör väggmontering av Tv apparaten.
Måste på något vis bygga om Tv-bänken. Någon som har ett bra förslag som inte kostar skjortan?

Kan du inte höja framkant på centern och motsvarande i bakkant på tv-foten?
Testa med t.ex 4 hockeypuckar.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-15 18:19

Eller åka till en bygghandel och köpa 3 träbitar, skruva ihop en hylla som du ställer Tv:n på. Ta till höjd så du får plats med > Sedan lägger du centern på https://www.thomann.se/the_takustik_isopad.htm
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Återgå till Köpråd