Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Flint skrev:Morello skrev:Patentskriften är full av blomsterspråk, utan teknisk bäring.
Värdelös subjektiv åsikt. Skulle möjligen kunna motiveras kompletterad med en utförlig detaljanalys.Morello skrev:Själva kretslösningen bjuder inte på några nyheter.
Måste kretslösningar alltid innehålla nyheter?
Nä, men patent skall göra det. "uppfinningshöjd", du vet.
Morello skrev:Får du en stabil och väldefinierad vilopunkt i utgångssteget när du torrlöder i spice?
Flint skrev:Den där förstärkaren skulle jag gärna släpa hem för ett studiebesök.
Klart intressant konstruktion. Här finns förutsättningar för välljud.
T.ex. gott om bandbredd.
[ Bild ]
Neuhausen skrev:Flint skrev:Den där förstärkaren skulle jag gärna släpa hem för ett studiebesök.
Klart intressant konstruktion. Här finns förutsättningar för välljud.
T.ex. gott om bandbredd.
[ Bild ]
Kan du dela med dit av filen? Jag är nyfiken på att sätta mig in i kretsen lite själv. Gärna utan att knappa in hela kretsen i spice själv.
RogerGustavsson skrev:De där Kina-varianterna verkar inte följa det enkla schemat som finns i patentet.
I-or skrev:Ja, eftersom det handlar om ett patent så ska man kunna förutsätta nyheter. Just nyhetshinder, d.v.s. att den lösning som patentet beskriver inte är ny/unik, är en av de viktigaste principerna i patentprocessen.
Som Morello är inne på är ett patent i praktiken ingenting värt förrän det har provats rättsligt. Innovationshöjden framstår som låg i det här fallet, men eftersom kompetenta ingenjörer väljer andra lösningar så var risken förstås noll för att patentet (utgånget 2022) skulle ha blivit föremål för en rättsprocess.
Ofta utnyttjas dock skräppatent i marknadsföringssammanhang och denna metod tycks ha varit effektiv även den här gången.
Flint skrev:RogerGustavsson skrev:De där Kina-varianterna verkar inte följa det enkla schemat som finns i patentet.
Hittar du fler skillnader än ingångssteget?
Flint skrev:Det räcker ju med att göra bara en enda förändring av något slag för att det ska vara en nyhet. Det konstiga är att det går att få patent på kretsar över huvud taget.
Som att patentera en ny bilmodell för att den har lite nya mått, ny typ av batteri eller krafigare bromsar.
Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Flint skrev:Dämpningsfaktor 57 gentemot 8ohm. Eller uttryck i ohm - 139mohm.
Flint skrev:Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Javisst, vilket kan vara en fördel. Du kommer väl ihåg tråden om den ställbara utgångsimpedansen.
Morello skrev:Flint skrev:Dämpningsfaktor 57 gentemot 8ohm. Eller uttryck i ohm - 139mohm.
Ja, i vilopunkten vid cirka 90 mA, men siffran (Zut) kommer att minska avsevärt när strömmen växer - det medför avsevärd distorsion.
Transkonduktansen står nämligen i proportion till kollektorströmmen.
I-or skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det medför inte bara högre THD, utan även högre utgångsimpedans.
Javisst, vilket kan vara en fördel. Du kommer väl ihåg tråden om den ställbara utgångsimpedansen.
Det har på detta forum ordats alldeles för mycket om optimal utgångsimpedans. Förstärkarkonstruktören bör som Morello är inne på sikta mot ett hyggligt lågt värde - dock ej utan att överdriva.
Varför? För att detta är vad 99,9 % av högtalarkonstruktörerna förutsätter när det gäller frekvensgången.
Strömdrift (nära oändlig utgångimpedans), som krävs för påtaglig distorsionsreduktion, krånglar totalt sett till det alldeles för mycket även om det förvisso kan vara en fördel framförallt för äldre höginduktiva element. Detta är dock av mycket begränsat värde för dagens hyggliga eller bättre element som uppvisar låg/linjär induktans (och därmed en låg grad av magnetisk hysteresdistorsion och läges-/strömberoende induktansdistorsion).
Morello skrev:Märkligt - vad har du nyttjat för utgångstrissa vid simulering?
Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Jag hittade bara ett Holfi schema. Holfi 8 v1.3. Den var helt motkopplingsfri och hade bara ett DC-servo från utgång till ingång.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu är jag ju ingen elektronikexpert, men tycker det låter något liknande det som Holfi gjorde då kanske?
Jag hittade bara ett Holfi schema. Holfi 8 v1.3. Den var helt motkopplingsfri och hade bara ett DC-servo från utgång till ingång.
Ok... inte samma sak då, men jag visste det var något med det...
Flint skrev:Jag gillar dämpfaktor runt 4, dvs. runt två ohm till en 8-ohms låda. Och förstärkarkonstruktörer borde i första hand inrikta sig på att konstruera förstärkare som låter bra, utöver att vara driftsäkra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster