Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Peter Steindl?

Inläggav goat76 » 2025-04-08 12:21

Kraniet skrev:Ett intressant inspel ang AI i musik. (Och en demo av musikappen Geoshred)

Såg hela videon och den är sevärd.

AI inom musik och inom princip allt kommer vara en del av framtiden hur vi än vrider och vänder på det, det går aldrig att arbeta mot teknikens framfört utan det gäller att musiker tar emot det med öppna armar och är med och utformar AI i en riktning, där man använder det som ett verktyg för sin egna konstnärliga kreativitet precis som i videon.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-09 19:50

Kraniet skrev:Ett intressant inspel ang AI i musik. (Och en demo av musikappen Geoshred)

[ YouTube ]

Intressant instrument. Man kan spela lite hur som helst.

Såg nyss denna. Bara måste lägga upp. The Muppet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-04-17 00:52

Den här tråden lämpar sig väl äggstra bra för att önska …

Glad påsk!

vh ؏*ggnog
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-17 05:29

Jag önskar er alla en riktigt Glad Påsk.

Nu är det Skärtorsdag. Snart kommer påskharen och så skall man måla ägg. :)

Ser just nu på en medvetenhetsvideo.

Mvh
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-04-17 16:33

petersteindl skrev:

[ YouTube ]

Intressant instrument. Man kan spela lite hur som helst.

Såg nyss denna. Bara måste lägga upp. The Muppet.

[ YouTube ]

MvH
Peter

Mupparna har ju stenkoll på hur Trump funkar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-17 22:07

Glad påsk, Peter!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-04-17 22:12

Glad påsk.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-04-18 10:16

Glad Påsk till alla från Torpet. Potatisen är snart satt i jorden. Finast ägg har dock Peter :D

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-21 22:27

Hoppas alla haft en glad Påsk. Såg nyss denna. :D

Rolig att avrunda påsken med.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-17 05:16

Nu har jag sett denna film om Leonard Cohen.
https://www.svtplay.se/video/edPgmp6/leonard-cohen-och-hallelujah?video=visa&position=1

Se hela. Rekommenderas varmt. Jag har sett Leonard live 3 ggr. Senast var på Globen under hans sista turné . Första gången var i konserthuset på 70-talet.
Det är något speciellt med Leonard Cohen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-05-17 09:08

Jag har också sett filmen och kan också varmt rekommendera den :D .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-05-30 04:01

Har precis tittat lite på Polar Music Prize 2025.

Herbie Hancocks tal är ett av de finaste jag hört i denna genre.

Vill även lägga upp detta framförande av en musiktyp som spelas alltför sällan i den värld av tumult just nu.

Musiken är komponerad av Maurice Ravel 1914–15 för sång A Capella och handlar om 1 Världskriget eller kanske alla krig. Pianoversionen var klar 1917.
Så här låter det A Capella.

Översättning av texten till engelska.
Three lovely birds of paradise (my love has gone to the wars!), three lovely birds of paradise
passed this way. The first was bluer than the sky (my love has gone to the wars), the second
was white as snow, the third vermilion red. ‘Lovely birds of paradise, what do you bring?’ ‘I bring
a fond look of azure blue,’ ‘And I must bestow on your snowy-white brow a kiss that is purer yet.’
‘Red bird of paradise, what do you bring?’ ‘A true heart of crimson red. . .’ ‘Ah! a chill grips my
heart . . . I yield it to you.’

MvH
Peter

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-05-30 11:09

Har tittat på lit klipp på Youtube tyckte verkligen att det var en fin tillställning,
och ödmjuka och välberättigade pristagare.
Pianostycket var mycket fint framfört.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-13 15:20

Tänkte att denna basvideo kan vara lite intressant för en del på forumet, även fast det är fredag den 13e. :)

Det mesta på tuben för tillfället är gällande krig, politik och religion samt Dr. Greta. 8)
Varför är det ingen som titulerar Greta? Det brukar man ju göra annars, eller? Varför inte trippel-Dr. Gretchen? :)
Lite utdrag från Wiki.
2019 blev Greta hedersdoktor vid Mons universitet i Belgien för att hon ökat medvetenheten om hållbar utveckling.
2021 utsågs Greta till hedersdoktor vid University of British Columbia i Kanada för att hon "fungerat som ledare i en av de största kriserna som vi kollektivt har mött".
2023 blev Greta hedersdoktor vid Helsingfors universitet i Finland.

Sedan verkar AI förstöra tuben ganska mycket.

Men, var är musiken på tuben? Är det algoritmerna som spökar?

Shalom
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-14 03:51

Idag, den 14 juni för 100 år sedan föddes Stig Carlsson.

För 40 år sedan såg det ut så här. Stig Carlsson fyllde 60 år.

Stig_Carlsson-48.jpg
Stig_Carlsson-48.jpg (555.87 KiB) Visad 910 gånger

Stig_Carlsson-49.jpg
Stig_Carlsson-49.jpg (607.91 KiB) Visad 910 gånger

Med kungakrona i form av gurka. :)
Stig_Carlsson-50.jpg
Stig_Carlsson-50.jpg (551.43 KiB) Visad 910 gånger

Wille, som ordnade hela födelsedagskalaset, till höger i bakgrunden.
Bertil Alving till vänster i randig tröja. Det var tider det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-14 14:08

Dessa bilder är tagna i trädgården av det hus som 100-årsjubileumet firas idag.

1974 flyttade Stig Carlsson till huset vid Torkel Knutssonsgatan 15 med utsikt över Mälaren och Stadshuset, och sedan bodde Stig i detta hus tills han dog 1997.

1974 hyrde Stig hela detta hus som har 2 våningsplan + 1 källarplan som är ett förråd med ingång från utsidan av huset.

Våningen på markplan var Arbetsyta med liten hall innanför entrédörr + toalett + kontor + stort lyssningsrum + mätrum + laboratorium + förvaringsutrymmen.

Våningen 1 trappa upp var Stigs bostad med 1 lång hall + 1 sovrum + 1 mindre rum + vardagsrum + kök + badrum med WC.

På 1990-talet sade Stig upp hela markplanet och flyttade upp hela sin verksamhet från markplanet till sin bostadsyta på övre våningsplan.

Det bör tilläggas att från början hade inte detta hus gatuadressen Torkel Knutssonsgatan.
Husets Gatuadress var Kattgränd. Men det visade sig att inget transportbolag hittade huset på adressen Kattgränd. Det var lite bekymmersamt för Stig, så Stig ansökte tidigt hos Stockholms stad om gatuadressändring för huset i samråd med hyresvärden och detta blev beviljat och ändrat till Torkel Knutssonsgatan 15. Då kunde Stig få paketleveranser. :)

Före 1974 bodde Stig i en rätt speciell lägenhet i Blackeberg. Hans lyssningsrum i hans lägenhet där var i en slags utbyggnad på våning 1 mellan 2 hus. Det fanns inga grannar ovanför rummet eller under rummet. Han störde inga vid lyssning. Jag vet inte exakt gatuadress i Blackeberg.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-06-14 19:13

Intressant läsning!
Det största "felet" med Stig var att han gick bort för tidigt. Vem vet vad för högtalare som varit vägledande idag om han levt längre?
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-06-14 19:18

Jag har frågat det förut: Vad har hänt med CarlssonPlanet? Sista inlägget var "29 mars, 2019". Det har dock svarats på kommentarer så sent som i år.
Jag är/var en flitig läsare av CarlssonPlanet men det börjar bli lite tråkigt när det inte kommer något nytt.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-16 05:40

Jag har ingen aning om vad som händer på Carlssonplanet.

Juanth kanske vet?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-06-16 09:13

OK!
Han får svara om han läser detta.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-06-16 09:52

petersteindl skrev:Jag har ingen aning om vad som händer på Carlssonplanet.

Juanth kanske vet?

Mvh
Peter

Jag kan fråga Per. Gissningsvis så har Per mycket att göra i övrigt.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-06-16 16:08

juanth skrev:

Juanth kanske vet?

Mvh
Peter

Själv tycker jag det är mycket tråkigt att ingen velat/kunnat driva Larsen-hifi vidare. En kommersiell vidareutveckling som förde Carlssons ideer framåt och in i framtiden.

Det fanns ju ändå en hel del uppmärksamhet kring produkten. https://www.larsenhifi.com/product/larsen-9/
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-06-16 16:49

Håller med! Det är tragiskt många företag med härliga produkter som försvinner när upphovspersonen går bort. Märkligt att de inte planerar för en fortsättning i god tid innan det tar stopp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-16 17:30

petersteindl skrev:Före 1974 bodde Stig i en rätt speciell lägenhet i Blackeberg. Hans lyssningsrum i hans lägenhet där var i en slags utbyggnad på våning 1 mellan 2 hus. Det fanns inga grannar ovanför rummet eller under rummet. Han störde inga vid lyssning. Jag vet inte exakt gatuadress i Blackeberg.

Det finns ett antal sådana hus i Blackeberg så det är svårt att gissa sig fram till adressen. Vanligt med en byggnation där gatuplanet saknas och det blir en entré till gården. Blackeberg är ett mycket trevligt område med mänsklig planlösning. Borde vara ett föredöme för nyplanerade områden.

Om det är viktigt kan man säkert leta upp exakt lägenhet eftersom vi har vårt folkbokföringsregister som väl är offentlig (offantlig?) handling. Vad man behöver är SC's personnummer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-18 00:06

Det är egentligen inget som är viktigt. Jag har för mig att jag skrivit adressen någonstans.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-06-18 09:58

Prozac skrev:
juanth skrev:

Juanth kanske vet?

Mvh
Peter

Själv tycker jag det är mycket tråkigt att ingen velat/kunnat driva Larsen-hifi vidare. En kommersiell vidareutveckling som förde Carlssons ideer framåt och in i framtiden.

Det fanns ju ändå en hel del uppmärksamhet kring produkten. https://www.larsenhifi.com/product/larsen-9/

Det finns en plan och det arbetas på att driva Larsen vidare...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-06-18 10:02

Det var en trevlig nyhet!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-18 10:19

Dagens bästa nyhet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-06-18 12:38

Mycket roligt att höra!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-18 16:29

avr7000 skrev:
Prozac skrev:
juanth skrev:

Det finns en plan och det arbetas på att driva Larsen vidare...

Stefan

Det är ingen lätt uppgift.
Det kräver en arbetsinsats som tar för sig och som inte är oväsentlig.
Den är tidskrävande.
Frågan är också huruvida Larsen ortho-acoustic är samma eller likvärdigt med Carlsson ortho-acoustic? Och hur blir det i så fall framgent? Det återstår att se.

Den fjärde aspekten är Return on Investment, d v s ekonomisk.

Arbete, tid, intention och pengar.

Lyckas man bra ur alla aspekter, så kan det bli bra. Tippar att det kräver uthållighet som avgörande ingrediens.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi