"The Allison dip", nån som bryr sig...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

"The Allison dip", nån som bryr sig...?

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-05-04 19:54

Det är inte ofta man ser högtalare som verkar vara konstruerade med hänsyn till att minimera "The Allison dip". Svackan i basregistret som uppträder i ett lyssningsrum(på lyssningspositionen?) beroende av baselementets placering i höjdled.
Är det inget att bry sig om?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-04 20:02

Nog har vi sett högtalare med "nära golvet placering" för baselementet!

/J

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-05 07:29

Jag har en rejäl bas dipp just på lyssningsposition, även "öppenheten" i ljudbilden är dålig just där. Ställer jag mig upp vid soffan eller bakom soffan , så blir blir det natt och dag skillnad. Kan det bero på "The Allison dipp"

Musikmlyssning sker för nuvarande sittandes på en barstol bakom soffan.Mindre kul faktisk!! :?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-06 10:44

Intressant Borgaren. Både jag och min bästis brukar nästan alltid tycka att ljudbilden släpper bättre när man står upp och då gärna strax bakom den "egentliga" lyssningspositionen.

Vi har funderat och resonerat runt detta fenomen och inte kommit fram till nåt anant än att det är dax för hispan. :D

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-06 14:27

Jag hade ju flyttat "den egentliga" lyssningsplatsen, men om det innebär att man måste bygga en plattform i en del av rummet så kanske det inte låter sig göras! Kommer osökt att tänka på begrepp som loobing, kamfiltereffekt och resonanser. Har du provat att flytta runt högtalarna lite?

/Jocke

Gäller detta oavsett vilken högtalare som avlyssnas?

Användarvisningsbild
skrutten

Re: "The Allison dip", nån som bryr sig...?

Inläggav skrutten » 2006-05-06 15:45

patrikf skrev:Det är inte ofta man ser högtalare som verkar vara konstruerade med hänsyn till att minimera "The Allison dip". Svackan i basregistret som uppträder i ett lyssningsrum(på lyssningspositionen?) beroende av baselementets placering i höjdled.
Är det inget att bry sig om?

Detta måste väl vara exakt samma sak som den utsläckningen som sker pga golvreflexen, ofta i området 400-500 Hz.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-07 10:07

Jocke,

ja det har gällt nästan alla burkar och med vitt skilda placeringar. Enda sak jag kan komma fram till är att kamfiltereffekter från delningen mellan mellan å diskant inte stör mina öron. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-07 10:12

Heter det kamfiltereffekt: lobingbeteendet mellan bas och diskant?

Kamfiltereffekt är väl det som blir av en närliggande reflex, tex golvreflexen?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-05-07 11:19

Jag har testat at flytta runt dem så mkt som rummet tillåter, men utan större framgång. Det är konstigt vilken skillnad det är, nästan som en död fläck precis på den tänkta lyssningsplatsen.

En hel ommöblering skulle ordna till det hela, men då skulle tjejen möblera om mig :oops:

Skullle det vara annorlunda med en annan högtalare, har hfls-1 nu, men man går ju i uppgraderings tankar....... piPs med pp modul eller Pi60 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-05-07 11:41

Martin skrev:Heter det kamfiltereffekt: lobingbeteendet mellan bas och diskant?

Kamfiltereffekt är väl det som blir av en närliggande reflex, tex golvreflexen?

Vi kan väl kalla det så? :)

Rent tekniskt tror jag att det är korrekt. Tror inte "combfiltering" är något exklusivt för en akustisk reflex, utan en benämning för alla "delayfenomen" som resulterar i ripple på frekvensgången.

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-05-07 11:59

Hej!
För att förtydliga lite så handlar "allison dip" i praktiken om att det sker en utsläckning pga interaktion med begränsningsyta(golv). Jag tror inte att det är detsamma som golvreflexen som når lyssnaren.
"The Allison dip" undgås(?) genom att placera baselementet UNDER ett visst avstånd från golvet där dipen skulle uppstå, och mellanregistret ÖVER avståndet där det skulle uppstå för de frekvenser det ska återge.

Jag har hittet en formel för detta och det är denna: 340/d x 0.3 där d är avståndet i meter till golvet.
I praktiken borde det leda till att baselementet hamnar långt ner, nära golvet, och mellanregistret och diskanten i öronhöjd.

Jag kan tänka mig att artikeln/intervjun med Öhman om placering av subwoofers som säkert de flesta här har läst egentligen handlar om samma sak.

Och observera att detta är min något osäkra tolkning av vad jag har läst

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-07 12:19

Ja det låter rimligt. I subwooferfallet så kommer ju första dippen pga vägg/golvreflexen lägre ner i frekvens ju längre ifrån golv/väggar man placerar subben. Det ideala är därför att placera subben inom ett visst avstånd från hörnet i rummet vilket avgörs av delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-07 13:37

Det där finns beskrivet i "Loudspeaker design cookbook". om man nu har ett par högtalare man trivs med borde det gå att testa om teorin stämmer genom att placera en tjock matta - ullrya tex - mellan högtalaren och lyssningsplatsen, eller kanske prova att vinkla bak högtalaren en aning - typ OA-51? Tror att IÖ hade en tes om placeringen av soffbordet. Borde gå att söka här på forumet!

/Jocke

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-05-07 13:44

Jocke skrev:Det där finns beskrivet i "Loudspeaker design cookbook". om man nu har ett par högtalare man trivs med borde det gå att testa om teorin stämmer genom att placera en tjock matta - ullrya tex - mellan högtalaren och lyssningsplatsen, eller kanske prova att vinkla bak högtalaren en aning - typ OA-51? Tror att IÖ hade en tes om placeringen av soffbordet. Borde gå att söka här på forumet!

/Jocke

Men det löser inte problemet som tråden handlar om, utan reflexer högre upp i frekvens :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-07 14:42

Då är det väl bara att flytta ner basarna närmare golvet!

/J

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-05-07 15:07

Håller på och leker lite i MatLab om golvreflexen, exempel: (om fulmecket nu räknar rätt :) )

Källa1 20 cm ovan golvet, källa2 60cm ovan golvet, mikrofon 3 meter bort 80cm ovan golvet:
Bild

Svart kurva är för elementet närmast golvet + dess golvreflex, blå kurva för elementet högst upp + golvreflex och röd kurva när båda elementen spelar, som i en 2.5-vägare. (första utsläckningen hamnar lägre i frekvens om man lyssnar närmare högtalaren eller har elementen högre upp).

Vill man jämföra med svantes XDir så är vinklarna ungefär 8 grader för direktljud till mic, och -22 grader för ljudet som reflekteras i golvet till micen.

Förutom golvreflexen så borde reflexen i bakväggen (bakom högtalarna) ge dåliga effekter också, såhär ser det ut med en källa en meter från bakväggen:
Bild

Ganska stor utsläckning vid 85Hz! Sen kan man iof fråga sig hur mkt av dessa interferenser som uppfattas naturliga i lyssningsrummets akustik.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-07 16:27

Enligt Dickason uppstår det här problemet när högtalaren placeras nära en begränsningyta (alltså inte endast golv) vid avståndet 0,75*våglängden i kvadrat med en magnitud på 3-10dB.

/J

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-05-10 17:48

För att minimera problemet borde man väl då placera högtalare för detta register nära golv och vägg men osymmetriskt vad gäller andra begränsningsytor (sidovägg & tak) för att problemet inte ska accentureras. Med flera element i olika höjd från golvet borde det vara möjligt att betydligt reducera effekten.

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-05-10 17:57

Nyttigt program för att studera inverkan av golv, väggar tak och hela rum om så önskas.

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Keba

Inläggav Keba » 2006-05-10 21:39

skrutten skrev:Nyttigt program för att studera inverkan av golv, väggar tak och hela rum om så önskas.

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Skoj program!
Tack, skrutten

Återgå till DIY-forum