RogerGustavsson skrev:Verkar vara så att flera äldre Krell har en hel del distorsion i lägre impedanser.
Ska testa det vid säg 2 ohm. Blir det bra?
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Verkar vara så att flera äldre Krell har en hel del distorsion i lägre impedanser.
Flint skrev:I basen troligen pga dc-stoppet i motkopplingen. Kondingen till jord i motkopplingsslingan.
Det bör gå att simulera. Ska se om den teorin stämmer.
. Från https://www.stereophile.com/content/kre ... lass-classLooking inside the KSA-250, the emitters of the 12 pairs per channel of output-stage transistors appear to standing on series resistors of nominal 1 ohm value. The average voltage drop across these resistors was 110.5mV, implying a standing bias for each of 110.5mA; ie, a total of 1.33A. This will give a maximum power for true class-A operation into 8 ohms of 28.5W (14.5dBW) rather than 250W.
Nattlorden skrev:
Måste räknas som konst i sig att lyckas få till något sådan't?
![]()
![]()
Morello skrev:Vill man marknadsföra ett slutsteg som leverar dubbel effekt vid halverad impedans, så konstrukerar man ett slutsteg som exempelvis lämnar 150 W, men torgför det som ett 100 W-steg.
Hur som havet är det en tramsig parameter och dessutom är det omöjligt eller svårt att realisera ett slikt slutsteg eftersom det tarvar följande bland annat:
- Trissor med strömoberoende mättnadsspänning
- Emittermotstånd om 0 ohm
- Ett kraftaggregat med utgångsimpedans om 0 ohm
LeifB skrev:Eller så är det väldigt svårt.
Man har läst i hifi tidningar hur dom mäter ström kubar och effekt kubar.
En del förstärkare mäter väldigt bra. En del mäter väldigt dåligt i låga impedanser.
Förstår att inte alla låter bra och betalar man typ >50000kr så vill man naturligtvis ha lite valuta för pengarna.
Finns det inga genvägar för ett fullvärdigt kvalitetsljud utan att plånboken töms helt?
Klass D brukar näst intill dubbla effekten på halva impedansen. Men välljud kan väl ifrågasättas.
Flint skrev:Lika lite som Klass-A kan garantera välljud så kan effekt- och/eller ström-kuber göra det.
Välljud är en subjektiv personlig värdering som marknadsförarna har försökt förklara och påverka med en aldrig sinande ström av tekniska teorier.
Trender har kommit och gått genom åren och ingen av dom kan någonsin beskyllas för att innehålla den totala sanningen, den slutgiltiga lösningen.
Trenderna har bara till uppgift att hålla försäljningen igång, och ekonomin struntar fullständigt i om vi köper sk. "transparenta" musikåtergivare eller inte.
Men den kräver att vi köper saker.
LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
En teknik som jag personligen helt avfärdar, lyssningsmässigt.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit.
LeifB skrev:Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320 kb/s till 192 kb/s. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
I-or skrev:LeifB skrev:Flint skrev:Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320bit till 192bit. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Du menar nog snålkodad datahastighet som uttrycks med enheten kb/s - annars blir det en väldig massa bitar alternativt väldigt få bitar per sekund.
För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
RogerGustavsson skrev:LeifB skrev:Flint skrev:Det skulle väl vara då att Klass-D har slagit igenom rejält.
Ja det gör jag med. Det känns som att krympa ljudet från t.ex. 320 kb/s till 192 kb/s. Något försvinner... Svårt att förklara.. Men KlassD är billigare att tillverka och drar mindre ström.
Var det inte du som vurmade för SMSL A300 Stereo Amplifier?
I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Flint skrev:LeifB skrev:Har det hänt så mycket under säg senaste 25 åren i utvecklingen när det gäller förstärkare?
Flint skrev:I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
I-or skrev:Flint skrev:I-or skrev:För övrigt skiljer sig olika klass D-konstruktioner lika mycket ljudkvalitetsmässigt som linjära konstruktioner (klass A, B, G eller H alternativt eventuella blandningar av dessa).
Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
Visst: enkla förstärkare baserade på TI:s, Infineons eller framförallt mindre kända Kinatillverkares enkretslösningar låter alltifrån ganska till tydligt orent i diskanten medan framförallt Hypex och Purifis senaste modeller låter ungefär som vilken välkonstruerad linjär modell som helst. Enkretslösningarna uppvisar med vissa högtalare även ett klart hörbart fall i toppoktaven relaterat till den höga utgångsimpedansen vid höga frekvenser (utgångsfiltret). Någonstans däremellan finner man diverse mer PA-inriktade modeller och lite äldre modeller med ICEpower-moduler.
Utvecklingen de senaste 5 åren eller så har varit enorm när det gäller klass D för HiFi.
Flint skrev:I-or skrev:Flint skrev:Intressant. Beskriv de subjektivt upplevda ljudkvalitetsmässiga skillnaderna.
Visst: enkla förstärkare baserade på TI:s, Infineons eller framförallt mindre kända Kinatillverkares enkretslösningar låter alltifrån ganska till tydligt orent i diskanten medan framförallt Hypex och Purifis senaste modeller låter ungefär som vilken välkonstruerad linjär modell som helst. Enkretslösningarna uppvisar med vissa högtalare även ett klart hörbart fall i toppoktaven relaterat till den höga utgångsimpedansen vid höga frekvenser (utgångsfiltret). Någonstans däremellan finner man diverse mer PA-inriktade modeller och lite äldre modeller med ICEpower-moduler.
Utvecklingen de senaste 5 åren eller så har varit enorm när det gäller klass D för HiFi.
Intressant svar!
Morello skrev:Någon som hittat schema till ksa-250?
eljulio skrev:Jag har ett klass D - steg och är mycket nöjd med vad det presterar. Eller rättare sagt, det är inget jag behöver tänka på, då det uppenbart är tillräckligt bra.
Flint skrev:Morello skrev:Någon som hittat schema till ksa-250?
Är du sugen på att återuppta kampen med (mot?) P-spice?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 39 gäster