Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
hifikg skrev:goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
Kan man vara säker på att överföringen är så perfekt? Var har Qobuz sina filer? Vad tar filerna för vägar till mig? Till yttermera visso streamar jag trådlöst än så länge.
hifikg skrev:rippade CD? CD? köpta, högupplösta, fonogram? DSD?
Köpte Zelmanis senaste i 24/48 upplösning o har lyssnat på det fonogrammet många gånger.
Efter att ha streamat helt annan musik slog jag om till att streama albumet via Qobuz.
Hörde jag någon skillnad? Du får berätta först!
hifikg skrev:goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
Kan man vara säker på att överföringen är så perfekt?
goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
Belker skrev:Rippa streamen med VB cable och jämför med den köpta versionen i Delta Wave!
https://vb-audio.com/Cable/
hifikg skrev:rippade CD? CD? köpta, högupplösta, fonogram? DSD?
Köpte Zelmanis senaste i 24/48 upplösning o har lyssnat på det fonogrammet många gånger.
Efter att ha streamat helt annan musik slog jag om till att streama albumet via Qobuz.
mn12 skrev:hifikg skrev:rippade CD? CD? köpta, högupplösta, fonogram? DSD?
Kanske - det finns ju många anledningar till att det kan skilja - en är att det kanske inte är samma utgåvor - det kan vara olika mastring.
Neuhausen skrev:goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
Det är nog just där problemet ligger, både Apple och Tidal verkar ha egna versioner av en del media.
Chris71 skrev:Belker skrev:Rippa streamen med VB cable och jämför med den köpta versionen i Delta Wave!
https://vb-audio.com/Cable/
Tack för det goda skrattet och att jag fick sätta kaffet i vrångstrupen.
Chris71 skrev:Eftersom de flesta troligen lyssnar på någon form av analog version av den digitala filen så finns det naturligtvis oändligt många möjligheter att förvanska signalen efter konvertering, sen har ju MOFI visat att en master inte alltid är en master oavsett vad man säger, men som andra sagt redan, jag ser en otroligt lite anledning till att slänga sig med en massa olika versioner av ett alster i samma format det finns ju ingen funktion av det merarbete som det skulle innebära att gör något sådant.
Belker skrev:Chris71 skrev:Eftersom de flesta troligen lyssnar på någon form av analog version av den digitala filen så finns det naturligtvis oändligt många möjligheter att förvanska signalen efter konvertering, sen har ju MOFI visat att en master inte alltid är en master oavsett vad man säger, men som andra sagt redan, jag ser en otroligt lite anledning till att slänga sig med en massa olika versioner av ett alster i samma format det finns ju ingen funktion av det merarbete som det skulle innebära att gör något sådant.
Ja, fast nu var det inte bara en allmän fråga om format och masters. hifikg ville specifikt veta om det hördes skillnad på två format av Zelmani. En bra start innan man börjar inbilla sig saker i lyssning kan vara att utesluta digital olikhet.
goat76 skrev:Neuhausen skrev:goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
Det är nog just där problemet ligger, både Apple och Tidal verkar ha egna versioner av en del media.
De flesta album jag "rippat" från Tidal och sedan jämfört med det jag rippat från CD eller köpt från Bandcamp har varit identiska. Jag skulle bli förvånad om skivbolagen skulle tillhandahålla olika versioner till de olika streamingtjänsterna, det vanligaste är nog att den allra senast släppta versionen tillhandahålls till alla streamingaktörer. Det enda som då troligtvis skiljer sig (för de flesta album) är att Apple gjort om filerna till ALAC, medans Tidal mest troligtvis inte behövt göra någonting alls då de flesta nog har använt sig av formatet FLAC. Det finns dock en ytterligare möjlighet att skivbolagen har använt sig av en tredjepart, som i sin tur har levererat de dataformat som de olika streamingtjänsterna använder sig av. Utöver olika dataformat så finner jag det osannolikt att Apple och Tidal skulle ha "egna versioner" av albumen.
Ifall du har både Apple Music och Tidal och om du har möjlighet att jämföra diverse album som bör vara från samma mastring, då tror jag inte att du kommer finna särskilt många album som märkbart skiljer sig från varandra mellan dessa streamingtjänster. Annars skulle det innebära att någon part gör dubbelt så mycket jobb än vad som är nödvändigt, vilket är det som mest talar emot att Apple och Tidal skulle ha "egna versioner".
goat76 skrev:Neuhausen skrev:goat76 skrev:Det är ingen skillnad förutsatt att det som streamas är lossless och samma version av albumet som den rippade CD:n.
De flesta album jag "rippat" från Tidal och sedan jämfört med det jag rippat från CD eller köpt från Bandcamp har varit identiska. Jag skulle bli förvånad om skivbolagen skulle tillhandahålla olika versioner till de olika streamingtjänsterna, det vanligaste är nog att den allra senast släppta versionen tillhandahålls till alla streamingaktörer. Det enda som då troligtvis skiljer sig (för de flesta album) är att Apple gjort om filerna till ALAC, medans Tidal mest troligtvis inte behövt göra någonting alls då de flesta nog har använt sig av formatet FLAC. Det finns dock en ytterligare möjlighet att skivbolagen har använt sig av en tredjepart, som i sin tur har levererat de dataformat som de olika streamingtjänsterna använder sig av. Utöver olika dataformat så finner jag det osannolikt att Apple och Tidal skulle ha "egna versioner" av albumen.
Ifall du har både Apple Music och Tidal och om du har möjlighet att jämföra diverse album som bör vara från samma mastring, då tror jag inte att du kommer finna särskilt många album som märkbart skiljer sig från varandra mellan dessa streamingtjänster. Annars skulle det innebära att någon part gör dubbelt så mycket jobb än vad som är nödvändigt, vilket är det som mest talar emot att Apple och Tidal skulle ha "egna versioner".
Conan skrev:goat76 skrev:Neuhausen skrev:
Apple Music, Tidal, Spotify, Dolby Atmos... alla har de väl olika rekommendationer för hur musiken ska vara mastrad/limiterad för att passa deras version av normalisering t.ex? Hur hårt dom sen "klankar ner" på skivbolag som inte följer deras rekommendation låter jag vara osagt. Det är ju en tydlig skillnad i DR på musik på CD/Spotify och samma platta i Dolby Atmos och det tyder på att det åtminstone där finns en skillnad i hur man jobbar med vad man i grova termer skulle kunna kalla Loudness War.
"Mastered for iTunes" hette det ju för några år sedan om musik på den plattformen.
Conan skrev:Säkert kan ett album mastrat för Spotify t.ex. om man väljer att följa deras rekommendationer för dynamik och toppnivå, fungera lika bra på Tidal eller Apple Music, men här finns det i alla fall nåt som dom är uppmanade/rekommenderade att följa. För Dolby ATmos är det säkert högre DR som efterfrågan och kanske är dom tuffare på att kräva det. Men för CD är det väl fortfarande vilda västern för oss stackare som fortfarande väljer att köpa sådana...
goat76 skrev:Som exempel så rekommenderar Apple Music, Tidal och spotify alla tre att det bör lämnas 1 dB headroom till digital klippning, men i princip alla låtspår jag analyserat från Tidal har legat på 0 dB till -0.5 dB vilket visar att väldigt få skivbolag följer dessa anvisningar från streamingtjänsterna.
hifikg skrev:Så här är det. Jag hörde ingen som helst skillnad (den köpta filen kommer inte från Qobuz, köpte den via Bandcamp, men med stor sannolikhet är det samma fil). Ändå går jag o tänker på att byta ut min dator mot en dedicerad streamer. En riktig värsting utan inbyggd DAC. Varför tänker jag så? Skulle jag vinna något på det? Skulle jag vinna något på att införskaffa en dylik pjäs? Skulle jag vinna något, ljudmässigt, på att dra en kabel från min router till datorn/streamern? Har funderat på HiFi Rose ca 60.000 men igår såg jag att en handlare erbjuder en konkurrerande apparat för halva priset, lätt begagnad.
hifikg skrev:Så här är det. Jag hörde ingen som helst skillnad (den köpta filen kommer inte från Qobuz, köpte den via Bandcamp, men med stor sannolikhet är det samma fil). Ändå går jag o tänker på att byta ut min dator mot en dedicerad streamer. En riktig värsting utan inbyggd DAC. Varför tänker jag så? Skulle jag vinna något på det? Skulle jag vinna något på att införskaffa en dylik pjäs? Skulle jag vinna något, ljudmässigt, på att dra en kabel från min router till datorn/streamern? Har funderat på HiFi Rose ca 60.000 men igår såg jag att en handlare erbjuder en konkurrerande apparat för halva priset, lätt begagnad.
Tell skrev:goat76 skrev:Som exempel så rekommenderar Apple Music, Tidal och spotify alla tre att det bör lämnas 1 dB headroom till digital klippning, men i princip alla låtspår jag analyserat från Tidal har legat på 0 dB till -0.5 dB vilket visar att väldigt få skivbolag följer dessa anvisningar från streamingtjänsterna.
Så väldigt märkligt att dom inte ens av goodwill lämnar ens en enda fjuttig decibel av 96+ möjliga föe att undvika klippning, och att dom inte ens gör det efter rekommendationer av streamingplattformarna.
Sen kan man såklart argumentera för att intersampleklippning knappt ens är hörbart, men när det ändå finns minst 96dB att gå på så är inte ens frikostliga 3dB headroom nåt att snacka om.
Tell skrev:Så väldigt märkligt att dom inte ens av goodwill lämnar ens en enda fjuttig decibel av 96+ möjliga föe att undvika klippning, och att dom inte ens gör det efter rekommendationer av streamingplattformarna.
Sen kan man såklart argumentera för att intersampleklippning knappt ens är hörbart, men när det ändå finns minst 96dB att gå på så är inte ens frikostliga 3dB headroom nåt att snacka om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster