LeifB skrev:Morello är den med mycket erfarenhet.
Skulle gärna köpa något som han har konstruerat om jag hade råd.
Du håller på att bli riktigt Faktsktifierad.

Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Morello är den med mycket erfarenhet.
Skulle gärna köpa något som han har konstruerat om jag hade råd.
Morello skrev:THD vid 1 kHz, 8 ohm på 8 ohms-kranen. Uppmätt THD är faktiskt en bit lägre än vad simuleringen ger vid handen.
[ Bild ]
Morello skrev:Rör är atypiskt för faktiskt.Möjligtvis har GDS-rörprojekten bidragit till att några rörbögar klivit fram ur garderoben.
Morello skrev:Jag saluför inte rörförstärkare.
Flint skrev:Morello
Vad tror du om att skissa på en 60 Wattare enigt samma koncept, rörsteg med trissetänk?
Tippar att många inbitna trissekörare skulle kunna tänka sig en "mindre" rörmaskin som ett exotiskt alternativ.
Den blir ju också flyttbar på det sättet.
Flint skrev:Morello
Vad tror du om att skissa på en 60 Wattare enigt samma koncept, rörsteg med trissetänk?
Tippar att många inbitna trissekörare skulle kunna tänka sig en "mindre" rörmaskin som ett exotiskt alternativ.
Morello skrev:Flint skrev:Morello
Tänker du dig att man plockar bort två 6550/KT88-rör och ersätter 12,5 kg-trafon med något mindre?
sprudel skrev:Flint skrev:Morello
Gärna, och inte strypt på typisk dist, utan lagom kryddad!
Morello skrev:I-or skrev:Det ovanliga är att Morellos GDS-rörhäck i stora drag uppför sig som en hygglig transistorhäck eftersom den klokt nog är konstruerad för undvikande av designerdistorsion.
En annan ovanlig egenskap är utgångstrafosarnas storlek. Jag mätte 0,1% THD vid 100 W och 20 Hz. Jag vill minnas att Isidor, som ju har lyssnat och jämfört med Sybarite audio No 1200, uppfattade basåtergivningen som mycket god.
Morello skrev:Varför inte något så porrigt som 845-rör i PP-koppling?
Flint skrev:Morello skrev:Varför inte något så porrigt som 845-rör i PP-koppling?
Det blir mest imponerande utseendemässigt men kostsamt, högspänningsfarligt och luktar high end-försök. Det duger gott med KT88.
Flint skrev:I-or
Bra att du pratar även subjektiva intryck. Allt blir mer trovärdigt då.
I-or skrev:Flint skrev:I-or
Bra att du pratar även subjektiva intryck. Allt blir mer trovärdigt då.
Jo, många faktisktianer föredrar beskrivningar av subjektiva intryck.
Jag noterade för övrigt vid det första lyssningstillfället i Casa Morello även att ljudet var disigare än förväntat med den distorsion som borde ha varit fallet. Morello fann sedermera att steget inte var korrekt injusterat med avsevärt förhöjd distorsion som följd och vid det andra lyssningstillfället uppträdde steget helt som förväntat. Tilläggas bör även att lyssningsskärpan vid båda dessa tillfällen var något nedsatt p.g.a. inmundigande av en icke försumbar mängd alkoholhaltiga drycker, men ändå uppenbarligen tillräckligt känslig för hyggligt tillförlitliga bedömningar.
När man har mätt och lyssnat om vartannat i många år så inser man att det alltid låter som det mäter förutsatt att man vet hur man ska värdera mätresultaten. Konstigt vore annars, för övrigt, då mätinstrumenten är betydligt känsligare än hörseln och dessutom är immuna mot frestelserna av alkohol och diverse neurologiska egenheter. Ibland är dock mätutrustningen trasig eller felanvänd och då är det bra med redundans.
Jag kunde dock lyssna kritiskt långt innan jag kunde utföra annat än rudimentära mätningar. Många gånger har hörseln utnyttjats för felsökning i allehanda sammanhang - inte bara elektroakustiska utan även av mer allmänakustisk typ.
LeifB skrev:Har ert intresse för förstärkare börjat avta?
LeifB skrev:Ja kör på..
Jag har Copland cta504.
Om du inte har något att räkna på så...
LeifB skrev:Ja hittade detta. Se upp.
Nattlorden skrev:Sådan Copland har jag hört spela mycket väl (Hifi Skåne, spelandes på Wijk Wizard (Signature?), så det är en av mina få "rör-kli". Har ju ett par Junior av de högtalarna (stativ-varianten).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster