Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Ja kan mäta något kanske på slutsteget.
Om det behövs. Volt och ohm meter.
Flint skrev:Tyvärr, det skiljer helt på hur ingångs- och drivsteg är uppbyggda.
Jag skulle kunna byta ut dom emellan stegen men då blir det en hel del gissande.
Vet inte om det verkar så vettigt.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Tyvärr, det skiljer helt på hur ingångs- och drivsteg är uppbyggda.
Jag skulle kunna byta ut dom emellan stegen men då blir det en hel del gissande.
Vet inte om det verkar så vettigt.
Undrar hur länge det dröjer tills vi kan överlåta det gissandet till en AI...?
Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Om denna låda är lämplig så finns möjligheten att ha förstärkare och högtalare med låg distorsion för att sedan ratta in den distorsion som lyssnaren föredrar.
Nattlorden skrev:Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Om denna låda är lämplig så finns möjligheten att ha förstärkare och högtalare med låg distorsion för att sedan ratta in den distorsion som lyssnaren föredrar.
Inte enbart det som det är frågan om vid rör, utan även kompression när du närmar dig det som annars vore klippgräns, så skall du simulera/emulera rör så behöver du den optionen också.
Daad skrev:Nattlorden skrev:Daad skrev:För de som föredrar en återgivning med hög(re) distorsion så kan ett alternativ vara en apparat där det går att välja olika distorsionstyper med olika grad. En sådan låda är t.ex. "Analog Heat +FX" från Göteborgsföretaget Elektron, se https://www.elektron.se/explore/analog-heat-fx (Det finns även mjukvaror för detta ändamål.)
Inte enbart det som det är frågan om vid rör, utan även kompression när du närmar dig det som annars vore klippgräns, så skall du simulera/emulera rör så behöver du den optionen också.
Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
LeifB skrev:Ja kan mäta något kanske på slutsteget.
Om det behövs. Volt och ohm meter.
LeifB skrev:Jag ska mäta i morgon.. Tack för allt!
LeifB skrev:Jag har CSA 303 försteg.
Bytte 4 rör där nyligen. ECC88.
Har fått för mig att dom bara gick till Riia.
Det blev dock en klar skillnad på ljudet ändå.
Tyckte det var konstigt. Men det var en trevlig överraskning.
Flint skrev:Daad skrev:Nattlorden skrev:
Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Det är som att lägga ett Audifilter på en Fiat i syfte att få köregenskaper som en Audio, om det nu ginge att utföra.
Fiaten blir aldrig någon Audi. Den kommer aldrig ens i närheten av det.
Det finns massor med pluggar till såna där självinspelninsstudioprogram som påstås "lägg på" rörljud. Trams och marknadsföring.
Iofs kan någon kanske hitta någon dist dom gillar, men rörljud är det inte. Rörljud kan bara en rörförstärkare ge.
Vissa gillar rörljud, andra inte. Vi som gillar det använder ofta uttryck som "som i verkligheten", "fömedlar musiken på ett naturligt sätt", "lättlyssnat", "befriat" osv.
Den känslan kan aldrig någon distande extralåda lägga till. Inte i min värld.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Det kanske går att ta reda på om man följer länken eller ser på recensioner. (Jag vill inte simulera/emulera rör och inte heller öka distorsionen.)
Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Det är som att lägga ett Audifilter på en Fiat i syfte att få köregenskaper som en Audio, om det nu ginge att utföra.
Fiaten blir aldrig någon Audi. Den kommer aldrig ens i närheten av det.
Det finns massor med pluggar till såna där självinspelninsstudioprogram som påstås "lägg på" rörljud. Trams och marknadsföring.
Iofs kan någon kanske hitta någon dist dom gillar, men rörljud är det inte. Rörljud kan bara en rörförstärkare ge.
Vissa gillar rörljud, andra inte. Vi som gillar det använder ofta uttryck som "som i verkligheten", "fömedlar musiken på ett naturligt sätt", "lättlyssnat", "befriat" osv.
Den känslan kan aldrig någon distande extralåda lägga till. Inte i min värld.
Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
LeifB skrev:Ska försöka..
Har inget schema var dom sitter på kortet.
LeifB skrev:Kanske en bild säger mer än 100 ord.
LeifB skrev:Mitt ex är lite modifierat.
Sitter 2 transformatorer i ingången.
Orginalet har en.
Kanske kondensatorna är utbytta till 2.2uF. Orginal 0.47uF tror jag.
LeifB skrev:Jag kan inte så mycket men det sitter 2 där strömmen går in.
LeifB skrev:Han som har byggt det ville ha lite mer bas.
Han jobbade på Xena i Växjö.
Ser inte ut som något mer är utbytt än dubbla transformatorer och de 4 kondensatorerna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster