Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Daad skrev:Flint skrev:Det går nog att härma en hel del hur rör uppför sig men där går gränsen.
Det är som att lägga ett Audifilter på en Fiat i syfte att få köregenskaper som en Audio, om det nu ginge att utföra.
Fiaten blir aldrig någon Audi. Den kommer aldrig ens i närheten av det.
Det finns massor med pluggar till såna där självinspelninsstudioprogram som påstås "lägg på" rörljud. Trams och marknadsföring.
Iofs kan någon kanske hitta någon dist dom gillar, men rörljud är det inte. Rörljud kan bara en rörförstärkare ge.
Vissa gillar rörljud, andra inte. Vi som gillar det använder ofta uttryck som "som i verkligheten", "fömedlar musiken på ett naturligt sätt", "lättlyssnat", "befriat" osv.
Den känslan kan aldrig någon distande extralåda lägga till. Inte i min värld.
Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Har inte påstått att lådan kan emulera rörförstärkare. Det finns inlägg i tråden som tyder på att vissa personer föredrar återgivning med hög(re) distorsion, därav mitt inlägg med länken till lådan.
Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
LeifB skrev:Jag kan inte läsa färgkoder.
Men när jag mäter på 4 och 24 så blir det nära 82-84ohm. R24 (orange, vit, guld) syns på bilden. R4 (brun,svart,svart,svart,brun)är den andra från höger från den blå kondensatorna längst ner där den röda och svarta sladdarna syns. Färgkoderna kanske skvallrar om andra ohmtal.
sammel skrev:Vill bara säga att jag tycker det är väldigt kul att läsa denna tråden,
och ta del av erat kunnande vad gäller elektronik. Tack för er att ni delar.
Flint skrev:I dag ska Copland CTA504 börja redovisas.
Flint skrev:Daad skrev:Flint skrev:Ja det är en helt annan sak. I vissa lägen kan ökad dist tillföra något för totalbalansens skull när man skapar, spelar in, redigerar musik. Men den effekten kan man uppnå betydligt mycket billigare än med den maskin du länkade till, 10499:- tror jag det var. Då pratar vi inte rör, då pratar vi dist rent allmänt. Förväxla inte det med rörljud.
Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
Är det du som tillverkar och säljer den där distpedalen.
Daad skrev:Flint skrev:Daad skrev:Mitt första inlägg om lådan samt mitt inlägg citerat ovan handlar om att öka distorsionen under återgivningen, d.v.s. under uppspelningen. Se inlägget som inspiration för de som önskar en hög(re) distorsion under uppspelningen. Det är allt, varken mer eller mindre.
Är det du som tillverkar och säljer den där distpedalen.
Nej, jag har ingen samverkan med någon part involverad i lådan. Varför tror du det? (Lådan är för övrigt ingen distpedal.) Jag känner inte att jag behöver fråga dig om du säljer rör eller något annat som du tagit upp i tråden.
LeifB skrev:Ser rätt ok ut i mina ögon.
Är det godkänt?
LeifB skrev:Det låter helt ok för mig.
Jag såg i schemat att de förslog 480mV.
Såg nån som ville ha 450mV.
Höjde för några veckor sen till 480mV utan att jag såg detta. Blev bättre.
LeifB skrev:Ja jag tror det. Man kan ställa in det med potten.
C6 och C7 om du ändrar dom till 470nF vad händer då?
Flint skrev:Jag skulle kanske trimma några saker.
T.ex fasvändarstegets balans.
Justera med en trimpott.
Det skulle dra ner disten en aning.
LeifB skrev:Ok.. Hur mycket kommer det påverka då om man skiftar till orginalet 470nF? C6 o C7.
Måste man ändra C8 också?
Flint skrev:LeifB skrev:Ok.. Hur mycket kommer det påverka då om man skiftar till orginalet 470nF? C6 o C7.
Måste man ändra C8 också?
Ja, C7 och och C8 hör ihop och bör (ska) ha samma värde.
2.2uF som din maskin har där är ovanligt stort. Ska testa dom med 470nF.
C6 470nF är också ovanligt stort. Vad var alternativet där?
LeifB skrev:Ok. Jag undrar varför han byggde med 2.2uF istället för 470nF på C6 och C7.
Biasen går att ställa in med en trimpot. Så att spänningen över ett motstånd blir 480mV.
Så jag kan inte byta 2.2uF till 470nF?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster