av Chris71 » 2025-05-06 21:31
Endast 1 det blir inte lätt.
Men det första påtagliga var nog runt 85-86 när jag som tonåring äntligen hade råd med både stora högtalare och ett slutsteg vilket innebar att jag kunde spela starkare än någon av kompisarna och förarga de flesta grannarna.
Det som nog betydde mest för vad jag sysslar med nu är nog när jag som nybliven student lyckade skrapa ihop en smärre ”förmögenhet” och knåpa ihop ett par Dynaudio Foccus som var en byggsats som de sålde på 80-talets slut, och plötsligt så lät det annorlunda på ett bra sätt.
Det största enskilda saken är nog ändå ganska otippad och inte så typisk i finrummet men kombon minidisc och napster. Som nybliven utlandssvensk så fanns ju skivsamlingen nedpackade hemma i Sverige och steaming funkade si och på på 56k modem, men möjligheten att tanka på napster och sen spela över till minidisc gjorde att mina första år utomlands inte blev muskulösa, när jag tänker efter så upptäckte jag nog mer musik då när man inte behövde bekymra sig över hur man lyssnade utan lade tiden på vad man skulle lyssna på.
Så lite otippat så är nog den där ur-walkmannen och minidisc spelaren de 2 apparater som använts flitigast genom åren.