Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2025-05-08 18:08

Samoa Park – Tubular Bells And Foreign Affair (Mike Oldfield - Disco Medley), 12". Mike Oldfield är min husgud och när jag hittade denna tolva tvekade jag inte ett inköp. Foreign affair är kanske inte min absoluta favorit och det är mestadels den som spelas, men den magiska slingan från Tubular bells mixas snyggt in. Långt ifrån samma stämning som originalet, men kul att ha :)
Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-05-08 22:48

Spelade mitt gamla bands demo i bilen för en bekant i dag – litet kul då
jag inte hört den på något decennium. Tydligen ett mellanting mellan
Gyllene Tider och The Sounds, enligt henne.

jogge skrev:Roxette: Look Sharp!, LP. Efter kvällens teaterbesök, varvas det ned med kaffe och Roxettes stora genombrottsalbum.
[ Bild ]

+1 (Spotify, till en entrecôte med Chianti Classico i köket)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-05-09 23:11

Avslutade ett lyssningsprojekt, denna gång samtliga EP och album med
Kite från Kite till VII inklusive Kite at the Royal Opera som jag tagit upp i tidigare inlägg.
Kite - VII.jpg
Kite - VII.jpg (43.35 KiB) Visad 4789 gånger

Katarina Barruk - Guh lejmeh sámieh Lyssningstips "Guh lejmeh sámieh"
Katarina Barruk.jpg
Katarina Barruk.jpg (55.54 KiB) Visad 4789 gånger

Lady Gaga - Mayhem Lyssningtips blir låten "How Bad Do U Want Me" vars inledning ger Yazoo vibbar, dessa vibbar återkommer då och då genom låten.
Lady Gaga - Mayhem.jpg
Lady Gaga - Mayhem.jpg (15.16 KiB) Visad 4789 gånger

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-05-09 23:39

Brooke Combe - Dancing At The Edge Of The World "The Last Time" och "If I Could Only Be Yours" som lyssningstips.
Brooke Combe - Dancing At The Edge Of The World.jpg
Brooke Combe - Dancing At The Edge Of The World.jpg (21.81 KiB) Visad 4786 gånger

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-05-10 01:29

Birdy var endast när hon slog igenom med en cover på Bon Ivers Skinny Love. När denna livespelning i London skedde var hon 16 år. Birdy själv spelar piano.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-10 11:00

Lassej skrev:Birdy var endast när hon slog igenom med en cover på Bon Ivers Skinny Love. När denna livespelning i London skedde var hon 16 år. Birdy själv spelar piano.

[ Bild ]

Ännu ett trevligt tips. Tack och bock! Själv ska jag ge Rigmor Gustafsson en andra chans idag. Var inte helt nöjd med hennes första framträdande, men nu kanske hon har tränat mer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-11 01:02

Jag avrundar kvällen med Rigmor Gustafsson blandad med tips från Lassej
Bilagor
spellista10_11maj.jpg
spellista10_11maj.jpg (67.75 KiB) Visad 4323 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-11 16:44

Joan Jett And The Blackhearts: Album, LP. Uppföljaren till "I Love Rock 'n' Roll"-albumet. Inga större hits här vad jag vet. Poppig rock, nästan glamrock. Jag är inte så imonerad faktiskt. Joan Jetts röst ger lite punkriv, vilket är tur.
Bild

The New Glenn Miller Orchestra Under The Direction Of Ray McKinley – S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-11 21:46

hifikg skrev:Jag avrundar kvällen med Rigmor Gustafsson blandad med tips från Lassej

Kör en repris på spellistan pga haveri i natt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-05-11 22:31

Steve Arvey postar nya videos nästan dagligen. Nästan alltid bra. Varierande ljudkvaltet. Jag har nog postat hans kanal förr, men ni som inte sett det bör kolla in den här snubben.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-14 21:47

Sally Oldfield: Celebration, LP. Uptempo pop med lite discoinfluenser (?) kan jag tycka. Men ändå finns folktouchen där, lite sagostämning. Tyvärr blir jag nog aldrig riktigt bekväm med hennes röst.
Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-15 20:59

Kanske det bästa finska band jag hört.

Oranssi Pazuzu - Muuntautuja

https://tidal.com/browse/album/374330710?u

Snygg musikvideo.
https://www.youtube.com/watch?v=RDQmnNcW50s

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-05-15 23:20

I kväll har jag hjälpt en kompis att överföra en ovanlig vinylsingel till digitalt format. Samtidigt passade jag på att digitalisera Heroes-singeln "Antifashion". I samma kartong hittade jag några singlar med Magnum Bonum. Nu sitter jag här och njuter av bandets melodiösa powerpoplåtar som på singlarna ofta framförs på engelska till skillnad från de svenskspråkiga albumen. Som av en händelse heter baksidan på "Skateboard" just "Heroes"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-17 09:25

goat76 skrev:Kanske det bästa finska band jag hört.

Snygg musikvideo.

[ Bild ]

Jag håller med. Riktigt fränt och skumt. Ett tips (som du säkert känner till, men ändå) är projektet Waste Of Space Orchestra som de har tillsammans med kompisarna i Atomikylä 8)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-17 09:44

jogge skrev:
goat76 skrev:Kanske det bästa finska band jag hört.

Snygg musikvideo.

[ Bild ]

Jag håller med. Riktigt fränt och skumt. Ett tips (som du säkert känner till, men ändå) är projektet Waste Of Space Orchestra som de har tillsammans med kompisarna i Atomikylä 8)

Det känner jag inte till då jag precis upptäckt bandet Oranssi Pazuzu. Ska kolla upp Waste Of Space Orchestra, tack för tips! :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-17 11:40

Easterhouse: Inspiration, EP. 80-talsindie. De turnerade tydligen med The Smiths och det säger nog lite om hur detta låter, eller lite som ett svartare U2. Denna hittades på loppis och något som kan vara kul med begagnat är medföljande överraskningar. Här har den svenska distributören lagt i ett blad där texterna är översatta till svenska :) .
Bild

Danny Kaye And Louis Armstrong: The Five Pennies Vol. 2, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-17 11:48

Humanoid: Slam, 12". Humanoid var kanske det band jag gillade mest när acidhouse-vågen kom i slutet av 80-talet. Deras Stakker humanoid var tyngre, dvs hade riktigt hårt basljud, än de andra akterna som kom fram i samma veva. Den här låten följer samma koncept.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-17 23:15

Eurovision Song Contest

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-05-17 23:17

Efter Lill-Babs utmärkta version av Lesley Gores Quincy Jones-producerade "It's my party", "Leva livet", på både vinyl och kompaktskiva spelas nu Greg Kihn Band och albumet "Kihnspiracy" från 1983 som inleds med hitlåten "Jeopardy". Återstår att 42 år senare höra om resten av albumet - som förresten hörs på USA-vinyl i nyskick - håller samma klass. Svaret avgör om jag ska köpa albumet på cd eller inte.

Edit: Tyvärr klarade inte Greg Kihn Band auditionen utan förpassades till utkorgen efter fyra eller fem spår. Livet är för kort för tråkig popmusik och "Jeopardy" har jag på några samlingar. Nu spelas i stället den franska syntpop/disco-gruppen Space och albumet "Magic fly" från 1977 på en välljudande kompaktskiva från 1983. Den instrumentala titellåten är i klass med Kraftwerks och Jean-Michel Jarres ansträngningar vid samma tid.

Edit: Nu spelas ingen mindre än Chuck Berry med anledning av ett inköp nyligen. Gick tillbaka till mina favoritsamlingar med Chucken och de låter oerhört bra efter de senaste årens förändringar i musikrummet. Det var bättre förr (musiken) och det är bättre att höra den nu - oerhört kul. Nu hörs "Johnny B. Goode"!

Edit: Jag avstår felodimestivalen till förmån för min popkväll och hör fantastiska saker - just nu Ultravox och "Visions in blue" på en tidig tysk kompaktskiva. Just när detta skrivs startar "One fine day" - en särdeles fin sång!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2025-05-18 02:29

Den 13 maj 1985 släpptes Brothers in Arms som blev en global storsäljare och som starkt bidrog till marknadsföringen, och försäljningen, av det då rätt nya CD-mediet. Nu, 40 år senare släpps en 40th Anniversery version av albumet som även innehåller ett gäng liveversioner från den stora turnén bandet gjorde efter albumsläppet. Jag själv såg Dire Straits live under den turnén.Då var bandet som störst och hade blivit en band för de stora arenorna. Mark själv tyckte att nu hade de blivit för stora. De släppte ett album till efter BIA som som fick halvljum kritik och som inte blev i närheten en sådan stor försäljningssuccé som BIA. Fast jag själv tycker att det som blev deras sista album, On Every Street är riktigt bra. Mark inledde nu istället en framgångsrik solokarriär där hans andra solosläpp Sailing to Philadelfia, som släpptes år 2000, är hans bästa. Enligt mig då.

Mark är idag 75år och är fortfarande aktiv. Han är gift med den engelska skådespelerskan Kitty Aldridge och de har två döttrar tillsammans. Mark har även två söner, tvillingar. från ett tidigare äktenskap. Familjen bor idag i Chelsea.

Detta nya albumsläpp är väl mest för oss DS-nördar men är man det så måste man ju även ha detta album.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-05-18 03:08

Jag poppar vidare med tidiga Ultravox med John Foxx som sångare, Beach Boys, Jerry Williams och Gunnar Wiklund. Den senare sjunger just nu "Regntunga skyar" i en version som växlar mellan passande dysterhet i versen och, i mina öron, alltför stor jazzig lättsamhet i refrängen. Den gode Gunnar skärper sig dock rejält i den följande "Jag söker ord" som är en cover på "Where do I begin".

Jag har ibland en förmåga att fastna för gamla favoriter. Efter Agnetha Fältskogs debutsingel "Jag var så kär" i två cd-utgåvor hörs nu åter Joe Dassin och "Et si tu n'existais pas". Den senare är absolut fantastisk fransk 70-talspop. Titeln kan översättas med "Och om du inte hade funnits". Nu spelas Hollies som sannolikt är popmusikhistoriens mest underskattade band - jag håller det för Englands bästa efter Beatles.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-18 17:52

Big Country: The Seer, LP. En "lagom" poprock-skiva. Bra gitarrer är väl det som jag mest kommer ihåg, inte enstaka låtar. Återigen hamnar mina tankar på att detta är rätt likt U2, liksom många andra loppisskivor jag hittat från 80-talet :)
Bild

Ray Charles: The Genius Hits The Road, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-18 23:25

Spelar musiken de demar med på High End i München. Allt låter bättre hos mig, himla skoj (säg nu inte att det beror på att jag lyssnar på München via datorhögtalare eller en Airpod). Just nu
Bilagor
planb3schneider.png
planb3schneider.png (249.75 KiB) Visad 873 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-19 23:14

Tennesseewhisky i olika tolkningar
Bilagor
tennesseewhisky.png
tennesseewhisky.png (206.38 KiB) Visad 779 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-20 21:41

Cyborg: Full Frequency EP, EP. 1991 var Cyborg från Sundsvall det hårdaste technogänget i min värld. Låtarna här står sig ännu. Särskilt B-sidans helt hysteriska The Ferry. Sista låten The history of house är en liveupptagning från Pipeline (?) där jag och några kompisar var och dansade omkring. Mycket rökmaskiner vill jag minnas 8)
Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-05-21 14:58

Annonseras som Propaganda, men det är egenligen diverse från Claudia Brückens karriär, från propganda till OneTwo. Glenn Gregory från Heaven 17 är med också. Dom spelar bland annat en fet version av Temptaition.
Lite ojämt, men bitvis riktigt bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-21 19:33

Diana Ross And The Supremes: Greatest Hits, 2LP-Gatefold. Denna var med i en samling som jag fick av en kompis. Inget jag direkt diggar men känns ju lite somrigt ändå, och det är idel örhängen med. Men en sak jag undrar över; Alla, eller nästan alla låtar åtminstone, tonas ut abrupt. Är de behandlade på samma sätt på originalskivorna också?
Bild

Louis Armstrong: The Best Of Louis Armstrong, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-05-21 21:26

Kin Ping Meh: No. 2, CD. Återutgiven med två bonuslåtar. Ett omslag att älska eller hata :D . Musiken är en blandning av lite rockigare låtar, psychedelic och det kommer en banjolåt också. Allt i en härlig laidback känsla (flummigaste låten heter även I wanna be lazy :) ). Nu startar jakten på deras första självbetitlade album.
Bild
Senast redigerad av jogge 2025-05-21 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-05-21 21:28

Max_Headroom skrev:
[ YouTube ]

Annonseras som Propaganda, men det är egenligen diverse från Claudia Brückens karriär, från propganda till OneTwo. Glenn Gregory från Heaven 17 är med också. Dom spelar bland annat en fet version av Temptaition.
Lite ojämt, men bitvis riktigt bra.

Snyggt framförande!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-05-22 23:09

Billy Idol - Cyberpunk Lyssningstips Adam In Chains och Neuromancer
Billy Idol - Cyberpunk.jpg
Billy Idol - Cyberpunk.jpg (32.8 KiB) Visad 465 gånger

Röyksopp - Nebulous Nights-An Ambient Excursion into Profound Mysteries Beacons, Misconceptions/The Crux Of It All samt Reaching For Secrets som lyssningstips
Röyksopp - Nebulous Nights-An Ambient Excursion into Profound Mysteries.jpg
Röyksopp - Nebulous Nights-An Ambient Excursion into Profound Mysteries.jpg (16.07 KiB) Visad 465 gånger

Ane Brun har en ny singel Two in This Story som just nu avnjuts.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan