Gammal sonab förstärkare nått att ha (p-4000)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Gammal sonab förstärkare nått att ha (p-4000)

Inläggav Ivil » 2006-05-06 07:45

Hej!
Jag har gått och fastnat lite i carlssonträsket och har nu hittat mig en gammal sonab förstärkare som säljes för 375:-, som jag undrar om det kan vara ett guldkort likt högtalarna? Har någon några specifikationer? Hur låter en 70-tals förstärkare jämfört med (billiga)förstärkare från dags datum? Det jag vill komma fram till är om ni tror att det är nått att slå till på?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-06 14:05

Om inte annat är den just enormt vacker tillsammans med ex. vis Sonab 85S och...

Jag kan bara gissa att de låter rätt så ok.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-07 02:22

Låter väl inget vidare jämfört med dagens förstärkare men för 375 kr är det ju bara att slå till... det är den värd bara som prydnad :)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-05-07 22:35

Köp den direkt.
1975 kostade den ny 1700 kr.
Den är på 40 W i 8 ohm.
Jag har inte hört just denna, men en hel del andra förstärkare från denna tidsepok.
Gissningsvis är sonabstärkaren uppbyggd som alla andra i samma prisklass från mitten av 70-talet.
Har "avr 7000" hört den?
"Avr 7000" kan kanske förklara vad det är som gör att dagens förstärkare låter bättre än gamla, för jag tycker tvärtom att de gamla låter bättre än mycket nytt (I de prisklasser vi här rör oss.).
Under tiden kan ju den som vill titta på denna lilla godsak. Låter bra än i dag.

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-08 00:49

Det var verkligen en godbit! :P

Hursomhelst så kan man ju räkna lite på det hela:

Om du tar en beggagnad vara som är 20-40 år gammal och inte har en sammlarstatus (den är bara gammal) så finns det några prisaspekter att titta på. 500kr idag, är inga pengar - du får ju knappt något alls för de pengarna - att prata om alls! Men för 20 år sedan var det en smärre förmögenhet! Och man brukar inte ta med KonsumentPrisIndex (har ökat 2,3gånger sedan 1980, www.scb.se) i beggagnat annonser överhuvudtaget! Sedan så brukar begagnad elektronik vara duktiga på att bli enorm mycket billigare (med lätthet halva nypriset) på relativt kort tid.

Om man ska finurla litet för sig själv bara så:
En annan aspekt är att det idag produceras saker på ett annat sätt - alla ska ha något! För trettio år sedan var det nog mer "wow" om man hade en fet stereo än vad det är idag - alltså skulle det kunna erhållas större andel kvalitativa produkter från äldre epoker.

Så om jämförelsen ska vara allmängiltig bör man matcha testdeltagarna - stereo för 1000 kr (suuperbilig) ska testas mot en stereo för runda 430kr från 1980 (lägre pris för äldre sak)! Dock kan man ju alltid kolla hur man kan skapa mest välljud för minst peng - och då är det ju givetvis som så att man tar något som idag kostar 1000kr nytt och jämför med något som nu kostar 1000kr begagnat. Vid den senare jämförelsen blir det nog alltid mer "bang for the buck" beggat!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-08 07:53

Tycker man bör tillägga att audioprylar med 30 år på nacken ofta är i behov av viss service. De där 375 kr kan lätt bli det dubbla eller mer.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-08 08:02

Vad brukar ni göra för service? byta kablage /komponenter? då kanske man har tagit sig vatten över huvudet? ;D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-08 08:41

Elektrolytkondensatorerna brukar behöva ses över efter så pass lång tid. En inspektion av alla lödningar skadar inte, i synnerhet om prylen stått i fuktigare rum än bostaden.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-05-08 08:56

Ivil skrev:Vad brukar ni göra för service? byta kablage /komponenter? då kanske man har tagit sig vatten över huvudet? ;D

Kontakter och switchar kan bli rätt rassliga efter så lång tid, en kanna kontaktspray bör ingå i kalkylen. Kablage är nog inte normalt att behöva byta. Ev.. kallödningar i tillverkningen kan ha släppt, vilket kan vara mycket svårhittat.

Om du inte är mycket svårt ansträngd av ekonomin ska du absolut chansa. Den behöver inte fungera för att pryda sin plats!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-08 21:06

Nu har ni nog övertalat mig :D
så nu ska jag och kolla om den finns kvar imorgon...hoppas !

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-08 21:07

kontaktspray, hur flitigt använder ni det?! bara på pottarna eller dränker ni hela "moderkortet"?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-05-08 22:06

Undersök först om det verkligen skrapar och rasslar om potar och omkopplare. Om så är fallet: Lite spray. Dränk inte in något. Mycket är inte bäst. Spraya bara på/i potar och omkopplare.

Om du vill göra något med stärkaren kan du börja med att byta filter-elektrolyt-kondingarna i nätdelen. Kostnad runt 200 kr om du köper billiga kondingar. Därefter kan det vara idé att undersöka om det sitter elektrolyter i signalvägen. Det gör det säkert. Det var vanligt på den tiden. Sådana monterades även i en del High End apparatur förr. (Även nu monteras det elektrolyter i signalvägen på budgetförstärkare.) Det kan vara idé att byta ut dessa och att kanske parallellkoppla dem med foliekondensatorer på kanske 0,47 uF.
Ibland kan man höra om gamla elektrolyter är dåliga. Vasst och spretigt ljud, utan alltför definierad bas kan vara ett kännetecken.
Jag vet inte hur sonabstärkaren är konstruerad, men den kan mycket väl ha utgångskondensatorer på högtalarutgången. (För att inte få likspänning på högtalarna.) De brukar vara på 2200 uF. Får absolut inte förväxlas med filterkondingarna i nätdelen.
Någon på Carlssonplanet kanske har ett kopplingsschema.
I vilket fall som helst har du efter dessa enkla och billiga komponentbyten en stärkare som står sig i jämförelse med dagens budgetförstärkare på 2000-3000 kr.
Här är en annan goding. Tyvärr förstod inte audiofiler på den tiden dess kvaliteter. Det står ju Luxor på den! 2 x 50 W och tillverkad i Japan på
beställning av Luxor. Ryktet säger att det är Luxman som tillverkat den, men det finns fakta som pekar på annat.
Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-10 22:45

Jag har lyssnat på 4000 och tycker att den är lite grovkornig i ljudet...
Rent generellt upplever jag 70-tals elektronik låta antingen överdrivet mjukt och varmt eller oxå grovkornigt och skramligt uppåt...

Just U66 är dock i en liga för sig, jag har en U66 Texan som låter osannolikt bra... Det är lite effekt men just att det är bara två trissor per kanal, enkelheten, kanske är det som gör att det låter så bra...

Jag har även haft B1, B2 och A2 från U66.

Till de priser man får tag i grejerna finns det naturligtvis ingen konkurrans i dagens prylar, men man får för en rimlig peng saker idag som låter riktigt bra...

/Stefan

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-05-10 22:59

Ja, du har kanske rätt. Jag har inte haft förmånen att lyssna på sonabstärkaren, dock på en hel del annan 70-tals-hifi i samma prisklass.
Kul att det finns fler än jag som gillar U 66. Det är tydligen en lyckad konstruktion, speciellt med tanke på att den har IC:s som aktiva komponenter ända fram till slutstegdelen. Den goda ljudkvaliteten kan kanske delvis tillskrivas det faktum att det bara finns 1 elektrolyt i signalvägen. Den sitter mellan för- och slutstegsdel. Kommer U 66 att låta ännu bättre om man byter den till en foliekonding på samma eller något högre värde? Jag vet inte, men endera dan ska jag prova.
Mjukt eller skramligt? Jag tror att det är så här: Konstruktioner med utgångskondensator tenderar att låta mjuka, mörka och avrundade. En del komplementära konstruktioner med symmetrisk spänningsmatning kan upplevas som skramliga och det kan nog bero på att det finns övergångsdistorsion i dem.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-05-11 13:12

Jag har lött i socklar i min texan... och testat lite olika modernare op ampar (072'an låter lite rått).

Tyvärr lyckades jag stoppa i en ej pinkompatibel opamp i swappandet av ampar :oops: så jag har stekt drivsteget lite på en av kanalerna.. har inte hunnit fixa den ännu men det står definitivt på listan av projekt värda att genomföra.

2134 låter som vanligt bra och verkar vara snäll mot konstruktionen...

/Stefan

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-05-11 17:36

Det börjar komma allt längre bort från Sonab i diskussionen....
För att återgå till ursprunget:
Ivil!
Har du köpt den?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2006-05-11 19:51

Nej jag har inte det! :D Det är nämmligen så att en stor loppmarknad närmar sig, så då kan man ju hitta fynd...gud vad forum som dessa har gjort mig till skräpsammlare!
Det är illa när returmarknaderna börjar känna igen en :D

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-05-11 21:11

Svårt att göra fynd på loppisar och liknande numera. De som äger gamla "fina" apparater är ofta hifi-intresserade och vet oftast apparatens värde och försöker naturligtvis att få ut så högt pris som möjligt.
Jag menar, hur troligt är det att en person som är totalt oinsatt i hifi äger t ex en Tandberg 2075 eller ett par OA2212. Sannolikheten är närmast obefintlig.

Återgå till Vintage-hifi