Ormoljeförsäljar svammel !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ghost

Inläggav Ghost » 2004-01-14 03:23

Dr_Tinnitus skrev:Men om vi så dristar oss till att ramla in i ljudvärlden, och då den mer exklusiva. Ja då kan en kabel se ut hur fan som helst, och vara uppbyggd hur fan som helst.

Analoga signaler mellan under några tiotal kHz måste vara "magiska" på något sätt. :roll:

En annan anledning kan ju vara att ingenjörerna som konstruerar basstationer, radarsystem, radiolänkutrustning mm helt enkelt vet och kan beräkna vad de vill ha, litar på mätningar och inte kan värdera subjektivt.

Det är lustigt att i de fall vi endast kan mäta oss fram till resultat (tex RF) så är mätningar helt accepterat, men kan vi blanda in diverse sinnesorgan och därtill kopplad hjärna får vissa tokspel bara ordet mätning nämns.

Nätkablar är ett annat exempel på kabelhysterin. HiFi är nog ett av de få områden där man kan se fullständigt reglementsvidriga skapelser som är tänkta att stoppas i vägguttaget. Hade de knåpats ihop hemma i någon källare är det ju en sak, men att sådant överhuvudtaget får säljas är förvånande. Vissa nätkablar skulle jag inte vilja ta i med en rejält isolerad tång ens.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-14 08:49

Ja det verkar inte finnas någon gräns alls för fantasin om hur en kabel kan se ut när det handlar om att leda ljudsignaler.
Och alla hävdar de att just deras kabel har den rätta formen färgen materialen och uppbyggnaden, och således är den bästa.
Visst är det märkligt??

Dr_Tinnitus: Point taken! 8)

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-14 10:54

Harryup skrev:Christer Tamm:
"Det har redan gjorts. Shaktifolket borde ju ha som utgångspunkt att stenarna funkar, inte sant? De hörde inga som helst skillnader utan facit... "

Christer du gjorde det igen à la LTS ;-)

Menar precis det, vi vet redan så det behövs inte. Istället för, tydligen är det svårt eller omöjligt att höra skillnad, men jag skall försöka höra om det går. Sedan kan om man lyckats höra skillnad göra en LTS kopia av stenen för 50 spänn som funkar lika bra, och ni har vunnit nått.

Jag fattar faktiskt inte vad du fiskar efter. Att LTS:arna skall bli mer positiva i största allmänhet och inte bry sig om att någon *ljudmässig* skillnad inte tycks föreligga? Och sedan ta fram en "bättre och billigare" shaktisten -- som inte heller kan detekteras i blindtest? Jag ser inte poängen med det faktiskt.

Nåväl: ett recept på en sådan har redan presenterats: ta ett DVD-fodral och klä in det i aluminiumfolie. Då får man den *tekniska* effekten av en shaktisten. För att få den *psykologiska* effekten kan man kanske klä in skapelsen i mörk, tung plast och höja priset till några tusen. Nu har vi något som "funkar lika bra" i alla avseenden. Uppskattad tillverkningskostnad: 10-50 kr.

Men LTS har inget intresse av att få till stånd prylar som främst ger placeboeffekter. Det finns ju massor av projekt som faktiskt påverkar ljudet att ta itu med. Så använd idén du om du vill se en LTS-sten komma till stånd.

"Vore det inte rimligare att den som gör ett påstående ("Kablar är jätteviktiga sörrni") försöker bevisa saken, istället för att de som inte tror det ("det har jag aldrig hört i vetenskapliga tester") försöker bevisa det?"

Just det igen, "de som inte tror det" skall inte vara nyfikna? Hellre klädsamt negativa? ;-)

LTS:are är nog ganska nyfikna. Annars hade de inte gått med i LTS. Man går nämligen med där för att man är nyfiken på hur musikåtergivning fungerar.

Men man skall alltså säga att man hör skillnad fast man inte gör det för annars är man inte nyfiken? I så fall har ju shaktifolket samma problem som LTS: de är inte tillräckligt nyfikna och de är för negativa.

Jag tror inte shaktifolket eller LTS:arnas problem är den bristande viljan att höra skillnad, utan att skillnaden inte hörs. Visst är det mycket möjligt att skillnad KAN höras i några anläggningar (om man tar av locket på apparaterna, främst) men det är väl försäljarnas uppgift att leta upp rätt apparater att dema med (och ta av locken på) i så fall.

Tänk om det är så att dom som har hört skillnad behöver er hjälp för att förklara vad som har en betydelse?

Ja, det är ungefär det som är syftet med LTS. Problemet med just shakti är man inte kunnat påvisa några effekter, således är det ingenting LTS intresserar sig nämnvärt för. LTS sysslar ju främst med sådant som kan påvisas på ett eller annat sätt.

Tänk om det finns anläggningar som "låter bra" och är känsliga för kablar och det finns anläggningar som "låter bra" och är okänsliga för kablar?

Det vet vi redan att det finns, och i dessa fall är det inga problem att förklara de tekniska orsakerna om någon vill veta.

Att sedan en anläggning oavsett anledning inte borde vara känslig för kablar är en sak, men nu lever vi i en värld där inte alla kan få tag i Nad 208 hur gärna dom än skulle vilja.

Det är inte bara NAD 208 som är okänslig för kablar. Det mesta som är rimligt konstruerat funkar faktiskt. Alltså det mesta som säljs, från ONOFF-nivå och uppåt.

Man har av olika anledningar valt eller blivit tvugna att kompromissa. Och tänk om (Gud förbjude) det skulle vara så att det skulle gå att höra skillnad på kablar eller annan utrustning i en längre "halvblind" test över tiden där man kanske visste att man lyssnade på läge A eller B och X (nån av A eller B) och man kunde "lära sig" höra en skillnad? Så till slut kunde man säga vilket läge X stod i.
Kunde det vara en kompromiss som båda läger kunde känna sig nöjda(re) med?

Vad du beskriver står inte alls i motsatsförhållande till blindtester. Tvärtom är det nog till och med rekommenderat innan man blindlyssnar.

Man får välja:

* lokal
* anläggning
* tid på dygnet
* musik
* snabba eller korta omkopplingar
* hur länge varje stycke skall spelas
* hur många "byten" som skall ske (ibland byter man ju inte alls, det är ju det som är poängen)
* med mera, med mera.

Rent praktiskt kan man alltså lyssna in sig i flera år på sina prylar, i sin egen anläggning, i sitt eget vardagsrum, med ens egna skivor.

Blindtestet kan sedan ske med just dessa prylar, i ens eget vardagsrum, med ens egna skivor.

Det får ta hur lång tid som helst.

*ETT* krav måste dock vara uppfyllt:

* den eller de som lyssnar får INTE veta vad de lyssnar på!

Det är ju det som menas med blindtest. Så många andra krav finns inte.

Nå, är detta vad du menar?

Observera dock att ingen påstår att några skillnader aldrig finns. Det *finns* små, små skillnader mellan olika sorters kablar, men de är knappast värda att betala flera tusen för. För dessa tusenlappar kan man köpa bättre apparater istället. Eller förbättra rummets akustik. Eller nåt annat trevligt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-14 15:23

Christer Tamm!
När du säger att du inte hör någon skillnad på olika saker, så tycker jag att du är en inskränkt, sekteristisk, ogenerös, negativ, missunsam, högmodig, elak och trångsynt gnällspik!!! :lol: :lol: :lol:

Snart säger du väl att inte ens Peter Belts säkerhetsnålar har en avgörande betydelse för ljudåtergivningen... :roll: 8O :roll:

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 15:41

Christer_Tamm skrev:Jag fattar faktiskt inte vad du fiskar efter. Att LTS:arna skall bli mer positiva i största allmänhet och inte bry sig om att någon *ljudmässig* skillnad inte tycks föreligga?

Det är väl en viss skillnad på:

1) :D Denna kabeln kanske är bra, låt oss prova! :D

och

2) :( Denna kabeln är säkert inte bra, för det har inte de andra varit :(

om sedan resultatet av 1) blir: "Nähä, den tyckte vi inte om, synd."
så är det ju ok. Speciellt om man får reda på att den testats och ett omdöme om varför den inte var bra/hur den uppförde sig.

Tänk om det är så att dom som har hört skillnad behöver er hjälp för att förklara vad som har en betydelse?

Ja, det är ungefär det som är syftet med LTS. Problemet med just shakti är man inte kunnat påvisa några effekter, således är det ingenting LTS intresserar sig nämnvärt för. LTS sysslar ju främst med sådant som kan påvisas på ett eller annat sätt.

Jo, men för en utomstående så verkar det som LTS nöjer sig med att säga "Nix, den var inte bra nog." alt "Enl. vår test transparent". Det finns en hel mängd människor som skulle vilja veta mer om det som finns mellan ytterligheterna och varför de hamnar där de gör.

Observera dock att ingen påstår att några skillnader aldrig finns. Det *finns* små, små skillnader mellan olika sorters kablar, men de är knappast värda att betala flera tusen för. För dessa tusenlappar kan man köpa bättre apparater istället. Eller förbättra rummets akustik. Eller nåt annat trevligt.

Det måste väl till syvende och sist vara den enskildes val? Om man inte vill bygga om rummet och är nöjd med sina apparater och ändå vill göra den sista putsningen så är det väl upp till dem att leka runt bland "miniatyrfärgningar"? Att man kan göra upp en lista över i vilken ordning det är effektivast att göra åtgärder är tacknämligt, men utförandet får man släppa efter på.

Man kan ju också dra slutsatsen... Aha, här är en kille som snackar kabel... då måste han ju vara jäkligt nöjd med övriga parametrar om han är inne på sådant litet finlir... Kul för honom!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2004-01-14 16:51

Christer_Tamm skrev:

Nåväl: ett recept på en sådan har redan presenterats: ta ett DVD-fodral och klä in det i aluminiumfolie. Då får man den *tekniska* effekten av en shaktisten. För att få den *psykologiska* effekten kan man kanske klä in skapelsen i mörk, tung plast och höja priset till några tusen. Nu har vi något som "funkar lika bra" i alla avseenden. Uppskattad tillverkningskostnad: 10-50 kr.

Kanske inte riktigt så enkelt.
Du glömde pyramid mönstret och kristallerna. men det var väll inte speciellt viktigt. 8O

Funkar gör de, ta en sten och håll den vid en dataskärm och se vad som händer. Fråga Knoppen det var han som gjorde det.

Sen att det kanske inte är mitt första val av tweak är en annan femma plus att jag tycker att de är alldeles för dyra. Annars skulle jag ha ett gäng sådana hemma.

vh dole

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-14 17:41

dole skrev:Christer_Tamm skrev:

Kanske inte riktigt så enkelt.
Du glömde pyramid mönstret och kristallerna. men det var väll inte speciellt viktigt. 8O

Funkar gör de, ta en sten och håll den vid en dataskärm och se vad som händer. Fråga Knoppen det var han som gjorde det.

Ojdå, jag som trodde att de skulle förbättra *ljudet* på något vis. Fel av mig! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-14 18:09

Nja, CD-asken med folie är inte riktigt som en Shakti. 8O
Nåväl, både CD-asken och stenen är på tok för små för att göra en reell skärmning.

I RF-apparater använder man ibland absorbenter i lådorna för att förhindra att mikrovågor studsar runt i apparaten och stör funktionen. Det finns ett märke som heter "ecosorb". Den som vill göra en en absorbent som de facto fungerar kan ju köpa ecosorb och klä in hela apparaten med. Eller så tjackar man ett stort fint stereoskåp och ställer sina apparater i. Insidan av skåpet täcker man lämpligen först med koppar+mu-metall och sedan ett lager ekosorb. 8) :lol: :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-14 18:12

Men är inte tanken bakom stenen att den ska "äta upp" störningen, inte att den ska skärma? Det är väl en absorbent? :?

mvh
Sanny_X

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-14 18:14

Rydberg,

Du kan minska kabelns induktans avsevärt genom att vika den på mitten :wink: Naturligtvis ökar kapacitansen, men det bör slutsteget hantera 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-14 18:19

Nämen morello! Då låter ju inte kablarna som de ska längre. :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-14 18:34

Morello> Ett minskat induktansvärde skulle ju betyda ökad amplitud i diskanten och det är inget jag eftersträvar då klangbalansen är helt riktig nu. Är ju ingen mening att ha låg induktans för sakens skull, ellerhur!? 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-14 19:04

Nattlorden skrev:Det är väl en viss skillnad på:

1) :D Denna kabeln kanske är bra, låt oss prova! :D

och

2) :( Denna kabeln är säkert inte bra, för det har inte de andra varit :(

om sedan resultatet av 1) blir: "Nähä, den tyckte vi inte om, synd."
så är det ju ok. Speciellt om man får reda på att den testats och ett omdöme om varför den inte var bra/hur den uppförde sig.

Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det har *för testresultatet* när den som eventuellt intar attityden i 2) inte ens deltar i testet -- som fallet var med shaktistenarna på mässan.

Tycker du att LTS borde intressera sig mer för shaktistenar eller vad är du ute efter?

Jo, men för en utomstående så verkar det som LTS nöjer sig med att säga "Nix, den var inte bra nog." alt "Enl. vår test transparent". Det finns en hel mängd människor som skulle vilja veta mer om det som finns mellan ytterligheterna och varför de hamnar där de gör.

Om jag förstår dig rätt efterlyser du en artikel som förklarar varför folk är säkra på att de hör saker i öppna tester och blir betydligt mer osäkra i blinda -- det vill säga om placeboeffekter och sociologiska fenomen. Visst, det kanske vore en bra idé!

Det måste väl till syvende och sist vara den enskildes val? Om man inte vill bygga om rummet och är nöjd med sina apparater och ändå vill göra den sista putsningen så är det väl upp till dem att leka runt bland "miniatyrfärgningar"?

Visst, naturligtvis. Vill man ha en knappt hörbar eller ohörbar förändring för mycket pengar istället för en stor förbättring för lite pengar så skall man naturligtvis göra så. Absolut! Fast om man inte badar i pengar kanske man vill prioritera annorlunda. Kanske kan man till och med vrida lite på diskantkontrollen på försteget istället för att köpa en bas- och mellanregisterdämpande kabel för 30.000 kr...

Att man kan göra upp en lista över i vilken ordning det är effektivast att göra åtgärder är tacknämligt, men utförandet får man släppa efter på.

Man kan ju också dra slutsatsen... Aha, här är en kille som snackar kabel... då måste han ju vara jäkligt nöjd med övriga parametrar om han är inne på sådant litet finlir... Kul för honom!

Slutsatser skall man försöka undvika utan att ha tagit reda på fakta tycker jag. Men man kan ju misstänka!

I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-14 19:14

Christer_Tamm skrev:I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.

Hej C_T, det du säger har du antagligen rätt i men det behöver ju inte alltid vara så. Jag är ju själv ett bevis på motsatsen 8O :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-14 19:21

Rydberg skrev:
Christer_Tamm skrev:I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.

Hej C_T, det du säger har du antagligen rätt i men det behöver ju inte alltid vara så. Jag är ju själv ett bevis på motsatsen 8O :wink:

Jo, det så klart! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 20:26

Christer_Tamm skrev:Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det har *för testresultatet* när den som eventuellt intar attityden i 2) inte ens deltar i testet -- som fallet var med shaktistenarna på mässan.

Det har ingen skillnad i testresultaten, det har enbart med hur man förhåller sig till språket och till andra personer. Hade man anammat metod 1 så hade säkert LTS och LTSare framstått som gladare och intressantare. Metod 2 är så som de uppfattas idag...

Tycker du att LTS borde intressera sig mer för shaktistenar eller vad är du ute efter?

Nämnde jag Shakti alls, förutom möjligtvis i det jag citerade?
Men det är applicerbart... jag kan inte tänka mig att LTS innan testen av Shakti var speciellt sprudlande över möjligheten att den skulle kunna vitalisera deras audioliv utan snarare ytterst pessimistiska för att den fysikaliskt förmodligen inte "made sense".

Testresultatet är detsamma... men det är två olika sinnesstämningar i de två.

Om jag förstår dig rätt efterlyser du en artikel som förklarar varför folk är säkra på att de hör saker i öppna tester och blir betydligt mer osäkra i blinda -- det vill säga om placeboeffekter och sociologiska fenomen. Visst, det kanske vore en bra idé!

Nope, du har totalt missförstått mig. Läs om!

Visst, naturligtvis. Vill man ha en knappt hörbar eller ohörbar förändring för mycket pengar istället för en stor förbättring för lite pengar så skall man naturligtvis göra så. Absolut! Fast om man inte badar i pengar kanske man vill prioritera annorlunda. Kanske kan man till och med vrida lite på diskantkontrollen på försteget istället för att köpa en bas- och mellanregisterdämpande kabel för 30.000 kr...

1. Man kanske inte vill ha en stor förändring om man är i stort sett nöjd. (förbättring är subjektivt så det lämnar vi därhän)

2. 30.000 kr kanske berör personen i fråga lika lite som 500kr för dig, pengar är inte allt här i livet.

3. Diskantkontroll på försteget? :lol: :wink:

I fallet med en genomsnittlig dyrkabelköpare kan man misstänka att han -- för det är nästan alltid en han -- varken har hört talas om rummets påverkan på ljudet eller de placebo-, sociologiska och psykologiska effekter som inträder när man förväntar sig att höra förbättringar och dessutom vet vad man lyssnar på.

I alla fall inte om han befinner sig på detta forumet, för då har han hört "allt" om sådan påverkan femtioelva gånger redan. :wink:

Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-14 20:31

NL;

Observera att det var Shakti-gubbarna som lyssnade blint under mässan i las vegas - inte någon representant från LTS. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-14 20:36

Nattlorden skrev:Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan
gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara
värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?

- Hmmm, även andras(?), samt att det (i stort sett) enda som förenar
alla människor är: 1 Vi (älskar att) äta mat! 2 Vi hatar att bli lurade!!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 20:39

Morello - ok, det var väl det jag uppfattat också, fast det var ju inget som hindrat att LTS hade testat dem själv vid något eget tillfälle heller. Personligen bryr jag mig inte om/över Shakti alls, varken i positiv eller negativ betydelse... första inlägget handlade ju inte alls om det och svaret nyttjade jag det bara som ett exempel för att visa på förhållningssätt... Det var bara ett exempel, Helge!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-14 20:45

Om placebo funkar... dvs att personen får ökad egen njutning... och vi kan gissa att dyrare pryl ger större placebo... varför skulle det inte kunna vara värt pengarna? Det är ju den egna njutningen som är det väsentliga. Eller?

Tja det går ju inte att argumentera om det eller? Upplever person x ett bättre ljud oavsett vad det beror på och att det är värt pengarna kan ingen hindra detta.

Om man dock vill ha reella förbättringar kanske det är bra om man vet om effekten av placebo och tar reda på i hur stor utsträckning placebo verkar i sitt eget fall. Vilken metod som ska användas för detta har ju debatterats flitigt, men om man underkänner blindtester generellt blir det ju svårt att genomföra något av detta.

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 20:47

Audiomanikern skrev: - Hmmm, även andras(?), samt att det (i stort sett) enda som förenar
alla människor är: 1 Vi (älskar att) äta mat! 2 Vi hatar att bli lurade!!

Om du köper t.ex. en kabel väl medveten om att den förbättringen du upplever förmodligen är placebo kan du väl inte påstå att du blivit lurad?

Och jag håller nog inte alls med om att vi hatar att bli lurade... i många avseenden är det tvärt om! Att leva sig in i böcker och film är ju att bli lurad... för att inte snacka om att gå och se Joe Labero... och vad är hifi om inte att luras... att luras tro att man hör musiken live... att man är i studion, eller musikerna kommit hem, eller att man slagit ut väggen mellan de två...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-14 20:59

Om du köper t.ex. en kabel väl medveten om att den förbättringen du upplever förmodligen är placebo kan du väl inte påstå att du blivit lurad?

Finns ett begrepp som heter att lura sig själv. Jag, och många andra funkar inte alls så. Vet jag att det jag tror inte stämmer så kan jag inte längre intala mig att det är så. Då försvinner liksom det roliga och köpet blir ändå inte värt någonting.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 21:03

Martin skrev:Vet jag att det jag tror inte stämmer så kan jag inte längre intala mig att det är så.

8O 8O Vet du något så tror du väl inte något annat?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-14 21:06

Nattlorden skrev:Om du köper t.ex. en kabel väl medveten om att den förbättringen
du upplever förmodligen är placebo kan du väl inte påstå att du blivit lurad?

- Hehe :wink:!, Nej, förvisso inte men... huur måånga gör detta, tror du, ärligt talat?

Nattlorden skrev:Och jag håller nog inte alls med om att vi hatar att bli lurade... i många
avseenden är det tvärt om! Att leva sig in i böcker och film är ju att bli lurad...

- Är det? Att bli förtrollad ja! Lurad nej! (Tror´n att film = verklighet så jo,
lyckligtvis är det förhållandevis få individer som inte kan skilja dessa åt ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-14 21:12

Precis :) det är svårt att lura sig själv. Är du medveten om att det är placebo så funkar det ju inte. Inte för mig iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 21:15

Martin skrev:Precis :) det är svårt att lura sig själv. Är du medveten om att det är placebo så funkar det ju inte. Inte för mig iaf.

Det är en viss skillnad att veta att förbättringen du hör är placebo än att det kan vara antingen placebo eller en reell förbättring.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-14 21:55

Nattlorden skrev:
Christer_Tamm skrev:Jag förstår fortfarande inte vilken skillnad det har *för testresultatet* när den som eventuellt intar attityden i 2) inte ens deltar i testet -- som fallet var med shaktistenarna på mässan.

Det har ingen skillnad i testresultaten, det har enbart med hur man förhåller sig till språket och till andra personer.

Tycker du att språkbruk och hur man förhåller sig till andra personer är relevanta spörsmål här? För mig är det testresultaten som räknas, det vill säga om någon hör några skillnader eller inte.

Hade man anammat metod 1 så hade säkert LTS och LTSare framstått som gladare och intressantare. Metod 2 är så som de uppfattas idag...

LTS har nog inte anammat någon av dina metoder utan har sin egen approach -- en mycket bra sådan om det är kunskap man eftersträvar. Man ändrar inte på metoden för att den *uppfattas* på ett visst sätt -- om någon inte förstår den är det ju bara att fråga, så får denne förhoppningsvis svar.

Nämnde jag Shakti alls, förutom möjligtvis i det jag citerade?
Men det är applicerbart... jag kan inte tänka mig att LTS innan testen av Shakti var speciellt sprudlande över möjligheten att den skulle kunna vitalisera deras audioliv utan snarare ytterst pessimistiska för att den fysikaliskt förmodligen inte "made sense".

Testresultatet är detsamma... men det är två olika sinnesstämningar i de två.

Jag vet faktiskt inte vad IÖ trodde om shakti innan han gjorde experimentet, eller vilken sinnesstämning han var i. Om han läst deras egna tekniska förklaringar (som finns på deras hemsida) så var han förmodligen MYCKET skeptisk, för det är nämligen rena rappakaljan! Men det spelar ju ingen roll när man vill veta hur stenarna påverkar *ljudet*. Det är bara att genomföra en lyssningstest utan facit. Och kan man tänka sig: ingen kunde höra några skillnader, trots att deras motivation att höra dessa torde ha varit MYCKET hög.

Nope, du har totalt missförstått mig. Läs om!

Det hjälper inte att läsa om. Om du förklarar vad du menar lite noggrannare så förstår jag vad du är ute efter och kan ge dig ett svar.

1. Man kanske inte vill ha en stor förändring om man är i stort sett nöjd. (förbättring är subjektivt så det lämnar vi därhän)

2. 30.000 kr kanske berör personen i fråga lika lite som 500kr för dig, pengar är inte allt här i livet.

3. Diskantkontroll på försteget? :lol: :wink:

1-2. Nej, kanske inte. Men tror du verkligen att jag inte känner till, eller att läsekretsen inte känner till dessa (förmodligen sällsynta) undantag från regeln att man vill ha ut så mycket väljud som möjligt per krona? 3. Förklara vad som är roligt.

I alla fall inte om han befinner sig på detta forumet, för då har han hört "allt" om sådan påverkan femtioelva gånger redan. :wink:

We Want Placebo Now!

Egen njutning är ju inte fel, men det skadar inte att vara medveten om VAD som orsakar njutningen. Annars finns ju risken att man blir lurad. Det är ju ganska få som har så mycket pengar att de inte bryr sig ett dugg om vad saker kostar. Känner du någon?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-14 22:01

Christer_Tamm skrev:Det hjälper inte att läsa om. Om du förklarar vad du menar lite noggrannare så förstår jag vad du är ute efter och kan ge dig ett svar.

Att samma test och samma resultat kan ge olika respons på ett sådant här forum beroende på om man visa lite positivism och passion än om man är neutralt tråkig!

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-14 23:10

Nattlorden :

Att samma test och samma resultat kan ge olika respons på ett sådant här forum beroende på om man visa lite positivism och passion än om man är neutralt tråkig

Förstår jag dig rätt så menar du att samma resultat tolkas olika beroende på inställning eller sinnesstämning hos de som läser/lyssnar till testresultaten ?

Med andra ord så påpekar du att ett "objektivt" resultat är föremål för "subjektiv" tolkning.

Var jag ute med cykeln nu :?:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-15 04:41

Kakan skrev:Med andra ord så påpekar du att ett "objektivt" resultat är föremål för "subjektiv" tolkning.

Om vi snackar om lyssningstest så anser jag att man inte kan vara helt objektiv. Lyssningen sker på subjektiv basis anser jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi