Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:Vill man ha det så tunt som möjligt så blir det ganska brett, så här blev det när jag lät den växa tillräcklig för WO24p basen. Här med kanske lite onödigt stor 74l invändig volym, ungefär 3.5-4.5l går bort för SB17 lådan.
Neuhausen skrev:Vill man ha det så tunt som möjligt så blir det ganska brett, så här blev det när jag lät den växa tillräcklig för WO24p basen. Här med kanske lite onödigt stor 74l invändig volym, ungefär 3.5-4.5l går bort för SB17 lådan.
Chris71 skrev:Neuhausen skrev:Vill man ha det så tunt som möjligt så blir det ganska brett, så här blev det när jag lät den växa tillräcklig för WO24p basen. Här med kanske lite onödigt stor 74l invändig volym, ungefär 3.5-4.5l går bort för SB17 lådan.
Nyfiken fråga, så SB17 används bara som mellanregister i denna konstruktion med tanken på volymen?
johaneriksson skrev:Delningsfrekvensen mellan bas och mellan är kring 450 hz.
Froggy skrev:Yes, det stämmer med min tanke. Frågan är om resonemanget är korrekt? I-or s'il te plaît ?
Nattlorden skrev:johaneriksson skrev:Delningsfrekvensen mellan bas och mellan är kring 450 hz.
Tuff avvägning... om man offrar golvstödet för bättre integration med mid eller ej. ( Eller så petar man i två basar)
Maarten skrev:Summa summarum:
Baffel, delningar och avstånden i Rävelator är anpassade för att minimera SBIR. En flytt av baselementet längre ner hjälper inte ytterligare då SBIR för golvreflex hamnar över 500 Hz med nuvarande placering (om jag minns rätt).
Kurben skrev:Nu ÄNTLIGEN har jag fått mina komponenter!
Så nu blir det lite mätresultat. Jag har inte så bra koll på detta men försöker att följa lite guider och dylikt.
Först är med alla element inkopplade och med UMIK på 1m rakt framför mellanregistret och med 6.5s gate.
[ Bild ]
Sen även en dist mätning:
[ Bild ]
Och sedan en närfältsmätning på de separata elementen.
[ Bild ]
Hur ser det ut? Jag tycker det ser ganska bra ut. De är dock ganska trögdrivna om man jämför med mina gamla såklart. Men de låter väldigt rent.
Vad beror "knycken" på vid ca 1.1khz på SB17? Ska det vara så eller är det en resonans?
Kurben skrev:Ja där ser ni hur lite koll jag har på detta..
Vad är en lämplig skala och vilken smoothing ska jag välja?
Kurben skrev:Så nu har jag ändrat skalan på bilderna till vad jag tror är 50dB och smoothing 1/6.
Basen ser lite het ut...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 167 gäster