Johan hörde av sig via PM häromveckan och ville ha hjälp med att skapa ett högre riktindex ca 2-8 kHz än för de testade vågledarna. Vågledaren måste alltid anpassas till diskantelementets egenskaper så jag lade ett par timmar på att försöka få till en hygglig strukturakustisk modell av SB26ADC och fick hyfsade resultat upp till 20 kHz, men över ca 14 kHz verkar känsligheten för små förändringar vara alltför stor p.g.a. de underliggande resonanserna. Tyvärr var jag tvungen att höfta dimensionerna ganska friskt och dessutom är förstås materialdata svåra att uppskatta. Jag väljer därför att bara visa resultat upp till 14 kHz nedan.
Man kan utnyttja formen för vågledaren som en utgångspunkt för fortsatta övningar även om den knappast är helt optimal och dessutom är den övre delen av toppoktaven okänd terräng. Det viktigaste för att uppnå ett högre riktindex för låga frekvenser är att djupet utökas till ca 25 mm (ca 1/7 våglängd vid 2 kHz) mätt ned till infästningen av kalotten.
Blå färg visar vågledarens form:

- SB26ADC WG.png (16.68 KiB) Visad 183 gånger
Notera den relativt stora mittpluppen (numer en erkänd teknisk term i dessa sammanhang

) och att en yttre ring har lagts till. Exakt hur dessa utformas har stor inverkan över 10 kHz, liksom förstås formen i hornhalsen.
Riktindex (som gäller för hela halvsfären; observera att diagrammet gäller frekvenser 0,5-14 kHz):

- DI WG.png (15.41 KiB) Visad 183 gånger
Ljudtrycksnivå på axeln (observera att diagrammet gäller frekvenser 0,5-14 kHz):

- FR WG.png (18.15 KiB) Visad 183 gånger
Återigen, kom ihåg att modellen bara stämmer hyggligt. Nu finns ändå någonting att utgå ifrån för fortsatt arbete.