Moderator: Redaktörer
ChristianAndersson skrev:Behövs gott och blandat: Subbas, Transienter, ihållande lådbas, glidande toner över hela registret röster, applåder, piano, trummor, utsräckta höga toner. omväxlande efterklang och ingen sådan. Svårt att få till en bra sådan produktion
Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.
Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.
I-or skrev:Det är fler ingrepp i ekvaliseringen utöver basen. Bill50x har nu tillgång till den remastrade versionen.
Basnivån framstår som en aning varierande mellan låtarna även med jämn frekvensgång i lyssningspositionen, men större skillnader beror nog mest på ojämnheter i frekvensgången hos lyssnaren ifråga:
Almen skrev:Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.
Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.
Man kan jämföra med Fagens uppföljare, Kamakiriad, där Walter Becker spelar bas - betydligt spretigare basspel.
Wikipedia skrev:The producer was Gary Katz, the album engineer was Roger Nichols and the mixer was Elliot Scheiner; all had worked on most of the seven previous Steely Dan albums. Many of the musicians had also played on Steely Dan records, including Jeff Porcaro, Rick Derringer and Larry Carlton. Similar to the Aja and Gaucho albums, a large number of studio musicians were employed, with the liner notes crediting a total 31 musicians.[11]
Wikipedia skrev:Steely Dan's albums are notable for the characteristically 'warm' and 'dry' production sound, and the sparing use of echo and reverberation.
Wikipedia skrev:Steely Dan's sixth album, the more jazz-influenced Aja, was released in September 1977. Aja reached the Top 5 in the U.S. charts within three weeks and won the Grammy Award for "Engineer—Best Engineered Recording—Non-Classical" at the 1978 awards.
Wikipedia skrev:In 2000 Steely Dan released their first studio album in 20 years: Two Against Nature. It won four Grammy Awards: Best Engineered Album – Non-Classical, Best Pop Vocal Album, Best Pop Performance by Duo or Group with Vocal ("Cousin Dupree"), and Album of the Year (despite competition in this category from Eminem's The Marshall Mathers LP and Radiohead's Kid A).
goat76 skrev:Almen skrev:Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.
Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.
Man kan jämföra med Fagens uppföljare, Kamakiriad, där Walter Becker spelar bas - betydligt spretigare basspel.
Jag lyssnar nu och kan säga att jag med god marginal föredrar basgitarren på skivan Kamakiriad än i låten The Nightfly, den låter klart mer "livfull", "organisk" och dynamisk, vilket har mer med inspelningen och mixningen att göra än hur herrarna spelar på sina basgitarrer. Man kan höra klart mer dynamik i andra inspelningar med Marcus Miller.
P.S. Min basgitarr är föresten en relativt billig Marcus Miller av märket Sire, riktigt bra instrument för 4-5000 kr.
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.
Jag lyssnar nu och kan säga att jag med god marginal föredrar basgitarren på skivan Kamakiriad än i låten The Nightfly, den låter klart mer "livfull", "organisk" och dynamisk, vilket har mer med inspelningen och mixningen att göra än hur herrarna spelar på sina basgitarrer. Man kan höra klart mer dynamik i andra inspelningar med Marcus Miller.
P.S. Min basgitarr är föresten en relativt billig Marcus Miller av märket Sire, riktigt bra instrument för 4-5000 kr.
Ja, det är ju en smaksak; själv tycker jag att Kamakiriad låter lite väl plastig, eller vad man skall säga. Men testa surroundmixen på DVD-Audio-utgåvan! Den går att dra på med...
ChristianAndersson skrev:Vid närmare eftertanke lägger jag på fyrverkeri med obegränsad dynamit och dessutom sorl i innehållsförteckningen,
ska man hitta en sådan produktion kanske ljudspår från filmproduktion smäller högst, kanske man får multikanal oxå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst