Den perfekta demolåten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Den perfekta demolåten

Inläggav PerStromgren » 2025-06-10 14:58

I-or, vilket verktyg har du använt för att visa spektralfördelningen? Det vore intressant för mig att kunna jämföra inspelningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-10 15:00

Det ser ut som Matlab.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-06-10 16:29

Ja, har du lust att delge dig av skripten, I-or? De kanske fungerar i GNU Octave med.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-10 18:22

Jag måste säga att jag har ganska svårt för så hårt bearbetade och över-processade ljudproduktioner så som låten The Nightfly med Donald Fagen. Det låter överklinisk och så onaturligt rent när varje enskilt ljudobjekt har "karvats ut" från sin verkliga utsprunglighet, till den grad att i stort sett allt av verklighetens ljud har kvävts och kokats ihop till en stelt låtande soppa.

Basgitarren är så hårt komprimerad att varje spelad ton låter precis lika starkt, ungefär som en leksaks-synt som inte har någon anslagskänslighet. Samma sak är det med trummorna där varje slag förefaller exakt lika hårt, lyssna särskilt på virveltrumman som lika väl hade kunnat vara taget från ett och samma ljud-sample rakt igenom hela låten. Sångspåret är lika stelt även det, så det är tur att åtminstone synten ger aningen lite mer liv åt produktionen, annars hade hela låtspåret låtit ungefär som de där gamla förprogramerade extremt statiskt ljudande beat:en/melodierna man kan välja mellan i en gammal synt, för enklare typ av ackompanjerande.

Om alla ljudproduktioner lät så här trist hade jag fanimej slutat lyssna på producerad musik helt, och endast ägnat mig åt att lyssna på musik vid live-sammanhang. Det är tur att man får tycka olika. :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-06-11 12:07

Behövs gott och blandat: Subbas, Transienter, ihållande lådbas, glidande toner över hela registret röster, applåder, piano, trummor, utsräckta höga toner. omväxlande efterklang och ingen sådan. Svårt att få till en bra sådan produktion
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-11 12:09

Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-11 12:18

ChristianAndersson skrev:Behövs gott och blandat: Subbas, Transienter, ihållande lådbas, glidande toner över hela registret röster, applåder, piano, trummor, utsräckta höga toner. omväxlande efterklang och ingen sådan. Svårt att få till en bra sådan produktion

Ja, så är det, och det är det som gör trådfrågan så utmanande att välja endast EN (1) låt och inte en massa olika låtar från olika genrer för att täcka upp för alla de aspekter man egentligen hade velat testa. Jag tolkar frågan lite som en ”öde ö fråga”, gör ditt enda låtval och ”stick with it!” :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-11 12:20

Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.

Det må hända, men den där ljudproduktionen är definitivt hårt processad. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-11 12:26

Ja, den är bland annat fult ekvaliserad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-11 14:24

Morello skrev:Goat76, det är överdängaren Jeff Porcaro som spelar trummor; han kan spela med ultrakonsekvent styrka om så önskas.

Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.

Man kan jämföra med Fagens uppföljare, Kamakiriad, där Walter Becker spelar bas - betydligt spretigare basspel.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-11 14:26

I-or skrev:Det är fler ingrepp i ekvaliseringen utöver basen. Bill50x har nu tillgång till den remastrade versionen.

Basnivån framstår som en aning varierande mellan låtarna även med jämn frekvensgång i lyssningspositionen, men större skillnader beror nog mest på ojämnheter i frekvensgången hos lyssnaren ifråga:

The Nightfly 2.png

Aha, Maxine har inte mera bas, utan mindre diskant - kanske därför den är såpass öronvänlig och lätt att dra upp volymen på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-11 16:17

Almen skrev:

Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.

Man kan jämföra med Fagens uppföljare, Kamakiriad, där Walter Becker spelar bas - betydligt spretigare basspel.

Jag lyssnar nu och kan säga att jag med god marginal föredrar basgitarren på skivan Kamakiriad än i låten The Nightfly, den låter klart mer "livfull", "organisk" och dynamisk, vilket har mer med inspelningen och mixningen att göra än hur herrarna spelar på sina basgitarrer. Man kan höra klart mer dynamik i andra inspelningar med Marcus Miller.

P.S. Min basgitarr är föresten en relativt billig Marcus Miller av märket Sire, riktigt bra instrument för 4-5000 kr. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-11 16:34

Inläggen angående dessa musikers kompetens är helt korrekta. För den som inte är van vid überskickliga musiker kan dessas tekniska nivå framstå som omöjligt hög.

Påståendet om hård kompression i basen är felaktigt - spåret The Nightfly uppvisar en toppfaktor om drygt 20 dB under 100 Hz och drygt 23 dB över denna frekvens.

Anledningen till att det låter jämnt är musikernas skicklighet snarare än studiotrick. Perfektionsfetischisten Fagen engagerade över 30 studiomusiker på The Nightfly, trots att arrangemangen inte är direkt överväldigande:

Wikipedia skrev:The producer was Gary Katz, the album engineer was Roger Nichols and the mixer was Elliot Scheiner; all had worked on most of the seven previous Steely Dan albums. Many of the musicians had also played on Steely Dan records, including Jeff Porcaro, Rick Derringer and Larry Carlton. Similar to the Aja and Gaucho albums, a large number of studio musicians were employed, with the liner notes crediting a total 31 musicians.[11]

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Nightfly

Detta är helt i linje med Steely Dans senare inspelningar, där Fagen och Becker utnyttjade mängder av elitstudiomusiker som fick göra många tagningar bara för att sedan bli bortvalda för en ännu skickligare musiker. Sessionerna med Steely Dan var närmast att likna vid en tävling i teknisk, och inte sällan även konstnärlig, skicklighet. Det finns mängder av vittnesmål från dessa musiker som gjorde allt för att få kvittot på att ha spelat med populärmusikhistoriens mest perfektionistiska band. Man såg godkännandet från Fagen och Becker som en sorts mästarbevis. Med Steely Dan nåddes den perfektionistiska höjdpunkten på albumen Aja (1977) och Gaucho (1980). Detta följdes upp med ytterligare två album efter återföreningen, vilka i mitt tycke dock inte håller lika hög musikalisk nivå.

Wikipedia skrev:Steely Dan's albums are notable for the characteristically 'warm' and 'dry' production sound, and the sparing use of echo and reverberation.

Wikipedia skrev:Steely Dan's sixth album, the more jazz-influenced Aja, was released in September 1977. Aja reached the Top 5 in the U.S. charts within three weeks and won the Grammy Award for "Engineer—Best Engineered Recording—Non-Classical" at the 1978 awards.

Wikipedia skrev:In 2000 Steely Dan released their first studio album in 20 years: Two Against Nature. It won four Grammy Awards: Best Engineered Album – Non-Classical, Best Pop Vocal Album, Best Pop Performance by Duo or Group with Vocal ("Cousin Dupree"), and Album of the Year (despite competition in this category from Eminem's The Marshall Mathers LP and Radiohead's Kid A).

https://en.wikipedia.org/wiki/Steely_Dan

Jag kanske inte riktigt håller med angående meningsfullheten i den extrema perfektionismen och inte heller alltid angående soundet, men att albumen är skickligt utförda kan inte förnekas. Albumet The Nightfly kan dock inte sägas tillhöra de mest välljudande inspelningarna som undertecknad har i samlingen även om det är ett av de tidigaste exemplen på digital multikanalsinspelning för en större artist.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-12 09:35

I mitt tycke är basgitarren alldeles för lågt mixad i låten The Nightfly, så jag "studio-trixade" in en justering på den punkten och gav även basgitarren ett lite mer "gritty sound" i sounded då den lät så menlös i originalutförandet.
Den nya varianten fick namnet The Dayfly! :)

The Nightfly (original), 30 sekunder:
https://www.dropbox.com/scl/fi/x78560ud ... rlxg9&dl=0

The Dayfly, 30 sekunder:
https://www.dropbox.com/scl/fi/5jcdxfci ... 87xc2&dl=0

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-12 09:56

goat76 skrev:
Almen skrev:

Jag lyssnar nu och kan säga att jag med god marginal föredrar basgitarren på skivan Kamakiriad än i låten The Nightfly, den låter klart mer "livfull", "organisk" och dynamisk, vilket har mer med inspelningen och mixningen att göra än hur herrarna spelar på sina basgitarrer. Man kan höra klart mer dynamik i andra inspelningar med Marcus Miller.

P.S. Min basgitarr är föresten en relativt billig Marcus Miller av märket Sire, riktigt bra instrument för 4-5000 kr. :)

Ja, det är ju en smaksak; själv tycker jag att Kamakiriad låter lite väl plastig, eller vad man skall säga. Men testa surroundmixen på DVD-Audio-utgåvan! Den går att dra på med...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-12 10:44

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Samma med Marcus Miller som spelar bas. Jag tror inte att man skall underskatta proffsmusikers känsla vad gäller dynamiken.

Ja, det är ju en smaksak; själv tycker jag att Kamakiriad låter lite väl plastig, eller vad man skall säga. Men testa surroundmixen på DVD-Audio-utgåvan! Den går att dra på med...

Jag tycker alla dessa ljudmixar med Donald Fagen låter plastiga, de låter alla konstlade och överprocessade vilket gör att de låter onaturligt rena och stela. Jag kan verkligen inte förstå de som anser dessa höra till toppskiktet när det kommer till ljudproduktioner, det må hända att Fagen är en perfektionist men denna ”perfektion” har isåfall skalat bort en stor och väsentlig del av det som gör musik levande. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2025-06-12 11:02

Till skillnad från andra i tråden är jag inte helt övertygad av Sheffield Labs-inspelningarna, de är riktigt bra många av dem men samtidigt upplever jag dem som lite "disiga". Naturligtvis är de bättre än 99% av allt annat men som sagt dynamik är inte allt, hade de kombinerat det hela med högre renhet hade det varit ändå bättre. Hade varit kul att höra en Sheffield-inspelning gjorde med dagens state-of-the-art-apparatur.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-12 11:30

Ja, alla Sheffield Lab-inspelningar är inte jättebra. Förutom den inte helt optimala renheten är inte klangbalansen alltid på topp och en aning brus kan också förekomma.

Man måste komma ihåg att det i populärmusikfallen handlar om processade inspelningar, något som inverkar negativt på renheten. Olinjära effekter producerar förstås alltid distorsion. Jämfört med t.ex. Reference Recordings och Telarcs helt oprocessade inspelningar av jazz och klassisk musik så framstår orenheterna tydligt. Till detta kommer ibland intermittent klippning som ger ett hårt eller lite fräsande ljud, men allt detta är petitesser relativt typiska populärmusikinspelningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-06-14 15:40

Vid närmare eftertanke lägger jag på fyrverkeri med obegränsad dynamit och dessutom sorl i innehållsförteckningen,
ska man hitta en sådan produktion kanske ljudspår från filmproduktion smäller högst, kanske man får multikanal oxå.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-14 20:06

Finns ju en fyrkanalinspelning av en raketuppskjutning i DVD-audio att ladda ned.

Bara att söka på det s.k. internätet, typ "shuttle launch".

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-14 21:03

ChristianAndersson skrev:Vid närmare eftertanke lägger jag på fyrverkeri med obegränsad dynamit och dessutom sorl i innehållsförteckningen,
ska man hitta en sådan produktion kanske ljudspår från filmproduktion smäller högst, kanske man får multikanal oxå.

Som tävlingsskytt har jag funderat på om man kan spela in skottljud i stereo på olika avstånd och på olika platser så att det låter realistiskt. På närmare håll blir ljudtrycken ganska orealistiska. Men det skulle också vara intressant att försöka processa ljudet från ett skott på nära håll så att det låter någorlunda rätt trots en lägre nivå.

Det finns också tävlingsformer där man rör sig under skyttet över en begränsad yta, det kan ge en hel del information på djupet och bredden. Med en snabb skytt och grus som underlag så kan det kanske bli en del annat intressant också.

Att se fördelningen av ljudet över frekvensområdet och hur det förändras när avståndet ökar är ett intressant sidospår.

Föregående

Återgå till Musikstugan