Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Veckad upphängning gör att ett högtalarelement tål högre effekt utan att bottna. Men nackdelen är att dom inte går så djupt ner i frekvens. Det är därför som subarna för det mesta har gummi eller skummupphängning.
Det här ligger väl närmast sanningen hittills...paa skrev:Veckade kanter började väl användas när man hade hela konen och upphängningen i ett stycke, av papper. För att få lite mer rörlighet så veckade man papperskanten. Nu när man har gummikanter så verkar det lite långsökt.
Anges verkningsgrad i dB?
Trepip skrev:Anges verkningsgrad i dB? Är inte det en andel (utnyttjad effekt / tillgänglig effekt), borde det inte vara % då?
Känslighet brukar ju anges i dB, kan det vara en förväxling?
Nagrania skrev:Anges verkningsgrad i dB?
Du har rätt, jag ville bara kolla.![]()
Men om man skickar på enligt någon standard 2,25 volt och mäter ljudnivån från 1m. Då bör man ju få en uppfattning om hur pass känslig högtlaren är. Det är väl inte helt ointressant och att också ange hur stor kompressionsgraden är vid olika inputeffekter. Det senare värdet har jag fö. bara sett hos JBL.
paa skrev:Nagrania skrev:Anges verkningsgrad i dB?
Du har rätt, jag ville bara kolla.![]()
Men om man skickar på enligt någon standard 2,25 volt och mäter ljudnivån från 1m. Då bör man ju få en uppfattning om hur pass känslig högtlaren är. Det är väl inte helt ointressant och att också ange hur stor kompressionsgraden är vid olika inputeffekter. Det senare värdet har jag fö. bara sett hos JBL.
Även Dynaudio hade det på sina datablad när dom sålde löselement till diy. Dom visade kurvor vid olika effekt, och påstod i texten att kurvorna visade att dom inte komprimerade. Men, om man inte blev hypnotiserad av det bull-snacket så visade faktiskt kurvorna hur mycket kompression det var. (i och för sig ganska lite, men flera dB var det allt vid högsta nivån).
Nwalmaer skrev:Finns det nån sida där man kan söka på patent nr. och se vad det är för något? Eller liknande. Någon som har möjlighet?
Nagrania skrev: Hur kan man beskriva det på ett annat sätt?
Nagrania skrev:Jo men 20% låter ju väldigt mycket medans 2dB egentligen inte är så mycket i musiken.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster