Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Nattlorden, kärlek motsvarar att behålla originalet som det är. Tycker jag i alla fall. Varför tänker du att en extra baffel skulle vara en bra idé? Annars låter ju idén som ett bra förslag att skapa sig en massa onödigt arbete.
Nattlorden skrev:Originalfinishen är redan förstörd genom att faneren målats över.
Bill50x skrev:Har du någon bild på hur det ser ut idag?
Nattlorden skrev:Jag vill gärna försänka nya basen och det går inte att göra i existerande.
Michael skrev:Nattlorden skrev:Jag vill gärna försänka nya basen och det går inte att göra i existerande.
Varför går inte det?
Om den är för tunn, limma extra skiva på insidan.
//Michael
Belker skrev:Om du absolut måste ha en logga kan du väl göra en old school fanerintarsia i den nya baffeln? Antingen med olika trä eller olika färg. Eller använd träsnittsmejsel för att göra en outline i mdf:en och sen måla över.
paa skrev:Några varningar angående massivt trä. Det slår sig mer än man tror av fuktighetsvariationer. Kolla vilka träslag som är mest stabilt och välj det. Ask och mahogny verkar vara stabilare än det mesta. Sedan måste insidan behandlas lika som utsidan om det nu ska vara klarlack eller vaxolja annars spricker det i fogarna.
Nattlorden skrev:paa skrev:Några varningar angående massivt trä. Det slår sig mer än man tror av fuktighetsvariationer. Kolla vilka träslag som är mest stabilt och välj det. Ask och mahogny verkar vara stabilare än det mesta. Sedan måste insidan behandlas lika som utsidan om det nu ska vara klarlack eller vaxolja annars spricker det i fogarna.
Insidan? Jag tänkte limma det ovanpå existerande front.
paa skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Några varningar angående massivt trä. Det slår sig mer än man tror av fuktighetsvariationer. Kolla vilka träslag som är mest stabilt och välj det. Ask och mahogny verkar vara stabilare än det mesta. Sedan måste insidan behandlas lika som utsidan om det nu ska vara klarlack eller vaxolja annars spricker det i fogarna.
Insidan? Jag tänkte limma det ovanpå existerande front.
Då kan du ju lacka båda sidorna innan du limmar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 256 gäster