När man väl hittar de två (2!) skruvarna som behövs för att öppna så är hela härligheten öppen. Supersmart! Men hm, vars börjar man? Förmodligen med strömförsörjningen.
Moderator: Redaktörer
margunlun skrev:Igår tänkte jag att det lutade mot att det inte var något fel på power supply, utan att det var något på cpu-kortet som drog för mycket ström. Men efter lite dividerade med mig själv så bytte jag iaf 16IC1 från TEO1089 till BEX34C, som strömförsörjer cpu-kortet med 6.5V. Och nu startar displayen vid varje försök! Riktigt najs! DC-motorn som styr volymen verkar fungera som förväntat t.o.m.
Så jag blev ivrig att kolla om det kom ljud och kopplade in en liten högtalare som jag kan avvara. Men så fort jag tryckte igång högtalaren så poppade det högt (jag har som tur är gärna hörselkåpor och skyddsglasögon när jag provar), och inget . Högra sidan av på förstärkarens kylflänsar bidde riktigt varm på några sekunder...suck. Ingen rök iaf.
Så nästa fokus blir på att få loss power amplifiern och se om jag kan hitta felet. Det ser ut som en utmaning som jag inte är säker på att jag reder ut.
margunlun skrev:Jag har köpt ersättningskomponenter för transistorer och kondensatorer, förutom de stora 10mF. De mäter perfekt!
margunlun skrev:Alla tips och råd är väldigt välkomna Fostex![]()
Så man måste koppla loss ena polen på kondensatorn och sätta en strömmätare emellan? Eller finns det bättre mätverktyg?
Ett problem med kondensatorer (eller snarare hos mig själv) är att det är förvånandsvärt lätt att glömma ladda ur dem efter varenda gång man haft strömmen på. Det har kostat i små elchocker, blixtar och några billiga (och en dyrare) ESR-mätare som blivit zappade.
margunlun skrev:Det hade varit najs att kunna mäta att signalen från pre-ampen går når fram till effekt-transistorerna utan att de är monterade. Kanske jag borde byta varenda transistor på vägen och kolla alla motstånd, men det vore väldigt mycket att famla i blindo. Eftersom för varje transistor jag byter så finns en risk att jag introducerar ett nytt fel.
Så jag började mäta på TR102/202 på effektförstärkaren som är ingångstransistorerna, och där finns signal vid 62V matninsspänning. Jag satte på 247 Hz och det är vad jag mäter på basen till TR102/202, efter lite skruvande på volym-poten.
Men efter TR102/202 så ser jag ingen 247 Hz signal på efterföljande transistorer. Gissningsvis för att jag inte har tillräckligt med kunskaper för att mäta på rätt ställe eller för att oscilloscopet inte är tillräckligt bra.
Om jag sen rattar upp matningsspänningen över ca 75 V så stänger allt ner. Förmodligen pga att överströmsskyddet kickar in, som förmodligen är en effekt av att jag inte monterat effekt-transistorerna. Så jag tror att jag i helgen ska montera alla transistorer och ta det därifrån. De borde ju tåla en hel del så länge jag inte kopplar in högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster