Fråga om slutsteg och ström

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Fråga om slutsteg och ström

Inläggav Kurben » 2025-06-20 11:04

Har en fråga som förbryllat mig på sistone och det är gällande de nya i kubik uppdykande klass-D stegen.

Här är ett exempel på en Aiyima testad av Amir https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/aiyima-a07-max-amplifier-review.49920/

När han testar denna så gör han det först med ett 36V 6A och sedan med ett 48V 5A och det jag undrar är hur stor påverkan strömstyrkan har på dessa resultat för båda dessa PSU'r har ju ganska låg ström kapacitet. Är det den låga strömmen som påverkar resultatet när det gäller effekt i 20hz testerna? Om de begränsar pga för låg strömstyrka borde de då inte distorsionen öka vid de frekvenserna?

Bild

Mätning på Aiyima med 36V 6A

Bild

Samt en mätning på Fosi V3 mono med 48V 5A

Har någon sett ett test av dessa 3255 baserade förstärkare där de har tillgång till mer ström? eller kommer det inte göra någon skillnad alls?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Fråga om slutsteg och ström

Inläggav I-or » 2025-06-20 12:09

TI TPA 3255 lämnar upp till 2x255 Wrms i 4 ohm med 1 % THD, men då krävs förstås ett tillräckligt kraftfullt nätaggregat och dessutom adekvat kylning.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... e.com%252F
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Neuhausen

Re: Fråga om slutsteg och ström

Inläggav Neuhausen » 2025-06-20 13:43

När strömförsörjningen sitter utanför enheten så skulle det vara intressant att mäta strömkvalité både på enhetens kretskort och mätt på kabeln innan det går in i förstärkaren.

Jag vill minnas att jag såg en test där en starkare och inte så kinesisk strömförsörjning provades. Men jag minns inte resultaten tydligt och hittar inte testen.

Jag köpte nyligen en Fosi V3 för att ha till de nybyggda datorrävarna då det är ganska osmidigt att gömma ett Rotel slutsteg i en garderob vid datorn. Jag är inte en bra lyssnare, så att jag tycker att Rotel flerkanalsslutsteget låter bättre kan inte vara ett gott tecken. Eller så är det för att jag inte är en bra lyssnare.

Återgå till Teknikforum