Någon som kommer ihåg tidiga Semicon?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-21 15:09

perstromgren skrev:Varifrån kommer beskärningen i basen? Är den "med flit" eller är det en svaghet i konstruktionen?

Kopplingskondingarna sätter gränsen. Steget är ju inte dc-kopplat så beskärningen går inte att undgå. Frågan är bara var man lägger den.
Senast redigerad av Flint 2010-01-21 16:04, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-01-21 15:24

Ingvar,med två steg menade jag DC-mässigt.Varje steg har ju sin egen lilla biaskedja och är separerade av en konding(0,68uF).Eller så kan man ju också säga att den här har ett transistorsteg mer än vanligt.Jag kanske skulle ha nämnt det från början,men min avsikt var också lite att se om någon blev nyfiken och tittade lite närmare på schemat!

Jag får det inte till tre utan snarare till fyra steg totalt-tre spänningsförstärkande och ett strömförstärkande.Allt med en global motkoppling och en extra till BC157B:s emitter.

Man kan ju tycka vad man vill om sådana här slutsteg,men det är lite som att jämföra en VW1200-motor från -64 med en Golfmotor som kom 10 år senare.Tror nog att Golfmotorn vinner i allra flesta avseenden som t.ex effekt,ljudnivå,utsläpp,verkningsgrad,livslängd osv.Med andra ord-allt har sin tid.Däremot är 1200an så oerhört mycket roligare att åka med!!

Den första annonsen om SE77 dyker upp i RoT nr 10/1970.

Tack Flint för ditt jobb!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-01-21 20:18

rolfzetterberg skrev:Ingvar,med två steg menade jag DC-mässigt.Varje steg har ju sin egen lilla biaskedja och är separerade av en konding(0,68uF).Eller så kan man ju också säga att den här har ett transistorsteg mer än vanligt.Jag kanske skulle ha nämnt det från början,men min avsikt var också lite att se om någon blev nyfiken och tittade lite närmare på schemat!

Jag får det inte till tre utan snarare till fyra steg totalt-tre spänningsförstärkande och ett strömförstärkande.Allt med en global motkoppling och en extra till BC157B:s emitter.

Det var ju det jag skrev också. Tre + effektsteget.

rolfzetterberg skrev:Man kan ju tycka vad man vill om sådana här slutsteg,men det är lite som att jämföra en VW1200-motor från -64 med en Golfmotor som kom 10 år senare.Tror nog att Golfmotorn vinner i allra flesta avseenden som t.ex effekt,ljudnivå,utsläpp,verkningsgrad,livslängd osv.Med andra ord-allt har sin tid.Däremot är 1200an så oerhört mycket roligare att åka med!!

Så kan det förstås vara, men det beror på vem man frågar.

Min poäng var dock inte att klaga på att det var gammalt strunt, utan
att peka på det fantastiska med att allt INTE har sin tid. Att PA9 är står
sig lika bra idag som den gjorde för 20 år sedan.

Kort sagt - att man då har nått den nivå som gör att man kan betrakta
teknologin som sådan som i mål eller "färdig". Det går helt enkelt inte
att göra några meningsfulla förbättringar av Sentec PA9, trots att det
är en 20 år gammal konstruktion.

Därmed inte sagt att allt som är 20 år gammalt var framme. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svempa

Re: Någon som kommer ihåg tidiga Semicon?

Inläggav Svempa » 2025-06-21 19:53

För den som vill se bilder på SE66 så ligger det en på Tradera som går ut om en dryg timme.
https://www.tradera.com/item/340874/679 ... g-vintage-
Den är beskriven som en förförstärkare men det ser ut som det sitter slutsteg i den också. Den ser riktigt fräsch ut kosmetiskt. Budet just nu är avskräckande högt men det är ju en sällsynt förekommande förstärkare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-22 01:31

Svempa skrev:För den som vill se bilder på SE66 så ligger det en på Tradera som går ut om en dryg timme.
https://www.tradera.com/item/340874/679 ... g-vintage-
Den är beskriven som en förförstärkare men det ser ut som det sitter slutsteg i den också. Den ser riktigt fräsch ut kosmetiskt. Budet just nu är avskräckande högt men det är ju en sällsynt förekommande förstärkare.

Det är ett försteg med en inbyggd hörlursförstärkare, som kanske ser ut som ett litet slutsteg. Jag känner igen namnet Semicon. Det var väl namnet före Sentec. De hade på den tiden en butik på Fridhemsplan där de sålde direkt till konsument. Det kan ha varit 1969/70 ungefär.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2025-06-22 10:45

I det här fallet så tror jag att byggaren har lagt till ett slutsteg också. Det sitter en större kylfläns på baksidan och även två DIN-kontakter för högtalaranslutning. Tyvärr hade säljaren inga bilder på insidan.

Som av en händelse så dök det upp en SE66 till på Tradera:

https://www.tradera.com/item/340874/680 ... tec-preamp

Det här är tveklöst en förförstärkare enbart. Det finns dessutom bilder på insidan i annonsen.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi