Känner någon igen mikrofonen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Anders J

Känner någon igen mikrofonen?

Inläggav Anders J » 2025-06-22 22:14

...Används av de som spelar in produktioner med dirigenten Raphaël Pichon.
Bilagor
Screenshot 2025-06-22 at 22.06.57.png
Screenshot 2025-06-22 at 22.06.57.png (577.73 KiB) Visad 462 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Re: Känner någon igen mikrofonen?

Inläggav goat76 » 2025-06-22 22:47

Warm Audio WA-47 ser det ut att vara.

https://www.thomann.se/warm_audio_wa_47.htm

Bild

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-22 23:17

Tack, det förefaller troligt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-23 07:23

Själv har jag den enklare icke rör-drivna varianten vilken går under namnet Warm Audio WA-47jr, den är också bra och betydligt billigare än sin storebror.
https://www.thomann.se/warm_audio_wa_47jr.htm

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-23 08:17

Att jag frågade berodde på att jag såg/hörde ett Youtubeklipp där jag slogs av att sopransolisten var så otroligt bra och att hon inte sjöng i en mikrofon utan i vad som nog borde vara ett A/B-par. Att Raphaël Pichons ensemble var bra visste jag redan, men Händeloperor har inte varit min specialitet och det här måste ju undersökas/lyssnas närmare.

https://www.youtube.com/watch?v=ppAUohisvG8

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-06-23 08:20

Väldigt okonventionellt att ställa mikrofonen så att notstället är reflektor ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-23 08:26

goat76 skrev:Själv har jag den enklare icke rör-drivna varianten vilken går under namnet Warm Audio WA-47jr, den är också bra och betydligt billigare än sin storebror.

Låter klokt, så väldigt mycket enklare med 48V och jag kan inte inse varför rördrift och utgångstransformator skulle vara någon fördel.

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-23 08:36

jockewe skrev:Väldigt okonventionellt att ställa mikrofonen så att notstället är reflektor ..

Jag tycker det ser ut som att hon står ganska vinkelrätt mot noter/notställ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-23 09:03

Anders J skrev:
jockewe skrev:Väldigt okonventionellt att ställa mikrofonen så att notstället är reflektor ..

Jag tycker det ser ut som att hon står ganska vinkelrätt mot noter/notställ?

Jo, men det blir ju en studs i notstället upp emot mikrofonen så att man riskerar interferens och missljud vid vissa frekvenser.

Men det kan ju vara så att de inte börjat spela in ännu och att de då möblerar om lite.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-06-23 09:16

Normalt har väl en dirigent inga aktiva behov av mikrofon under en konsert.

Denna mikrofon har inställbara riktningsmönster.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-23 13:17

Kronkan skrev:Normalt har väl en dirigent inga aktiva behov av mikrofon under en konsert.

Denna mikrofon har inställbara riktningsmönster.

Tips! Se videon som det länkas till i ena inlägget. :) Fin musik. Hon är inte dirigent. Hon är sångsolist. Dirigenten står på helt annat ställe.

De 2 mikrofonerna är för stereo och används troligtvis som stereopar även för hela ensemblen där ensemblen befinner sig på motsatt sida om mikrofonerna och med mycket större avstånd än sångsolisten.

Är hennes mun på ekvidistans emellan mikrofonerna så finns en höger vänster symmetri där höger kanal på ensemblen representeras främst av vänster mikrofon ur hennes synvinkel och vice versa. Men hennes röst skall med ekvidistans fördelas 50/50 mellan mikrofonparet.
Sedan finns det flera uppsatta mikrofoner ovanför och runt ensemblen.

På vilket sätt hennes notställ kommer in som reflektor har jag lite svårt att avgöra. Man måste nog höra både med och utan notställ för att detektera skillnaden och då kan man välja vilket man föredrar. Dock behöver hon noter i sitt framförande så noter på ett notställ måste då finnas på någon plats framför och under hennes huvud/mun.

Ett annat alternativ skulle möjligtvis kunna vara att ha en storbilds-TV någon meter bakom orkestern och som hon kunde läsa noterna på. Men jag undrar om det då blir lika enkelt för henne att sjunga fritt på det sätt hon kan bäst?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2025-06-23 14:58

Oj, jag missförstod bild och text :oops: .

Sett videon. Gripande!

Är vid såld stuga och tar första lasten i täckt släpkärra i regnet.

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-23 19:11

Jag har sett andra Youtubeklipp med henne med andra instrumentalensembler/orkestrar, men hon tycks alltid ha dessa två mikrofoner (samma tekniker?) någpn meter framför sig och jag föreställer mig att det helt enkelt är ett A/B-par och hennes sångmikar, därav min nyfikenhet. Ser ut som det skulle kunna vara någon halvmeter emellan.

Hittade en CD med henne och Pichons orkester "Pygmalion" där hon framför Bach- och Händelarior och jag föreställer mig att youtubeklippen kommer från dessa inspelningstillfällen.

Men det är ju en fint att se henne sjunga, det förstärekr ju upplavelsen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-06-23 19:39

Ofta bestämmer sångaren vilken mikrofon de ska sjunga i. Används inte den mikrofonen så kan det bli så att sångaren väljer att inte sjunga eller sjunger långt under sin kapacitet på grund av osäkerhet. Det är vad jag hört från inspelningstekniker.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-06-23 20:55

Ett annat youtubeklipp med två "stormembranmikar" för att spela in sångsolist. Dessa verkar vara kanske 20-30 cm ifrån varandra och stå parallellt, alltså ej ORTF.
Bilagor
Screenshot 2025-06-23 at 20.44.14.png
Screenshot 2025-06-23 at 20.44.14.png (1.14 MiB) Visad 248 gånger
Screenshot 2025-06-23 at 20.48.39.png
Screenshot 2025-06-23 at 20.48.39.png (1.03 MiB) Visad 248 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-24 00:01

petersteindl skrev:Ofta bestämmer sångaren vilken mikrofon de ska sjunga i. Används inte den mikrofonen så kan det bli så att sångaren väljer att inte sjunga eller sjunger långt under sin kapacitet på grund av osäkerhet. Det är vad jag hört från inspelningstekniker.

Nu är inte jag någon sångare direkt, men jag har iallafall testat spelat in min sångröst med alla mina mikrofoner och det är just WA-47jr som i mina öron ger det åtminstone minst skämmiga resultatet. :)

Det är ytterst personligt vilken mikrofon man själv föredrar för sin egen röst. Vi hör ju inte den utifrån så som andra hör den, så det är mycket troligt att andra skulle valt en helt annan mikrofon för din röst vilket mest sannolikt bättre representerar hur den verkligen låter. Men du kommer troligtvis istället välja den mikrofon som du tycker låter som du uppfattar dig själv låta, inklusive färgning av skallbensvibrationer och dylikt. Men precis som du säger så är nog det personliga valet det som får dig att känna dig mer självsäker, och antagligen i slutändan ger den bästa sångprestationen.

Återgå till Teknikforum