Hamrammr bra eller an*s?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Hamrammr bra eller an*s?

Inläggav genstruktur » 2025-06-25 10:34

Glad sommar! :)

Hamrammr-Exempelinstallation.jpg
Hamrammr-Exempelinstallation.jpg (195.63 KiB) Visad 668 gånger

Inte hört talas om detta märke innan, något att ha? Bara speakonkontakter vilket jag själv aldrig använt, men finns kanske rca---->speakon om man inte har det ut på sitt försteg?

https://hamrammr.com/product/hamrammr-1 ... b-passive/

Speaker type Sealed 15" sub designed by Hamrammr
Amplifier Passive, speakon input
Driver size 15"
SPL 117dB peak in-room
Power handling RMS / MAX -
Xmax 19mm
Magnet Ferrite
Voice coil diameter 2,5"
Impedance 4Ω (Dual coil 2Ohm)
Frequency response 17Hz - 200Hz (-3 dB) / 14Hz - 200Hz typical in-room
Dimensions / weight 96cm (H) x 48cm (W) x 31cm (D) / 45 kilos
Cabinet construction 25mm birch plywood & tour-grade textured finish
Application Baffle wall or free standing subwoofer
Included accessories 3m speakon cable (used to connect the active Hammramr sub)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... sQQAvD_BwE

Cirka 14k verkar 15" kosta, finns 18" också.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sammel

Re: Hamrammr bra eller an*s?

Inläggav sammel » 2025-06-25 10:54

Glad sommar på dig.
Dom högtalarna verkar kunna skaka om lite ordentligt :)
Känner inte till dem.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-25 11:21

Undrar om det inte kan vara frågan om en kille som byggt tung hemmabio åt sig själv som produktifierat det. Vet ju från AVS att det fanns någon som byggde stort och tungt å sig själv, skulle kunna vara ett resultat av det. Men det är självklart en GROV gissning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-26 00:16

genstruktur skrev:Glad sommar! :)

Inte hört talas om detta märke innan, något att ha? Bara speakonkontakter vilket jag själv aldrig använt, men finns kanske rca---->speakon om man inte har det ut på sitt försteg?

Det är den passiva versionen av basen som är tänkt att användas tillsammans med den aktiva versionen och dess förstärkare.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-06-26 08:43

Neuhausen skrev:

Det är den passiva versionen av basen som är tänkt att användas tillsammans med den aktiva versionen och dess förstärkare.

Aha, men går det inte använda dem med annat slutsteg?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-06-26 09:20

genstruktur skrev:
Neuhausen skrev:

Om de inte sysslar med något EQande i sitt slutsteg så går det självklart, men ta reda på hur det fungerar så du inte råkar lura dig själv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-26 13:04

De visar en spikrak kurva ner till 20Hz för den aktiva 15" versionen och säger att man kan räkna med 3Hz lägre in room. Det är inte vad jag skulle förvänta mig från en sluten låda utan någon ekvalisering.

Den passiva är gjord för att kombineras med den aktiva och drivs av den aktiva subbens förstärkare.

Det går givetvis att driva på annat sätt också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-06-26 13:44

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Neuhausen skrev:

Om de inte sysslar med något EQande i sitt slutsteg så går det självklart, men ta reda på hur det fungerar så du inte råkar lura dig själv.

Jag var väl kanske inte spekulant i nuläget men något att tänka på absolut. Det som ligger närmast till hands är ett par prof-x, men jag behöver ett par som är mindre djupa än original.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-26 15:13

Ser ut som att det kan va coax från Beyma och Dayton basar.

Nog låter det där imponerande alltid. Bara delningsfiltret till coaxerna är korrekt gjorda så.
Är man inte nöjd med 8 långslagiga 15-tummare så vet jag inte vad :D

Edit: Ganska smart idé att ha en passiv sub och en aktiv som kan driva en extra låda. De verkar tänkt en del på att det ska vara överkomliga priser.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-06-26 22:18

Kraniet skrev:Ser ut som att det kan va coax från Beyma och Dayton basar.

Nog låter det där imponerande alltid. Bara delningsfiltret till coaxerna är korrekt gjorda så.

[ YouTube ]

Edit: Ganska smart idé att ha en passiv sub och en aktiv som kan driva en extra låda. De verkar tänkt en del på att det ska vara överkomliga priser.

Ja i det där rummet får man lätt för sig att det låter bra. Fick en bra känsla också av killen. Verkar lite no nonsens och inte massa HiFi -floskler.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-27 11:26

Brrr... finns det ingen som gör högtalare för vanliga rum?

Jovisst ja... :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-06-27 14:20

hifikg skrev:Brrr... finns det ingen som gör högtalare för vanliga rum?

Du tänker såklart på di där äggen som man sätter på väggen och som man knappt tänker på när de inte låter.

Jag har sett nåt annat från förr... nån sorts blomlådor eller katt-toalett liknande som ska ligga på golvet, tror de förbjöds för det var nog rätt stor snubbelrisk.

:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-06-27 16:09

Calleberg skrev:
hifikg skrev:Brrr... finns det ingen som gör högtalare för vanliga rum?

Du tänker såklart på di där äggen som man sätter på väggen och som man knappt tänker på när de inte låter.

Jag har sett nåt annat från förr... nån sorts blomlådor eller katt-toalett liknande som ska ligga på golvet, tror de förbjöds för det var nog rätt stor snubbelrisk.

Ja, allt bra verkar förbjudas, men jag har en bekant som har en granne som känner en advokat som hade en klient vars bror kände en tjej som umgicks med en kille som hört ett rykte om någon som smugglat undan ett par såna.
Sitter nöjd :)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-27 22:28

Calleberg skrev:Jag har sett nåt annat från förr... nån sorts blomlådor eller katt-toalett liknande som ska ligga på golvet, tror de förbjöds för det var nog rätt stor snubbelrisk

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-06-28 10:55

Exakt hur dom beter sig rent objektivt vet jag inte, men jag hörde dom i nåt litet hotellrum på Oslo Hifi Show för några månader sig och då lät det både gött och högt. Inget att klaga på direkt vid en sån öppen lyssning, men hjälpte säkert att dom var typ det enda rummet som spelade musik mer i min smak.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-06-28 11:54

Tell skrev:Exakt hur dom beter sig rent objektivt vet jag inte, men jag hörde dom i nåt litet hotellrum på Oslo Hifi Show för några månader sig och då lät det både gött och högt. Inget att klaga på direkt vid en sån öppen lyssning, men hjälpte säkert att dom var typ det enda rummet som spelade musik mer i min smak.

Äggen?

Tell

Inläggav Tell » 2025-06-28 21:40

eljulio skrev:
Tell skrev:Exakt hur dom beter sig rent objektivt vet jag inte, men jag hörde dom i nåt litet hotellrum på Oslo Hifi Show för några månader sig och då lät det både gött och högt. Inget att klaga på direkt vid en sån öppen lyssning, men hjälpte säkert att dom var typ det enda rummet som spelade musik mer i min smak.

Äggen?

Nä. Hamrammr handlade topicen om så det var det jag svarade på.

För övrigt en väldigt trevlig vägg där på förstabilden, man skulle nästan kunna tänka sig en likadan basvägg på andra kortänden som är delayad och ur fas för att få sig en DBA med en helt 100% perfekt basåtergivning överallt i hela rummet!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-06-28 21:46

Kraniet skrev:Ser ut som att det kan va coax från Beyma och Dayton basar.

[ YouTube ]

Jepp!
De e Beyma coax.
Sådan körde nofrills m i Caveman serien.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Återgå till Köpråd