Generella tips?

Diskussioner omkring akustik.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Re: Generella tips?

Inläggav Neuhausen » 2025-06-29 13:29

Jag tycker att det låter som ett bra sätt att undvika de värsta placeringarna för någon som inte vill provlyssna olika placeringar eller försöka simulera.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-06-29 21:06

Nu har jag provat att flytta fram högtalarna ungefär en meter från väggen, och följt med med soffan. Annorlunda, ja. Bättre? Nja, inte direkt. Jag tappar en del basstöd, och även om det kanske är mer korrekt låter det lite tunt. Jag upplever också lite resonanser som jag tidigare inte reagerade lika kraftigt på. Här behövs förmodligen mycket mer absorberande grejor, jag vet bara inte hur jag ska få till det. Tillbaka med högtalarna en halvmeter och rejält med dämpning bakom dem?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-29 22:29

Jag skulle prova betydligt mindre förflyttningar en halvmetersvis. Max 5 cm åt gången. Prova olika brett också. Samt att flytta båda högtalarna i sidled åt samma håll. Det tar sin tid, i slutet handlar det om enstaka centimetrar. Resultatet kommer förmodligen bli en bredare sweetspot och en jämnare basåtergivning när du hittat rätt. Ett trik är att markera placeringen med tejp och skriva kort kommentar när du uppnått något positivt. Det är ju bra att kunna hitta den punkten igen om det skulle börja låta sämre efter någon förflyttning.

Experimentera gärna med lite olika toe-in samt att flytta fram lyssningsplatsen också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2025-06-29 23:58

Ju närmare du flyttar högtalarna mot väggen bakom dom, desto högre upp i frekvens kommer dippen från 1:a-reflektionen att hamna. Ju närmare, desto tunnare absorbent kan användas för att lindra dippen. Ca 1 m ut från väggen bakom ger en dipp som är som djupast vid ca 85 Hz för det behövs tjock absorbent. Tjockare än vad dom flesta vill ha. Undvik att ha samma avstånd från baselement till närliggande väggar och golv, vilket ger en djupare dipp vid samma frekvens.

För invinkling kan du tejpa fast en laserpekare på översidan av högtalarbaffeln i 90 gr vinkel. Det går då snabbt att rikta in för lite olika experiment som du för anteckningar om. Märk upp på väggen bakom dig, med en tejpbit, där laserstrålen hamnar. Du kan då placera en spegel där för att se var reflektionen tillbaks hamnar, helst via en sidovägg för ytterligare tidsfördröjning (ger längre gångväg och därmed svagare och mer "utsmetad" reflektion). Om du lyssnar som koncentrerad ensamvarg på bestämd plats kan det vara ide' att laserstrålarna möts ca 20-30 cm bakom huvudet. Rör du på dig i soffan eller det är flera samtidigt kan det vara lämpligare att rikta in höger högtalare mot vänster sida i soffan och vice versa, så dom möts framför dig. Då vänster och höger vägg är olika kan det bli att en något assymetrisk högtalaruppställning är lämpligare gentemot väggarna, än att dom är på exakt lika avstånd från väggarna.

En variant på gälar som kan vara mer inredningsvänlig är lamelllgardin med vertikalt hängande lameller som kan ge olika in/bortvinkling mot infallande ljud. Bör då vara i hyfsat fast material, inte tunnt tyg. (Funkade bra för Bernt på hififorum.nu. mot reflektioner från hans sidofönster. Han som med kumpaner hade No Frills Audio med Caveman-högtalare)

Undvik att ha soffan dikt mot väggen bakom. Ju längre ut som är acceptabelt desto bättre, samtidigt som att mindre TV fortfarande kommer uppfattas som "stor".

Föregående

Återgå till Akustikforum