pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav schmutziger » 2025-06-30 09:43

Kraniet skrev:Den senare kurvan ser ju betydligt trevligare ut.
Personligen skulle jag nog vilja ha en liten svacka på 1 dB eller så vid 3-4kHz för att ta bort ytterligare lite energi där.
Eftersom högtalaren blir mer rundstrålande vid de frekvenserna (ca 2,8-4 kHz) blir det relativt sett mer energi där än det "borde vara".
Men det är för att jag är extra känslig för för hög energi i det området. Har inte lyssnat på högtalaren men jag kan utifrån mätningen se att jag skulle få ganska bra lyssningströtthet med originalfiltret.

Håller med, v1 låter om vi ska vara snälla som väldigt luftiga med omgångar av vinkelslip i örat. v2 är ju bättre.
hade förslag på att sänka generellt 1-2dB, som gör den än trevligare att lyssna på.
Tanken är ju att om man gör dessa EQ inställningar så har man en känd baseline och kan rätt fritt lägga in egna efter tycke o smak

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-06-30 11:35

Jag har haft pK med det senare delningsfiltret under något år. Skiftade tillbaks till Ino piP och upplevde de som mera lyssningsvänliga/mindre påträngande även om basen inte var i klass med den från pK. Sålde senare av pK. Ino piP används numera vid TVn.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-07-01 18:54

Intressant! Även EPS-2 hade stigande kurva i övre register:

Från viewtopic.php?f=3&t=29404&hilit=EPS&start=300
Jmf EPS2 original och modifierad (mk). Mätningar på avstånd 50cm i olika vinklar, OBS 5dB mellan skalstrecken:

Bild

Har funderat mer än en gång hur och mot vad Naq optimerade.
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-07-01 21:28

Attans, fel bild, denna ska det vara, en stigning om minst +5 dB, fast jag undrar om jag skrev fel i kommentar ang skala:

Bild
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum