Dom dubbla Kallax-basarna.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tell

Dom dubbla Kallax-basarna.

Inläggav Tell » 2025-07-13 20:54

Nu när ungen äntligen börjar på dagis vilket innebär att pappa äntligen får lite mer fritid samtidigt som ekonomin och nya boendet tillåter så ska det byggas bas! Men lite minimalist som jag ändå är samtidigt som WAF bör tänkas på så är planen att klämma in dom (japp, jag vill ha två) i en Kallax.
blender_250713-201005 copy.jpg
blender_250713-201005 copy.jpg (307.79 KiB) Visad 183 gånger

Innermåtten på en sådan Kallax är enligt min linjal 34x34x34 (med någon mm diff, säkert pga oexakt ihopsättningen) vilket blir 39 liter, men eftersom jag vill ha lite margin på sidorna (där jag funderar på om jag dessutom ska sätta nån slags kil) så tappar jag en halv cm på varje sida vilket sen med en tjocklek på träet på 16mm så är återstående volym kvar 25 liter.

Har då som element siktat in mig på en Dayton Audio DSC255-4, en 10"are med en Vas på 32.1 liter och en slaglängd på 8,3mm och som går på runt 1700 NOK från Soundimports.eu. Jag har tänkt mig att tunea in lådan på 35Hz där porten ska vara en 3D-printad "flaread" variant enligt den här designen med en längd på 25cm, innerdiameter på 6,1cm och utgångsdiameter på 9,2cm. Det ska ge en max port-SPL på 99dB enligt herrns excel-dokument, vilket jag antar innebär att efter det så riskeras det blåsljud? Hade såklart velat ha större, men det med en port på 9,2cm så blir det väldigt trångt på den där framsidan om basen också ska få plats. En vanlig rak port i ungefär samma storlek enligt WinISD ger vid 200w en hastighet på runt 50m/s vilket är ganska extremt, men kaanske den modernare porten klarar det bättre? Har såklart haft funderingar på att sätta porten bak istället, men vill gärna ha Kallaxen så nära väggen som möjligt.
Elementet, porten och stagningen kommer för övrigt ta några liter till, så sammanlagd volym verkar blir på rund 23 liter, vilket kanske inte blir så mycket, men ändå en kul utmaning för en minimalist som mig :)
blender_250713-201252 copy.jpg
blender_250713-201252 copy.jpg (182.51 KiB) Visad 183 gånger

winisd_250713-202052.png
winisd_250713-202052.png (61.83 KiB) Visad 183 gånger

WinISD ger mig denna kurva, vilket jag tänker med lite EQ kommer prestera rätt fint jämfört med vad jag sen jag flyttade till Norge för en sju år sen.
Vad tror panelen? Bör porten sitta bak ändå? Finns det kanske ännu bättre baselement för en Kallax (men gärna inom samma pris)? Eller bör jag gå ner till 8" för att få plats med porten bättre?

Har sen fundering på hur dom ska integreras med mina nuvarande piP. Dom själva spelar ju på väldigt bra ner till 30Hz, men vill ju såklart ha mer SPL samt det nästan minst lika viktiga en jämnar basgång i vardagsrummet. Så jag har en fundering på att fortfarande låta piParna spela hela vägen ner men med längre nivå än nu, för att sen komplettera med dessa Dayton som kommer stå mellan dom under TVn, detta då alltså för att få jämnare bas.
Eller är det bättre att bara klippa av piP vid runt 80Hz och låta basarna ta allt?

HakanC

Re: Dom dubbla Kallax-basarna.

Inläggav HakanC » 2025-07-13 21:43

Det här är ett intressant bygge, som piP-ägare funderar även jag på ngt liknande. Men för mig troligen med basarna i sidorna av en stereobänk.
Men en sak funderar jag på
Tell skrev:Har sen fundering på hur dom ska integreras med mina nuvarande piP. Dom själva spelar ju på väldigt bra ner till 30Hz, men vill ju såklart ha mer SPL samt det nästan minst lika viktiga en jämnar basgång i vardagsrummet.

Lämnar dina piP bas ned till 30Hz? Det gör inte mina
De ger en hel del bas vid 35Hz, men så gott som inget vid 30Hz. Vilket är en av anledningarna till att jag vill komplettera med basar.

Tell

Re: Dom dubbla Kallax-basarna.

Inläggav Tell » 2025-07-14 13:37

HakanC skrev:Det här är ett intressant bygge, som piP-ägare funderar även jag på ngt liknande. Men för mig troligen med basarna i sidorna av en stereobänk.
Men en sak funderar jag på
Tell skrev:Har sen fundering på hur dom ska integreras med mina nuvarande piP. Dom själva spelar ju på väldigt bra ner till 30Hz, men vill ju såklart ha mer SPL samt det nästan minst lika viktiga en jämnar basgång i vardagsrummet.

Lämnar dina piP bas ned till 30Hz? Det gör inte mina
De ger en hel del bas vid 35Hz, men så gott som inget vid 30Hz. Vilket är en av anledningarna till att jag vill komplettera med basar.

Mina i mitt rum går precis ner till 30Hz, dock några dB lägre än vid 35Hz. Under 30Hz går det däremot snabbt över till löst flåsande.

Återgå till DIY-forum