Wiim

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Wiim

Inläggav JM » 2025-07-17 10:24

Användes högtalare eller lurar? Vilka?
Förstärkare? Vilka?
Gjordes utvärderingen i grupp eller enskilt?
Ljudnivå i lyssningspositiinen?
Användes Svantes LTS-apparat för subjektiv utvärdering av elektronik? Om så - vilka parametrar användes.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-07-17 10:53

JM skrev:Användes högtalare eller lurar? Vilka?
Förstärkare? Vilka?
Användes Svantes LTS-apparat för subjektiv utvärdering av elektronik? Om så - vilka parametrar användes.

JM

Ett tips kan vara att bli medlem i Ljudtekniska Sällskapet. :wink: Alla medlemmar har sedan möjlighet att yttra sig med frågor eller artiklar i medlemstidningen ”MoLt”.

https://www.lts.a.se/nytt-konto/
(Sedan är jag osäker, jag har för mig att man i nästa steg kan betala med kort. Jag ser ju här och nu att sidan behöver uppdateras med priser och hur man går vidare. Jag tror det kostar 430 kr per år med papperstidning eller 360 kr per år digitalt. Fast nu ser jag att man ser det under ”Tips!” och ”Klicka här”, lite otydligt kan jag tycka.)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-07-17 11:00

Hej Johan,

Ja, det var lite otydligt. Jag valde 430 kronor. Betalade igår, så det syns nog inte ännu hos er. Har fått använda återställningslänken återkommande vid inloggning. Vet inte om det ligger hos mig.

Mycket trevligt nummer. Kan rekommenderas!!

Mvh

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-07-17 11:13

Jag har också registrerat mig som medlem för 430 kr.
Har inte lyckats få till det med inloggning.
Hoppas även på att få det senaste numret i papper :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

JM

Inläggav JM » 2025-07-17 11:41

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:Användes högtalare eller lurar? Vilka?
Förstärkare? Vilka?

JM

Ett tips kan vara att bli medlem i Ljudtekniska Sällskapet. :wink: Alla medlemmar har sedan möjlighet att yttra sig med frågor eller artiklar i medlemstidningen ”MoLt”.

https://www.lts.a.se/nytt-konto/
(Sedan är jag osäker, jag har för mig att man i nästa steg kan betala med kort. Jag ser ju här och nu att sidan behöver uppdateras med priser och hur man går vidare. Jag tror det kostar 430 kr per år med papperstidning eller 360 kr per år digitalt. Fast nu ser jag att man ser det under ”Tips!” och ”Klicka här”, lite otydligt kan jag tycka.)

Har återaktiverat medlemskapet. Inte helt självklart hur.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tell

Inläggav Tell » 2025-07-17 12:30

Ser snarare ut att ligga på max 0,1dB vid 20kHz, vilket vid runt runt 15kHz lär ligga på 0,05dB vilket åtminstone inte herr Öhman garanterat inte hör, speciellt inte på vanlig musik. Dom andra har jag ingen koll på ålder alls, men tvivlar på att dom ibte heller hör det. Oavsett så krävs det garanterat ett blindtest för att fastställa det dom tror sig höra vid den extremt små nivåerna.

Dessutom om det ändå skulle vara hörbart så handlar det om så små nivåer där ett par högtalare och vanligt rum spelar mycket större roll, samt att det finns en inbyggd PEQ. Så ja, en eventuell 0,1-0,2dB dipp vid 20kHz är verkligen ingenting vi behöver bry oss om.

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2025-07-17 16:05

Tell skrev:
MartinRF skrev:
I-or skrev:Vilket var skälet till icke-transparensen?

Frekvensgång: dämpad diskant.

/Martin (fritt ur minnet)

?
WiiM Ultra Stereo Streamer DAC Digital audio Frequency Response Measurements.png

Jag har ingen åsikt i frågan. Jag bara svarade på I-ors fråga. Nu har jag MoLT framför mig. Så här är det skrivet:

"Diskanten saknade dynamik, och upplevdes som krympt rent rumsligt." och "När uppkopplingen senare verifierades, kunde vi konstatera att det var Wiim Ultra som stod för den återhållna och beslöjade diskantåtergivningen."

Så, ja, det var blindtest(*). Referensobjektet var en Pioneer DV-668. "Den har vid upprepade lyssningstester visat sig så pass transparent att den inte kunnat detekteras vid blindtester" Man spelade CD på DV-668, matade förstärkare med analogsignal från DV-668 och från Wiim Ultra. Digital insignal till Wiim Ultra kom från DV-668 via toslink. Analogsignalerna nivåmatchades "noggrant".

Vill ni ha ännu mer information kanske ett medlemskap är att överväga :-)

/Martin
*) Ja, jag vet att det har gjorts invändningar emot det sätt på vilket LTS genomför blindtester.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-07-17 16:36

MartinRF skrev:Vill ni ha ännu mer information kanske ett medlemskap är att överväga :-)

Ha! Jag är medlem numera :-)

Men hur fasen kan man detektera 0,2 dB vid 20 kHz? De allra flesta personer som har råd med hifi hör ju inte ens så högt.

Men kan en sådan avvikelse påverka andra delar av spektrumet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2025-07-17 19:53

Men misstänker att det är när interna dacen körs i Ultran? Kör man en extern dac så spelar det ingen roll antar jag? :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-07-17 20:39

Beakungen skrev:Men misstänker att det är när interna dacen körs i Ultran? Kör man en extern dac så spelar det ingen roll antar jag? :)

Det torde ju bero på den externa dacen...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Tell

Inläggav Tell » 2025-07-18 00:12

HenrikTornquist skrev:
Beakungen skrev:Men misstänker att det är när interna dacen körs i Ultran? Kör man en extern dac så spelar det ingen roll antar jag? :)

Fast det gör det ju typ inte eftersom så gott som alla DACar idag är transparenta, förutom för dom som påstår sig kunna höra en 0,1-0,2dB nivåsänkning vid 20kHz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-18 09:51

Tell skrev:Fast det gör det ju typ inte eftersom så gott som alla DACar idag är transparenta, förutom för dom som påstår sig kunna höra en 0,1-0,2dB nivåsänkning vid 20kHz.

Det kan väl bero på mera än just den minimala diskantsänkningen?

Tell

Inläggav Tell » 2025-07-18 10:00

RogerGustavsson skrev:
Tell skrev:Fast det gör det ju typ inte eftersom så gott som alla DACar idag är transparenta, förutom för dom som påstår sig kunna höra en 0,1-0,2dB nivåsänkning vid 20kHz.

Det kan väl bero på mera än just den minimala diskantsänkningen?

Vad skulle det vara? Brus, dist, IMD, crosstalk etc är ju långt under hörbara nivåer.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-07-18 10:06

Tell skrev:
HenrikTornquist skrev:

Fast det gör det ju typ inte eftersom så gott som alla DACar idag är transparenta, förutom för dom som påstår sig kunna höra en 0,1-0,2dB nivåsänkning vid 20kHz.

Vissa dac'ar e mer tramsparanta än andra.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-07-18 11:06

Tell skrev:
HenrikTornquist skrev:

LTS är scharlataner som påstår sig höra tämligen uppenbara saker vilka inte existerar i din värld, är det så? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-07-18 11:10

Ev felkällor kan vara delar i den optiska överföringen till Pioneer-spelaren. Man bör ha prövat Wiim med någon annan ingång, eller med någon annan CD-läsare digitalt till både Pioneer och Wiim.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-18 11:29

sprudel skrev:Ev felkällor kan vara delar i den optiska överföringen till Pioneer-spelaren. Man bör ha prövat Wiim med någon annan ingång, eller med någon annan CD-läsare digitalt till både Pioneer och Wiim.

Där är ingen digital in på 668
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Köpråd