Spectrum 410 Högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
j0bby

Re: Spectrum 410 Högtalare

Inläggav j0bby » 2025-07-18 19:08

Hade varit supersnällt, tack! :D Jag ska titta på filtren lite nu.

Användarvisningsbild
j0bby

Inläggav j0bby » 2025-07-19 18:38

Jag har precis bytt ut kondensatorerna i delningsfiltret utan att ändra kretsens uppbyggnad, och det gjorde en enorm skillnad! Det låter inte längre som om jag är full, och mellanregistret och diskanten låter riktigt bra. Jag tror inte att jag behöver pilla mer med det här. Så här såg delningsfiltret ut när jag öppnade det. Jag förstår egentligen inte varför kretsen är designad på det här sättet – den liknar inte alls exemplen jag har tittat på här: https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/Help/… Så nu ska jag bara försöka njuta av musiken. P.S. Var försiktig när du skruvar tillbaka plasten, den är skör och sprack lätt i mitt fall.
cap_before_800.png
före
cap_before_800.png (729.99 KiB) Visad 13 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-07-19 18:55

j0bby skrev:Jag förstår egentligen inte varför kretsen är designad på det här sättet – den liknar inte alls exemplen jag har tittat på här: https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/Help/

Det beror på att sådana formler räknar på motstånd och inte verkliga högtalarelement. Varken impedansförlopp eller frekvensgång ingår i sådana formler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-07-19 19:28

j0bby skrev:Jag har precis bytt ut kondensatorerna i delningsfiltret utan att ändra kretsens uppbyggnad, och det gjorde en enorm skillnad! Det låter inte längre som om jag är full, och mellanregistret och diskanten låter riktigt bra. Jag tror inte att jag behöver pilla mer med det här.

Trevligt, trevligt! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi