Kategorin udda lösningar (Audiovector Trapeze)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Kategorin udda lösningar (Audiovector Trapeze)

Inläggav Kraniet » 2025-08-05 15:31

Audiovectors Trapeze har en udda lösning för basen.
Det är en slags isobarisk lösning men ganska udda mot för hur man brukar göra.

Yttre elementet är ett 12 tums baselement i en ganska stor volym bakom som sedan kopplar till ett 8 tums baselement i en ganska liten volym som i sin tur har kontakt med omvärlden via en liten port.

https://www.theabsolutesound.com/articl ... eimagined/
Bild

Bild

För mig ser det nästan ut som en hybrid bandpass-lösning. Och varför göra på det sättet? Ja tydligen för att
As with most of our current larger speakers, there’s an additional 8-inch driver inside that works with the 12-inch driver to couple the masses of both together in an isobaric arrangement. This achieves a low-frequency response that manages to combine speed and weight.

Än ska man inte sluta förvånas alltså :?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Kategorin udda lösningar (Audiovector Trapeze)

Inläggav Kalejdokom » 2025-08-06 15:44

Spännande! Har Audiovector "egna" element eller går det att lura ut vad som sitter i lådan?

Principen påminner om Dynaudio Consequence, som ju hade två 12:or i liknande config.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-06 17:51

Är den där lösningen ny, eller var det så redan i original-Trapezen, så det är är "ärvd" gammal lösning kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2025-08-07 09:42

Original Trapez från danska F3 Lyd var en trevägshögtalare med Dynaudios Variovent ventil i stället för vanligt basreflexrör om jag mins rätt.
Medlem i MEK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-07 10:26

Kalejdokom skrev:Spännande! Har Audiovector "egna" element eller går det att lura ut vad som sitter i lådan?

Principen påminner om Dynaudio Consequence, som ju hade två 12:or i liknande config.

Jag tror de tillverkar sina egna element.
Vissa högtalare har jag tyckts kunna skönja ha element som liknar scan-speak.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-07 14:37

Nattlorden skrev:Är den där lösningen ny, eller var det så redan i original-Trapezen, så det är är "ärvd" gammal lösning kanske?

jag har då aldrig sett en sådan lösning.

En isobarisk lösning är ju oftast gjord med två likadana element. Man vill också att volymen mellan elementen är så liten som möjligt för att koppla dom ordentligt till varandra (och inte tappa lådvolym).

Vad de gjort i detta fallet är nåt som ser ut som en 4e ordningen bandpass med 8 tums elementet som delar volym med 12-tummaren som sitter i en sluten volym.
Men ja jag vet inte vad det borde kallas egentligen.

En ganska resonant historia dessutom

Bild
Bild
https://www.connect.de/testbericht/audi ... 08696.html

Lådformen är ju dock lite intressant
De är ju vinklade i två riktningar ser jag nu
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-07 17:06

Baslösningen är helfestlig - 9 av 10 på knasighetsskalan.

Så blir det när man i vanlig HiFi-ordning slår knut på sig själv och fysiken för att kunna proklamera att "This achieves a low-frequency response that manages to combine speed and weight". :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2025-08-07 20:12

Isobarikprincpen haltar lite tycker jag, det inre elementet borde väl rimligen ge en något högre nivå/konförskjuting för att verkligen maximera prestanda med avseende på "isobarikprincpen" ?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-08-07 23:11

I-or skrev: "This achieves a low-frequency response that manages to combine speed and weight". :mrgreen:

Skitbra, det förstår ju alla ! :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-08 13:46

tordnilsson skrev:Isobarikprincpen haltar lite tycker jag, det inre elementet borde väl rimligen ge en något högre nivå/konförskjuting för att verkligen maximera prestanda med avseende på "isobarikprincpen" ?

Normalt sett så parallellkopplar man elementen. Syftet med isobarisk lösning är att skapa ett nytt fiktivt element där VAS är halverat. Det i sin tur gör att lådvolymen kan halveras.
Högtalaren presterar precis som om det ensamma baselement i en dubbelt så stor låda.

Men börjar man blanda olika element så vet jag inte vad som händer riktigt. Det blir ju nån slags jämkning av de två olika elementens egenskaper. Möjligen kan det även uppstå destruktiva beteenden då elementen inte beter sig exakt lika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-08-08 17:33

Kraniet skrev:
tordnilsson skrev:Isobarikprincpen haltar lite tycker jag, det inre elementet borde väl rimligen ge en något högre nivå/konförskjuting för att verkligen maximera prestanda med avseende på "isobarikprincpen" ?

Normalt sett så parallellkopplar man elementen. Syftet med isobarisk lösning är att skapa ett nytt fiktivt element där VAS är halverat. Det i sin tur gör att lådvolymen kan halveras.
Högtalaren presterar precis som om det ensamma baselement i en dubbelt så stor låda.

Men börjar man blanda olika element så vet jag inte vad som händer riktigt. Det blir ju nån slags jämkning av de två olika elementens egenskaper. Möjligen kan det även uppstå destruktiva beteenden då elementen inte beter sig exakt lika.

Det är inte så att det inre elementet är passivt och långslagigt och då så att säga har fått en större motor genom det yttre elementet? Märklig konstruktion hur som helst…
Jag hörde dessa i München i våras och de vräkte på rätt bra.

Edit: Nej jag ser magneten på det inre elementet.. så inte passivt. (Vilket hade varit än märkligare..)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-08 17:57

Kraniet skrev:

Det som händer med en normal s.k. isobarisk koppling är att konerna kopplas ihop akustiskt via en mycket styv luftfjäder från den begränsade kavitetsvolymen mellan elementen. Man erhåller på detta sätt med två identiska element ett system som uppvisar dubbla massan och dubbla upphängningsstyvheten, oförändrad aktiv area samt med elektrisk parallellkoppling (vilket är det vanligaste) oförändrad kraftfaktor och halverad impedans. Resultatet blir mycket riktigt att man kommer undan med halva kavitetsvolymen för en given frekvensgång/spänningskänslighet, men priset som man betalar är halverad verkningsgrad. En fördel är även att man kan montera elementen så att de arbetar i mottakt, vilket släcker ut jämna ordningars distorsion.

I det här fallet, med en i sammanhanget gigantisk kavitet mellan elementen, kan konstruktionen inte ses som isobarisk och svårhanterliga frekvensberoende effekter uppstår i passbandet när elementen påverkar varandra. Dessutom är förstås elementen allt annat än identiska.

Knasigt värre, vilket naturligtvis kan utläsas ur den hiskeligt usla frekvensgången för låga frekvenser.
Senast redigerad av I-or 2025-08-08 18:17, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-08 18:17

Philips mfl gamla rör radios hade många gånger två element typ 6.5" å 8" i amma kavitet.
Men dom sat då i en kavitet som va ventilerad via lufthål i bakstycket som var av tunn Masonit.
Tanken var då att man skulle få några mindre resonanser än en stor nedåt.
De hela likna mer en ob än slutet.

Men de här verkar ju helknasigt gjort av AV.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-08-08 23:11

Dali 40 hade en udda baslösning också vill jag minnas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till DIY-forum