Exmag bygger nytt högtalarsystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Exmag bygger nytt högtalarsystem

Inläggav exmag » 2025-08-07 14:48

Jag skall egentligen inte börja med detta ännu men en regnig dag, som idag, kunde jag inte låta bli att sätta på papper det jag tänkt.
Efter att läst en massa om OA-principen och rundstrålning mm har jag, efter att fokusera på lyssningsplatsen, kommit fram till att lådan borde se ut något så här:
exmag oa-2508.png
exmag oa-2508.png (33.32 KiB) Visad 480 gånger

Det är vänster högtalare som sitter på väggen och man kan se ett rumshörn till vänster.

Det är en tvåvägare med element från SB-Acustig och från serien som kallas Satori (än så länge). Bas/mellan är tänkt ha måttet 6,5 tum.
Innermått är ca 45 liter
Höjden är nära en meter från spets till spets.

Jag tänker möjligen kapa spetsen längst ner och där låta basreflexröret mynna ut.
Lådan kommer bli tung, kanske upp mot 30-40kg och att hänga en sådan vikt på väggen "känns sådär". Därför kanske jag sätter dit stödben..

Under tiden som jag jobbar med annat skulle det vara fint med förslag på element. Satori är skitdyra så om någon tycker sig veta att det finns minst lika bra element men med lägre pris skulle det vara uppskattat.
Senast redigerad av exmag 2025-08-08 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Re: Högtalare Exmag OA-2508, mitt strå till stacken

Inläggav VintageHiFi » 2025-08-07 16:17

Hur ser din nuvarande anläggning ut?

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-07 18:17

Har ingen alls nu.
Den jag hade sist från år 1977 var två ordinära trevägslådor på 30 liter och en 400 liters mittbas av ljudledningstyp.
Diskanterna var samma som Spendor hade, Celestion HF1300 och ITT STC 4001G, medan basen i sidosystemen var Isophone. Ljudledningen hade två 12 tums Gamma-element.
Före det hade jag olika sorters uppsättningen bla två ljudledningar på ca 250 liter med Gamma bas och två Gamma horndiskanter i varje.
Första anläggningen bestod av Sonab OA5 med Sonab 4000-2 och tillhörande skivspelare. Hade också Sonys rullbandspelare och senare Technics
kassettspelare. Hade senare Luxman och lite annat. Har även haft elektrostater hemma under något år för "aktiv" förvaring åt en vän och en massa annat som jag av olika anledningar haft hemma och testat.
Sedan har jag byggt en massa åt andra, mest hornbasar.

Skriver ur minnet så jag har säker fel i något och glömt ännu mer.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-07 18:23

För att kunna jämföra olika högtalare mot varandra utan att ha dem hemma samtidigt använde jag dessa som referens. Det viktiga för mig var att den har Celestion HF1300 och ITT STC 4001G i övre tonområdet:
https://exmag.se/min-referenshogtalare/
Har båda dessa kvar men övre diskanten är trasig i den ena.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-07 19:10

Baksidan av högtalarlådan, sidan mot väggen, är platt:
exmag oa-2508-uppifrån.png
exmag oa-2508-uppifrån.png (21.25 KiB) Visad 403 gånger

Högtalaren är ritad i Blender 3D-program.
.
.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 09:55

Vad jag inte nämnt ännu är att jag skall ha uppsättningen som förr, dvs ett 3d-system, som det hette förr, eller mittbas-system som en del kallar det för. Jag har tidigare använt en 400 liters ljudledningshögtalare och sista åren innan allt skrotades en 500 liters basreflex. Jag har byggt flera bashorn till andra på 70-talet men aldrig använt någon själv. Därför skall jag bygga ett bashorn till detta system. Har man aldrig hört ett riktigt bashorn är första gången överväldigande.

Användarvisningsbild
exmag

Re: Exmag bygger nytt högtalarsystem

Inläggav exmag » 2025-08-08 10:10

Ändrade på överskriften.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-08 10:37

Kul och kör på!
Om du utgår från OA-principer så kan man med fördel redan från start skissa på hur man vill att t ex spridning ska vara. Utan ett (mätbart) mål blir det lätt ett gungfly att navigera i.

Det finns billigare och bättre element än Satori, t ex sb17 varianter.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 12:01

Gungfly är bara förnamnet, har jag återupptäckt 8O

Jag har, kanske under ett år, studerat noggrant OA-principen. Principen är flytande, dvs den har ändrats under åren. Jag fokuserar på mer direktljud och indirekt spridning via vägg o tak, främst taket. Jag har gjort lite tester med billiga element med olika vinklar och kommit fram till att OA-50's baffelform och lutning låter bäst. Ännu bättre blev det när jag lyfte upp den på väggen i öronhöjd. Det är därifrån jag tagit detta vidare med den form jag visat högre upp. Jag har ännu inte visat ett tillägg som skall dämpa bort tidiga reflexer.

Jag har, som flera vet, bra mätutrustning men mätning gör jag först när jag är nöjd med det huvudsakliga ljudet. Vill inte låta mig grumlas av mätningar som inte visar så bra som jag tycker det låter. När jag är där kommer jag att mäta det mesta som går att mäta.

Elementvalen är intressant. Jag har själv lyssnat och mätt på högtalare förr i tiden och märkt att vissa element för några hundringar slår de för några tusingar. Jag har dock vare sig tid eller råd att köpa hem och testa var man får ut bäste ljud per krona. Därför är sådana tips eller länkar välkomna.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-08-08 13:34

Ska bli kul att se den färdiga högtalaren. :)
Jag röstar emot ben. Fräckast vore ju om den hängde på väggen. Kommer den verkligen bli så tung som 30 kg? ska du bygga i sten eller vad? :) (behöver ju bara 16mm tjock mdf som mest, delar kan nog vara 12 eller 14mm)

Har du kollat så du får plats med elementens magnetsystem? Ser ut som att det skulle kunna bli problem.
Mvh
Magnus

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-08 14:23

Kör m SB17NRX2C35-8 istället.
Dom ere mer drag i än Satori.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-08-08 16:03

Namnet är givet, Halfrombohedron...

Är det inte läge för en dämpyta närmast elementen, på väggen?

Då måste väl högtalaren ut lite från väggen

Stödben förtar hela poängen , då kan du lika gärna förlänga högtalaren ner mot golvet och få en större kavitet att utnyttja till något. Men det är min bak.

Kul ide är det. Men vinklarna blir satan att få till :)
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 17:58

Kraniet skrev:Ska bli kul att se den färdiga högtalaren. :)
Jag röstar emot ben. Fräckast vore ju om den hängde på väggen. Kommer den verkligen bli så tung som 30 kg? ska du bygga i sten eller vad? :) (behöver ju bara 16mm tjock mdf som mest, delar kan nog vara 12 eller 14mm)

Har du kollat så du får plats med elementens magnetsystem? Ser ut som att det skulle kunna bli problem.

Den blir ungefär lika stor som en OA5. Vet inte om någon hängt en sådan på väggen någon gång...
Nåväl, en OA5 väger in på 10kg så du har rätt, den blir inte så tung som jag gissade. Tog det bara ut luften sådär.

Bas/mellan är det inga problem med, värre är det med diskanten, men det kommer en lösning på det snart. Annars får jag göra hål i väggen....

När jag letade efter vikten på OA5 upptäckte jag en felskrivning hos Carlssonplanet:
Denna dämpkorg har impedansjusterats på Sonabfabriken för att ge den enskilda högtalaren korrekt basåtergivning och rätt transientsvar och bör därför inte röras.
Däremot bör mellanbaselementet tas ur och åtgärdas enligt Renoveringstips.

OA5 har bar ett element för både bas och mellanregister. "mellanbaselement" :D
Senast redigerad av exmag 2025-08-08 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 18:03

Imperial-Blomman skrev:Kör m SB17NRX2C35-8 istället.
Dom ere mer drag i än Satori.

Jo, inte dumt, det är fler som tipsat just det. De kostar en bråkdel av Satori, ca 800kr istället för 3200kr per styck.
Det är nu noterat i min lista.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 18:09

rikkitikkitavi skrev:Namnet är givet, Halfrombohedron...

Är det inte läge för en dämpyta närmast elementen, på väggen?

Då måste väl högtalaren ut lite från väggen

Stödben förtar hela poängen , då kan du lika gärna förlänga högtalaren ner mot golvet och få en större kavitet att utnyttja till något. Men det är min bak.

Kul ide är det. Men vinklarna blir satan att få till :)

Halfrombohedron :D :D
Det kommer bli "Halvbonnen" i folkmun.

Vad det gäller dämpyta har jag två vägar att gå varvid dämpyta är den ena och den andra är ett element som strålar mot väggen ur fas. Just nu lutar det åt en dämpyta som kommer att läggas till sömlöst. Jag skall visa en bild på det senare. Dämpytan skall dessutom hjälpa till att hålla uppe lådan på väggen.
Vad det gäller märkliga vinklar kommer det säker gå åt en del spackel.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 20:21

Hållare och dämpskiva:
exmag oa-2508-2.png
exmag oa-2508-2.png (36.82 KiB) Visad 151 gånger

Dämpskivan är en ram med dämpmaterial lika tjock som ramen klädd med svart gräsmattebotten (eller vad det nu heter).
Jag kommer att använda två basreflexrör, en på var sida nertill.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-08-08 21:59

smart om du kan hänga högtalaren i ramen och fästa ramen på flera punkter utbrett , över väggen
Då klarar den nog 30-40 kg.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-08 22:14

Ja, och om du tittar nertill så ser du små fötter. Den skall stå på golvet. Då behöver hängarna bara hålla lådan mot väggen.
Längst ner innerst är det uttaget för golvlist.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-08-09 08:03

Kreativ lösning!

Halfrombohedron on a wall. HFHW.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-09 10:31

:D :D

Återgå till DIY-forum