Upplevd distorsion

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Upplevd distorSSSion

Inläggav RogerGustavsson » 2025-08-14 08:04

E skrev:Minskar man inte ventilationen rejält i tysta passager på konserthus?

Jag tycker att störnivån är onödigt hög där jag brukar gå.

Man borde ha en väl tilltagen kapacitet och köra full ventilation före
konsert samt i pausen i stället, tycker jag nog.
(Brukar vara ~25 min paus.)

Mvh E*

Vid inspelning kan ventilationen vara avstängd. Eftersom många inspelninglokaler ligger i tätorter kan t.ex. trafikljud tränga sig på, inte minst i kyrkor. Vet att man lagt spårvagnsrälsen utanför i Leipzig på dämpat underlag för att inte få in det lågfrekventa ljudet i konsertlokalen. Nu är det många inspelningar av klassisk musik som görs i lokaler som är mera studio och inte lokal för publikt lyssnande.

Användarvisningsbild
smorgar

Re: Upplevd distortion

Inläggav smorgar » 2025-08-14 10:49

Hur var person upplever olika ljud och musik är ju subjektivt men jag tänkte att jag ska dela med mig av min upplevelse kring ämnet.

För 15år sen hade jag ett par Infinity Primus 360. Där och då var jag inte så kräsen lyssnare och var heller inte speciellt insatt i "hifi". Jag tyckte att dom spelade all möjlig musik jag körde väldigt bra.
Två år senare så ramlade ett par trasiga OA14 in i hemmet och även om dom var trasiga så var jag så pass nyfiken att jag testkörde dom. Trotts att dom inte lät som dom skulle så insåg jag väldigt snabbt att här finns något mycket bättre att hämta än i mina tidigare högtalare. En totalrenovering senare och min musik lät nu mycket bättre än tidigare, men jag märkte också att viss musik lät betydligt sämre som t.ex. Clutch - Gravel Road.
OA14 tog fram alla möjliga små detaljer i musik som jag tidigare inte hört, men det blev ju också så att dom liksa så tog fram de dåliga detaljerna i dåliga inspelningar.

Spola fram tiden 13år och jag har nu ett par renoverade och moderniserade OA116. Dom spelar klart med mer finess och detaljrikedom än mina OA14 och samma sak hände igen. Dvs att allt som tidigare lät krassligt på OA14 låter ännu krassligare på mina OA116. Och tvärt om så låter det som lät bra på mina OA14 ännu bättre på OA116.
Med nya högtalare (OA116) så blev jag nu tvungen att behandla akustiken i rummet ännu mer än tidigare. Men ju mer jag förbättrar mitt rum desto sämre hör jag att den de dåliga inspelningarna låter. Jag tänker att det eko, stående vågor etc som skapas täcker över/"diffuserar" delar av det som låter dåligt i musiken och mina öron kan inte på ett lika tydligt sätt höra att det faktiskt låter dåligt om musiken. Ju bättre rum och ju bättre "hifi" jag skapar desto mer upplever jag att dålig musik låter dålig. På samma gång låter bra musik ännu bättre.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-14 16:09

Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... rimus_360/
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-08-14 16:59

Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.

sannolikt objektivt bättre'
Vem bestämmer att det är så ? Om, nu andra tycker att något "låter bättre", har fel öron ? är det något annat fel på dem ? :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

rigi

Inläggav rigi » 2025-08-14 17:26

distad skrev:
Maarten skrev:Smorgar: Intressant är att dina första högtalare sannolikt var 'objektivt bättre' än dina senare högtalare, bortsett från olika spridningsmönster där OA principen har stor påverkan och är uppskattad av en del och säkerligen i hög grad av dig. Gissningsvis är det rejält lägre distorsion i Primus (jämfört mot OA14) vilket kan ge de effekter du beskriver. Men även frekvensgång kan betona olika register och plocka fram detaljer men också störande brister.

Vem bestämmer att det är så ? Om, nu andra tycker att något "låter bättre", har fel öron ? är det något annat fel på dem ? :)

1. Ingen
2. Nej
3. Nej

Vissa eller åtminstone jag vill vet varför och vad som påverkar när saker upplevs bättre eller sämre.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-14 17:30

Det finns en gammal audiofilmyt som säger att en ny anläggning som "lyfter fram" tidigare ohörda detaljer alltid är bättre än den föregående. Detta är dock oftast ett utslag av en förändrad frekvensgång, vilket alls icke enbart leder till positiva effekter. Det är relativt ovanligt att lägre distorsion leder till större hörbarhet för detaljer, medan disighet och vasshet/hårdhet (beroende på typen av olinjäriteter) korrelerar starkt med distorsionen.

I detta specifika fall så är dock säkerligen den drastiskt annorlunda spridningen också en viktig faktor att beakta och huruvida man föredrar en rumsligare men simmigare återgivning framför en mer kontrollerad sådan är naturligtvis en smaksak. Ett svåröverstigligt problem i det förstnämnda fallet är dock den "sameness" som uppstår när inspelningarna i princip alltid kraftigt färgas av det egna lyssningsrummets egenskaper.

Lagom är som vanligt bäst. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-14 17:32

Distad: Antog att du eller en del andra skulle kunna reagera på ordet "objektivt" men orkade inte skriva ner utförligt.
Så lite kort här då och subjektivt beskrivet: :)

Jag tänker att i grunden handlar det om människors verklighetsuppfattning och att man kan vara överens om att den yttre verkligheten har egenskaper som går att beskriva och kvantifiera (storleksbestämma).

Objekten man beskriver är separata från individerna/människorna och objektens egenskaper har inte med individens/människans inre tillstånd eller egenskaper att göra. (Inom psykologi är man dock intresserad av den inre upplevelsen från yttre och inre stimuli).

Om man utgår från att ovan är möjligt och sant (i annat fall blir alla utsagor meningslösa för alla andra än en själv och därmed inget att lägga tid på, alla är i sin egna 'bubbla'), kan man uppfatta, observera och beskria yttre verkligheten. Gör man detta metodiskt hamnar man inom området vetenskap. Inom ljudåtergivning har sådana undersökningar visat på vikten av rak frekvensgång mm.
Då även inspelninger och rum påverkar i hög grad, samt hörsel och i viss mån psykologi, kan man ibland föredra lite varianter av vad studier har visat.

Det är synd om det blir värderingar kring objektivt och subjektivt. Det handlar istället om att ha överenskommelser för att ha en gemensam grund. Precis som språk är gemensamma överenskommelser för att kunna kommunicera.

(Det längre svaret rör vetenskapsteori).
Senast redigerad av Maarten 2025-08-14 17:45, redigerad totalt 3 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2025-08-14 17:36

distad skrev:

Om vi utgår från termen hifi så är det väl ganska enkelt att objektivt rangordna bättre och sämre. Att sen några gillar bättre och några sämre är väl tycke och smak.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

JM

Inläggav JM » 2025-08-14 19:52

HenrikTornquist skrev:
distad skrev:

Om vi utgår från termen hifi så är det väl ganska enkelt att objektivt rangordna bättre och sämre. Att sen några gillar bättre och några sämre är väl tycke och smak.

Bra Henrik. Rangordning är bästa starten för en subjektiv utvärdering. För att nå sannolika skillnader är vägen lång.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
E

Re: Upplevd distor…

Inläggav E » 2025-08-14 20:03

Kan inte TS göra en insats och rätta stavningen i ämnets rubrik?

Den inte bara upplevs distorderad.

Tack!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

MoonMartin

Re: Upplevd distorsion

Inläggav MoonMartin » 2025-08-15 22:45

E skrev:
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.

Se bara till att dra för gardinerna för att slippa utpressningsförsök
från de smygfilmare vilka har fångat hur du går omkring och klappar.
Mvh E*

Va e du så tyken för? Om du inte förstod varför man klappar, vore det inte bättre att bara knipa? Luktar facebookkommentar lång väg. Spara sådant till ditt trollkonto på fejan.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-15 23:06

Jag förstod varför man bör klappa. Om du inte förstod skojet så kan
jag bara beklaga. Vet inte hur Facebook fungerar.

Påfyllning?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-08-16 20:51

MoonMartin skrev:
E skrev:
MoonMartin skrev:Köp en Umik, ladda ned REW och kolla själv. Om inte annat klappa händerna hårt lite överallt i rummet.

Se bara till att dra för gardinerna för att slippa utpressningsförsök
från de smygfilmare vilka har fångat hur du går omkring och klappar.
Mvh E*

Va e du så tyken för? Om du inte förstod varför man klappar, vore det inte bättre att bara knipa? Luktar facebookkommentar lång väg. Spara sådant till ditt trollkonto på fejan.

Jamen hallå, lugna dig! Det var ju ett uppenbart skämt, hur kan du ta det så allvarligt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-17 13:02

Ja tycker de va rätt kul :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-08-17 14:38

I-or skrev:Det finns en gammal audiofilmyt som säger att en ny anläggning som "lyfter fram" tidigare ohörda detaljer alltid är bättre än den föregående. Detta är dock oftast ett utslag av en förändrad frekvensgång, vilket alls icke enbart leder till positiva effekter. Det är relativt ovanligt att lägre distorsion leder till större hörbarhet för detaljer, medan disighet och vasshet/hårdhet (beroende på typen av olinjäriteter) korrelerar starkt med distorsionen.

Ja, dock är brusgolvet en faktor som påverkar hörbarhet av microdetaljer, särskilt i övre mellanregistret där mycket av rumsinformationen ligger.
Lägre brusgolv ger även en upplevd bättre separation mellan ljudkällorna i inspelningen, bättre svärta talas det om, det tror jag har med detta fenomen att göra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-17 16:09

Mja, så kunde det förvisso vara ibland för runt 40-50 år sedan, men brusgolvet är sedan ganska länge i princip alltid så lågt att det inte påverkar hörbarheten för detaljer i ljudet.

Hörseln är bra på att höra "igenom" bruset och toner kan detekteras även om de ligger runt 20 dB under brusnivån för brus med någorlunda normal spektral fördelning. Däremot kan detaljerna låta en aning annorlunda (men är fortfarande tydligt hörbara) på lite brusigare anläggningar.

(Perceptuellt kodade (snålkodade) system rånar dock alltid den uppmärksamme lyssnaren på detaljer i ljudet (med utvalda fonogram hörbart om än sällan störande vid 320 kb/s och ganska otrevligt vid 128 kb/s) trots att brusnivån kan vara extremt låg.)

Den som har bytt högtalare och noterat nya detaljer märker vid kontroll att de fanns där även tidigare, men att de har erhållit en kanske 5 dB högre relativ nivå p.g.a. frekvensgångsskillnader. Detta utgör en avsevärd skillnad. Det kan förstås även vara så att andra detaljer blir svårare att uppfatta med de nya högtalarna av samma anledning. Förutom att klangbalansen påverkas så visar detta precis varför det är så viktigt med konstant frekvensgång. Ur ett återgivningsperspektiv ska lyssnaren höra precis de detaljer som avsågs vid produktionen av fonogrammet, varken mer eller mindre.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-08-17 19:12

Min erfarenhet utifrån lyssning och mätning är i enlighet med det I-or skriver ovan. Det är också av detta skäl som det lätt blir ett evighets- och pseudoförbättringsarbete i att hålla på med (ofta omedvetna eller odefinierade) frekvensgångsskillnader som följer med högtalare i rum och inspelningar. Det är just detta som jag förstått är Olives circle of confusion.
https://seanolive.blogspot.com/2009/10/ ... n.html?m=1

Today, the circle of confusion remains the single largest obstacle in advancing the quality of audio recording and reproduction.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi