Exmag bygger nytt högtalarsystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
exmag

Re: Exmag bygger nytt högtalarsystem

Inläggav exmag » 2025-08-13 09:52

Ja, Sonab:en får gå till museum med tiden.
Sony:n är från 1977. Jag har tänkt behålla trafon, resten nybygga med en annan låda. Men, denna Sony är värderad (efter vad andra sålt för) till allt mellan 5.000 till 10.000kr. Kanske bättre att sälja den och köpa nya grejer att sätta ihop. Finns en del variabler här.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-13 11:00

Funkar Sony'n så ere ju dumt å skrota den.
Du får ju några trafos för dess värde.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-08-13 11:17

Får du 5-15hade jag sålt och köpt komponenter för pengarna.

Bygg en Wolverine (se diyaudio)

De som säger att den låter dåligt lider av självsuggestion.
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-13 18:34

Tackar för förslagen!
Allt noteras.
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-14 22:49

Jag håller nu på med någon timma varje kväll att jobba med bashögtalaren. Där har jag stött på ett problem: När man väl hittar ett lämpligt element genom data i databaser finns det inte att köpa i närområdet trots att de tillverkas. En överraskande sak är att det är få element som slår den gamla Eminence KAPPA_PRO-15LF-2 i horn. De som gör det är löjligt överprisade. Jag letar vidare...

Edit:
En annan sak är bristen på data. Jag hittade en 15 tummare som ser bar ut men när jag klickat på "Specifikationer" står där "15 Tum", inget mer. Men, hallå, skall man betala nära 3.000kr för ett element måste de förstå att lägga ut komplett data om elementet.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-14 23:54

Ja har lite 15" pa basar liggandes om du e intresserad.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-15 00:28

Kan du göra en lista?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-15 01:06

Pm'at.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-08-15 14:48

rikkitikkitavi skrev:
Det är svårt att mäta lågdistorderande förstärkare. Kräver ordentliga grejor.

Det går att mäta med ljudkort till en persondator, men man behöver förstås en variabel dämpsats.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-17 23:46

Just nu ser bashornets frekvenskurva ut så här:
GostHorn.png
GostHorn.png (13.85 KiB) Visad 459 gånger

Rött är med aktivt delsningsfilter.

Kan dock hända mycket innan jag bestämmer mig...
.
.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-18 00:08

Slaglängden är ca 0,7 mm vid 28 Hz och 113dB. 28Hz är hornets "resonansfrekvens".
GostHorn-slag.png
GostHorn-slag.png (20.57 KiB) Visad 459 gånger

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-18 11:04

Horn!
Mycket spännande.
Va blir de för typ av horn?
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-08-18 11:50

exmag skrev:Just nu ser bashornets frekvenskurva ut så här:
GostHorn.png

Rött är med aktivt delsningsfilter.

Kan dock hända mycket innan jag bestämmer mig...
.
.

Ser ju inte så tokigt ut, Hur stort är ett sånt där GhostHorn?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-18 19:14

Det är ett exponentiellhorn med konisk stegvis utvidgning som inte exakt följer den teoretiska utvidgningen, detta för att nå längre ner i basen. Den är på 980 liters inre volym.
Har försökt att komma ner i basen med mindre horn men det går inte, fysiken har sina gränser. Istället har jag designat den så att den inte skall synas, dvs ghost eller dvs Ghosthorn.
Jag har inte slutfört designen ännu, kan ändra något på vägen.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-18 20:01

Oki!
Coolt :)
Hade ja haft döva grannar hade ja kört vidare på Imperial horne ja hade förr :cry:
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-18 23:15

Jag har testat med kvartsvågspipa, ljudledning och tapped ("tappat" i swedala) horn (som alla egentligen är kvartvågspipor). Alla är väldigt vågiga i frekvensen hur man än gör. ljudledning (som var min förra låda) är extremt kortbandigt. Man kan dämpa ut den till att få ett bredare arbetsområde men då sjunker verkningsgraden. Den mest berömda kvartvågspipan är Voigth-hornet Bild.
Originalet var försedd med Världens mest berömda högtalarelement, dvs Philips 9710 och hade ingen diskanthögtalare.

Det har diskuterats om kvartvågspipor verkligen är horn. Jo, säger en del, det är de för de följer samma formler som horn. Dock beräknas en kvartvågspipa efter pipans längd och då lkanske de inte kan kallas horn utan helt enkelt för kvartvågspipa. Voigth-hornet (eller Voigt, som en del skriver), som är en kvartvågspipa, har dock en utvidgande kanal så många kallar den för horn trots att den beräknas efter pipans längd. Voigt-hornet är den högtalare som fick igång mitt intresse för just högtalare när min kopis spelade för mig i början av 70-talet så att bröstkorgen trycktes in, därför ligger den mig varmt om hjärtat.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-19 00:11

TQWT e ett horn där man täpper igen utblåset en hel del.
Den varianten tagerar två världar.
Vighten e väl avsmalnande mot utblåset.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2025-08-19 00:28

Imperial-Blomman skrev:Oki!
Coolt :)
Hade ja haft döva grannar hade ja kört vidare på Imperial horne ja hade förr :cry:

Spela tillräckligt högt så blir dom döva. :mrgreen:

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-19 03:32

Imperial-Blomman skrev:TQWT e ett horn där man täpper igen utblåset en hel del.
Den varianten tagerar två världar.
Vighten e väl avsmalnande mot utblåset.

Nej, Voigt breddas mot ändan som ett horn.
Jag har simulerat horn som stängs igen med ett hål vid hornmynningen. De blir extremt smalbandiga, ungefär som porten på en basreflexhögtalare men men mycket högre verkningsgrad och mycket kortare slaglängd för membranet. Verkningsgraden blir dock lägre än om den var helt öppen.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-19 03:42

Glömde lite saker i förra simuleringen som jag nu fixat. Då ser det ut så här:
Frekvens-GostHorn.png
Frekvens-GostHorn.png (11.99 KiB) Visad 255 gånger

Lägg märke till hornets fs som ligger på låga 27Hz och 109dB ut med bara 1 watt in vid den frekvensen.
Hornet har växt lite och är nu uppe på 1150 liter inre volym. Yttre volymen väger in på ca 1,5 kubikmeter. Om jag skall gå ner till 25Hz med fs blir hornet ca 2 kubikmeter stort. Volymen ökar fort ju längre ner i frekvens den skall gå.

Inte många som kan ställa in högtalare på mer än en kubikmeter i vardagsrummet. Fruarna sätter sig på tvären med eftertryck. En vän till mig fick inte ha högtalare på ens 100 liter, det var allllldeles för stooort, enligt hans fru. Helt galet att ställa in så stora lådor i rummet, tyckte hon. Men ett skåp att ställa in finporslinet med måtten 1,6x16,0,4 gick bra att ställa in. Den har volymen 1 kubikmeter...
.
.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-19 06:43

exmag skrev:Inte många som kan ställa in högtalare på mer än en kubikmeter i vardagsrummet. Fruarna sätter sig på tvären med eftertryck. En vän till mig fick inte ha högtalare på ens 100 liter, det var allllldeles för stooort, enligt hans fru. Helt galet att ställa in så stora lådor i rummet, tyckte hon. Men ett skåp att ställa in finporslinet med måtten 1,6x16,0,4 gick bra att ställa in. Den har volymen 1 kubikmeter...
..

Det är en kamp om utrymmet. Man kan ju iofs tänka sig att man fördelar kostnaden för boendet efter hur mycket man tar yta/volym i beslag.

En fråga är förstås, hur ofta använder man den fördjupade basen jämfört med hur ofta man använder finporslinet? Och förstör skallret från finporslinet ljudet när man lyssnar? Vem har makten därhemma? Hur långt är man villig att kompromissa?

Vem har sagt att det är lätt? Jag har aldrig sett WAF som en delmängd i högtalarsimuleringar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-08-19 09:18

Jag har två lådor på vardera 900 liter ungefär, min lösning var att bygga dem så pass stora så att de vitmålade blev en del av väggen, och inskjutna mot den faktiska väggen så tar de inte mycket plats i rummet.

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-19 09:26

Jag har aldrig heller haft WAF-problem Man när jag renoverade hemma för några år sedan skrotade jag hela anläggningen. Tanken var att bygga helt nytt men det kom annat i vägen.
Det smartaste sättet att bygga stora horn på är att bygga dem specifikt för ett rum på så sätt att de smälter in, som "smile" beskriver. Man kan dra det ännu längre och minska ner storleken på rummet med en exempelvis meter och bygga högtalaren i den metern. Det kan bli ett flera kubikmeter utrymme bakom en sådan vägg.

Ju större ett horn är ju längre ner i frekvens kan det gå. Men någonstans på vägen under sin tillväxt tappar hornet gnistan. Jag tror att man inte skall försöka gå för långt under 30Hz.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-19 10:32

Ja de va länge sedan ja hade Vight pipor.
Nofrills Caveman 15 e en tqwt.
Den e på ca 170L

Waf har ja inet problem med :)
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-19 10:53

Man kan ju, som en känd högtalarkonstruktör, bygga hornen i källaren och låta utmynningen ske i lyssningsrummet. Det finns en beskrivning på nätet hur en japan byggde om hela källaren till ett horn. Själv hade jag en tanke att bygga stora lådor på vinden ovanför lyssningsrummet och låta baselementen stråla ner från taket. Övre bas, mellanregister och diskant var tänkt att byggas in i väggen, rummet skulle därmed bli ca 30 cm kortare. En platt TV i typ 75-85 tum hade givetvis ingått i det hela. Projektet föll totalt när jag sålde lägenheten...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-08-19 11:20

Han heter Paul Gustavus Adolphus Helmuth Voigt. :)

1934 inledde han samarbete med O.P. Lowther och Donald Chave från Lowther Manufacturing. Det blev Lowther-Voigt Radio. På den tiden fanns enbart elektromagneter på dynamiska högtalare, som förövrigt patenterades 1924 av Kellogg and Rice i USA. 2 månader senare lämnade Paul Voigt in sin patentansökan i England. Kellogg and Rice fick patentansökan godkänd i USA, men Voigt fick någon form av delpatent. Voigt var en särdeles god uppfinnare. Efter 2a världskriget kom permanentmagneter på öppna marknaden som ersatte elektromagneter i dynamiska högtalarelement.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-19 11:27

1. Sanna Voigt-horn bör nog egentligen klassificeras som just horn, men är vanligen veckade och har en linjär expansion, där det senare gör dem relativt ineffektiva. Dessutom är dessa horn resonanta till sin natur eftersom formen leder till en långtifrån reflektionsfri avslutning och man kan därför i praktiken även räkna dem till kvartsvågspipefamiljen. För övrigt förekommer ett flertal varianter med diverse modifieringar av originalprincipen t.ex. med mer eller mindre knasiga portar i hornmynningen.

2. Skälet till diverse hornkonstruktioners populäritet i HiFi:ns barndom var att baselementen hade mycket låga prestanda och att förstärkareffekten var minst en tiopotens lägre än idag. Sedan över ett halvt århundrade så är detta dock inte längre fallet, varför denna typ av konstruktionslösning mest är av historiskt intresse för basområdet. Högre upp i frekvens kan dock både den höga verkningsgraden och riktverkan vara av värde, varför horn eller den akustiska kusinen vågledare inte sällan utgör klart användbara principer.

3. Konförskjutningen är som synes drygt 7 mm vid 28 Hz i diagrammet ovan (inte 0,7 mm som det felaktigt står i inlägget). För horn brukar man benämna den undre gränsfrekvensen cut-off-frekvens (den frekvens, där hornet slutar att ge den luftkoppling som är nödvändig för god akustisk effektivitet). Detta är en helt annan egenskap än resonansfrekvens, varför man inte bör använda detta uttryck här.

4. Som synes visar diagrammen (Hornresp) utstrålad ljudeffektnivå på y-axeln. I lågfrekvensområdet, där utstrålningen är sfärisk, blir nivån därför en faktor 10*log(4*π) högre än ljudtrycksnivån på 1 m i fri rymd. För att skala om nivåerna till ljudtrycksnivå på 1 m måste man alltså subtrahera 11 dB för strålning i fri rymd och 8 dB för strålning i halvsfär (som är det vanligaste för diverse simuleringsprogram i dessa sammanhang).

5. Det går att visa att för en given undre gränsfrekvens och en given kavitetsvolym så erhåller man den högsta verkningsgraden med en basreflexlösning (detta innefattar alla typer av horn; notera även att den högre verkningsgraden kräver ett genomtänkt val av ett eller flera element). Dessutom blir frekvensgången närmast per automatik betydligt jämnare. För den glade entusiasten som är ute efter någonting annorlunda kan detta tyckas trist, men även om man av någon anledning väljer en annan lösning så bör man känna till vad den hårda fysiken lär oss.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2025-08-19 18:07

Jag kom inte ihåg namnet där hornet slutar verka som ett horn, "cut off" heter det, tack för påminnelsen.
Du har fel vad det gäller hornets slaglängd, den är 0,7mm som högst vid 28Hz i grafen.

Visst går det att få höga nivåer i ett smalt band med basreflex. Men det går inte jämföra med ett bra bashorn. Det är en obeskrivligt omtumlande upplevelse första gången. Men om det är hifi? Det vet i katten om det är.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-19 20:43

petersteindl skrev:Han heter Paul Gustavus Adolphus Helmuth Voigt. :)

Ja, jo. Men det finns en svensk med betonghögtalare (tror jag) i typ Karlskoga som hade ett horn i källaren som mynnade ut i form av en spalt i vardagsrummet utmed en vägg. Han dog för några år sedan och hornet slets bort vid renovering. Någon som minns?

/ B

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-08-19 20:51

Bo Hansson :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum