- gohsthorn-3-slaglängd.png (10.18 KiB) Visad 412 gånger
Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Metoden att mäta egenskaperna för en sluten låda inne i kaviteten (vanligen med en konventionell mikrofon) är uråldrig och inte uppfunnen av herr Mirsch. Kavitetens dimensioner måste vara betydligt mindre än våglängden, men i övrigt är det hela rättframt efter erfordeliga korrektioner.
Det var dock ganska kul att ett diskantelement användes som mikrofon, något som jag har sett göras ibland.
Metoden kräver en del omräkningar för att inte bara ge relativ nivå utan även absolutnivå, vilket gör att konventionella mätningar är att föredra. Det är t.ex. inga problem att mäta inomhus i det extrema närfältet på utsidan av högtalaren för låga frekvenser, vilket tillsammans med baffelkorrektion och fönstrade resultat ger frekvensgången i hela audioområdet. Dessutom fungerar denna metod för alla typer av högtalare. Annars kan man även mäta markplan fönstrat, vilket reducerar kraven på avstånd till husfasader.
"Infiniti case" syftar säkerligen just på de förhållanden som råder inne i en akustiskt liten kavitet.
För övrigt är det inte speciellt meningsfullt att simulera för diverse kraftigt förenklade utstrålningsfall som olika former av hörn eftersom ett rum vanligen begränsas av 6 ytor med påföljande rumsresonanser som fullständigt dominerar frekvensgången. För egen del brukar jag därför simulera i frifält för att sedan lägga till simulerade rumsbidrag för en eller flera möjliga uppställningar.
exmag skrev:Utan element kommer lådan att väga ca 170-180kg. Jag kommer att bygga lådan i tre delar målat och klar för att sedan bära in dem och montera delarna på plats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster