Anders J skrev:I mitt hur finns det ett litet rum i en tillbyggnad som är bara 2,2 x 2,2 x 2,2 meter stort. Där tillbringar jag mycket tid. Övar och redigerar.
Som synes så har jag 2 st piPs för lyssning och det hela fungerar alldeles utmärkt. Jag sitter i stort sett i rummets mittpunkt. Jag har ett nytt projekt där jag ska spela in orgel och när jag provlyssnar så inser jag att det inte riktigt blir bra med lyssningen eftersom det helt enkelt fattas i djupe basregistret.
Den uppenbara lösningen vore ju att par basmoduker i främre nedre hörnen, t ex IÖ:s Profundus, men eftersom rummet är så litet så har funderat över pm det vore en bra idé att liksom "invertera" alltihop, dvs att låta mitt lilla rum s a s vara högtalarlåda. Utrymmer ovanför används inte till något vettigt och kommunicerar med tillbyggnaden i övrigt och borde väl vara kanske 40 kbm. Det borde gå bra att sätta fyra eller sex 15"-element i taket utan större problem. Jag är måttligt intresserad av att åstadkomma höga ljudtryck, men alltså gärna bra frekvensgång ned till under 30 Hz.
Är det vettigt eller vore det bättre konventinellt dimensionerade och korrekt avstämda lådor?
Jag flyttade och fick ett alldeles för litet rum jämfört med mitt förra som av en slump uppvisade häpnadsväckande bra egenskaper.
Det är dock inte lika litet som ditt och är ett kombinerat "kontrollrum" och musiklyssnings- och gästrum och hemmabio.
Och jag är beroende av rimligt korrekt lyssning för mitt arbete.
Så jag lät IÖ gå all in. Och jag byggde på nästan all fritid under två år nästan.
Resultatet blev VÄLDIGT bra och helt "korrekt" i "sweetspot" för mix.
Men då blev det en basfälla om ca 4 kubikmeter (!).
Likförbenat blir det fel i sittotittpåfilmposition nära bakväggen och då blir EQ enda rimliga lösningen.
Men sådan är också uppmätt och applicerad. (vid behov)
Anledningen till mitt förtroende för IÖ i just detta, kom sig av ett "inläsningsbås" a la garderob på en av mina arbetsplatser, som
tedde sig helt omöjligt att få rimligt hyfsat. Men det fixades med bravur och fungerade nästan obegripligt bra.
Mest impad är jag nog av ventilationen som gick från vattenfall till helt tyst. (i alla fall ohörbar ur produktionssynpunkt)
Så...
Kontakta Ingvar - är mitt tips.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---