Litet rum för att öva och redigera

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Anders J

Litet rum för att öva och redigera

Inläggav Anders J » 2025-08-24 21:58

I mitt hur finns det ett litet rum i en tillbyggnad som är bara 2,2 x 2,2 x 2,2 meter stort. Där tillbringar jag mycket tid. Övar och redigerar.

Som synes så har jag 2 st piPs för lyssning och det hela fungerar alldeles utmärkt. Jag sitter i stort sett i rummets mittpunkt. Jag har ett nytt projekt där jag ska spela in orgel och när jag provlyssnar så inser jag att det inte riktigt blir bra med lyssningen eftersom det helt enkelt fattas i djupe basregistret.

Den uppenbara lösningen vore ju att par basmoduker i främre nedre hörnen, t ex IÖ:s Profundus, men eftersom rummet är så litet så har funderat över pm det vore en bra idé att liksom "invertera" alltihop, dvs att låta mitt lilla rum s a s vara högtalarlåda. Utrymmer ovanför används inte till något vettigt och kommunicerar med tillbyggnaden i övrigt och borde väl vara kanske 40 kbm. Det borde gå bra att sätta fyra eller sex 15"-element i taket utan större problem. Jag är måttligt intresserad av att åstadkomma höga ljudtryck, men alltså gärna bra frekvensgång ned till under 30 Hz.

Är det vettigt eller vore det bättre konventinellt dimensionerade och korrekt avstämda lådor?
Bilagor
Screenshot 2025-08-24 at 21.48.05.png
Screenshot 2025-08-24 at 21.48.05.png (1.46 MiB) Visad 331 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Litet rum för att öva och redigera

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-08-24 23:53

Du skulle kunna klara dig med två basmoduler. Men då måste de placeras nogsamt. Den ena 1/4 från främre vägg samt 1/4 från höger sidovägg samt 1/4 av rumshöjden. Det blir då ungefär under notstället. Den andra basmodulen ska då placeras diagonalt bakom dig. D v s 1/4 från taket, 1/4 från vänster vägg, och 1/4 från väggen bakom dig. Om du tycker detta blir konstigt i det lilla rummet så går det att kompromissa med att ha varsin subb i varsitt hörn fast diagonalt. Det blir då lite mindre undertryckning av högre ordningars resonanser och liiite högre verkningsgrad.

Jag är inte förvånad att det låter som det låter med tanke på rummets dimensioner.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-25 00:19

Eftersom höga ljudtrycksnivåer inte är ett krav och rummet dessutom är ovanligt litet så räcker det och blir över med två inte alltför stora basmoduler bestyckade med långslagiga 10"- eller 12"-element. Det finns massor av prisvärda modeller att välja mellan på marknaden.

Om GDS är av intresse eller en skräddarsydd lådlösning är ett krav så kan ett par slutna basmoduler med någorlunda högpresterande 10"- eller 12"-element byggas (man bör ha god kapacitet ned till åtminstone 30 Hz för att återge en medelstor kyrkorgel) och till detta inhandlas dessutom en lämplig klass D-förstärkare. På detta sätt kan man t.o.m. erhålla ganska påtaglig infrabas i det pyttelilla rummet (förutsatt att dörren är stängd).

Kanske något oväntat visar en snabb simulering att frekvensgången i lyssningspositionen inte är alltför ojämn med den nuvarande uppställningen. Den lägsta rumsmoden ligger runt 75 Hz med lite lagom sladdriga begränsningsytor, vilket medför att basmodulerna kommer att arbeta nästan helt i nollmodsområdet (vilket ger en stigning om ca 9-10 dB/oktav mot låga frekvenser) med en typisk delningsfrekvens om 80 Hz.

Vad som verkligen kommer att göra skillnad är dock ekvalisering eftersom rummet är akustiskt något besvärligt över ca 75 Hz.

Detta är förstås gratis om ljudkällan är en dator och jag antar att det finns tillgång till en rundtagande mikrofon med låg undre gränsfrekvens som kan användas för mätningarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Anders J

Inläggav Anders J » 2025-08-25 08:32

Ingen av er triggade på min idé om den "inverterade" högtalarlådan? Men det är ju litet speciellt när rummets dimensioner är under en halv våglängd!

Vad som inte framgick av min text var att taket består av 145 x 45 bjälkar på tvären, dvs genom att skruva fast träskivor får jag 4 st "lådor" med vardera ca 145 liters volym. Jag har egna får = fri tillgång till dämpmaterial och det vore ju väldigt enkelt att åstadkomma justerbara slitsportar. Mätinstrument av flera slag, oscilloskåp och rimligt linjära mikrofoner (OM1) har jag.

Johan: Nej, att placera två basmoduler (som ju inte riktigt är punktformiga...) en fjärdedel in i rummet i alla tre dimensioner känns väl inte optimalt i ett redan litet rum, även om jag håller med om resonemanget.

Men baselement, stadig träskiva, ull och litet pyssel skulle kunna bli lärorikt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-25 10:42

Som du ser ovan hade jag inga invändningar mot en eventuell takplacering av basmodulerna. Med en jättekavitet så vinner man förvisso verkningsgrad men förlorar linjäritet (eftersom luftfjädern blir mindre styv och olinjäriteterna i upphängningen därmed dominerar). Även om det kan vara kul med extrema lösningar så finns det ingen anledning till detta här, då kraven på ljudtryck är måttliga. Två 12"-element räcker och blir över eftersom detta motsvarar ca åtta element i ett mer normalstort rum. 8O

Rumsstorleken talar starkt för slutna lådor med infrakapacitet istället för basreflex som annars är att rekommendera. Dämpmaterial tillför ingenting av värde i en normalstor basmodul som används under ca 200 Hz och bör därför undvikas.

Rummet är alldeles ovanligt litet, vilket ställer tumregler på ända. Om delningsfrekvensen ligger runt 80 Hz så spelar det ingen roll var basmodulerna placeras eftersom alla positioner ger i det närmaste identisk frekvensgång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-08-26 01:39

Anders J skrev:I mitt hur finns det ett litet rum i en tillbyggnad som är bara 2,2 x 2,2 x 2,2 meter stort. Där tillbringar jag mycket tid. Övar och redigerar.

Som synes så har jag 2 st piPs för lyssning och det hela fungerar alldeles utmärkt. Jag sitter i stort sett i rummets mittpunkt. Jag har ett nytt projekt där jag ska spela in orgel och när jag provlyssnar så inser jag att det inte riktigt blir bra med lyssningen eftersom det helt enkelt fattas i djupe basregistret.

Den uppenbara lösningen vore ju att par basmoduker i främre nedre hörnen, t ex IÖ:s Profundus, men eftersom rummet är så litet så har funderat över pm det vore en bra idé att liksom "invertera" alltihop, dvs att låta mitt lilla rum s a s vara högtalarlåda. Utrymmer ovanför används inte till något vettigt och kommunicerar med tillbyggnaden i övrigt och borde väl vara kanske 40 kbm. Det borde gå bra att sätta fyra eller sex 15"-element i taket utan större problem. Jag är måttligt intresserad av att åstadkomma höga ljudtryck, men alltså gärna bra frekvensgång ned till under 30 Hz.

Är det vettigt eller vore det bättre konventinellt dimensionerade och korrekt avstämda lådor?

Jag flyttade och fick ett alldeles för litet rum jämfört med mitt förra som av en slump uppvisade häpnadsväckande bra egenskaper.
Det är dock inte lika litet som ditt och är ett kombinerat "kontrollrum" och musiklyssnings- och gästrum och hemmabio.
Och jag är beroende av rimligt korrekt lyssning för mitt arbete.
Så jag lät IÖ gå all in. Och jag byggde på nästan all fritid under två år nästan.

Resultatet blev VÄLDIGT bra och helt "korrekt" i "sweetspot" för mix.
Men då blev det en basfälla om ca 4 kubikmeter (!).
Likförbenat blir det fel i sittotittpåfilmposition nära bakväggen och då blir EQ enda rimliga lösningen.
Men sådan är också uppmätt och applicerad. (vid behov)

Anledningen till mitt förtroende för IÖ i just detta, kom sig av ett "inläsningsbås" a la garderob på en av mina arbetsplatser, som
tedde sig helt omöjligt att få rimligt hyfsat. Men det fixades med bravur och fungerade nästan obegripligt bra.
Mest impad är jag nog av ventilationen som gick från vattenfall till helt tyst. (i alla fall ohörbar ur produktionssynpunkt)

Så...
Kontakta Ingvar - är mitt tips.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Återgå till Teknikforum