Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Att mäta toppvärdesfaktor/spetsfaktor på vinyl tarvar särskild uppmärksamhet då enstaka "knäpp" driver upp sagda faktor avsevärt.
I-or skrev:Tyvärr är DR enligt Dynamic Range DB (som utnyttjar Dynamic Range Meter foobar med integrated loudness enligt EBU R 128) ganska knasigt definierat efter en godtycklig skala, så det går inte riktigt att veta vilken toppfaktor eller s.k. loudness som det handlar om även om man naturligtvis kan rangordna inspelningarna.
steveo1234 skrev:Ett av mina favoritband (Lorna Shore) finns (precis som ungefär allt annat) på Spotify. Och låter rätt illa, men, det får jag stå ut med. Musiken är ju bra.
Men, jag hittade faktiskt en jämförelse mellan vinyl och download:
https://dr.loudness-war.info/album/view/191850
https://dr.loudness-war.info/album/view/205501
DR på 4 respektive 10, till vinyls fördel!
Jag har ingen vinylspelare men vill ju inte lyssna på den uppenbart sämre versionen i heller. Finns det någon tjänst där det går att få tillgång till den bästa versionen av skivan?
steveo1234 skrev:Intressant!
Jag laddade ner flac-spåret igår och ska jämföra vinyl-utgåvan med spotify.
Återkommer med lyssningsintryck men , spontant så låter spotify mycket starkare...
zatan skrev:[url]länk[/url]
goat76 skrev:steveo1234 skrev:Intressant!
Jag laddade ner flac-spåret igår och ska jämföra vinyl-utgåvan med spotify.
Återkommer med lyssningsintryck men , spontant så låter spotify mycket starkare...
Se bara till att du nivåanpassar spåren inom 0.1 dB LUFS vid lyssningsjämförelsen.
Lägg även gärna upp en MasVis på vinylrippen, det vore intressant att jämföra den med den ”vinylanpassade” versionen jag gjorde.
steveo1234 skrev:Masvis har jag inte, men, kan eventuellt leta upp det om jag hör något intressant.
goat76 skrev:Jag har rippat några album som jag ska analysera och jämföra mer grundligt med den digitala versionen. Det är endast ljudkällan som skiljer sig åt, i övrigt är det samma uppspelningskedja i form av en Linn Akurate DSM som antingen spelar de digitala filerna eller det inbyggda phonosteget för vinyluppspelningen, och samma rumskorrigering som finns i Akurate DSM. Förstärkaren är densamma.
rigi skrev:Går det mäta frekvensgången och se skillnad? Alltid kul att veta vad som ändrar sig.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Jag har rippat några album som jag ska analysera och jämföra mer grundligt med den digitala versionen. Det är endast ljudkällan som skiljer sig åt, i övrigt är det samma uppspelningskedja i form av en Linn Akurate DSM som antingen spelar de digitala filerna eller det inbyggda phonosteget för vinyluppspelningen, och samma rumskorrigering som finns i Akurate DSM. Förstärkaren är densamma.
Hur rippar du dina vinyler?
Förut spelade jag in via USB och Audacity men det är betydligt enklare att använda appen Songcorder. Då får man automatiskt en 24/96 flac där man enkelt kan editera de olika ljudspåren.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst