steveo1234 skrev:Ett av mina favoritband (Lorna Shore) finns (precis som ungefär allt annat) på Spotify. Och låter rätt illa, men, det får jag stå ut med. Musiken är ju bra.
Men, jag hittade faktiskt en jämförelse mellan vinyl och download:
https://dr.loudness-war.info/album/view/191850https://dr.loudness-war.info/album/view/205501DR på 4 respektive 10, till vinyls fördel!
Jag har ingen vinylspelare men vill ju inte lyssna på den uppenbart sämre versionen i heller. Finns det någon tjänst där det går att få tillgång till den bästa versionen av skivan?
Det finns såklart många album där vinyl-versionen verkligen är gjord från en mer dynamisk master än den som använts för de digitala formaten... Men i fallet med Lorna Shore så har med stor sannolikhet samma dynamiskt stympade master även använts även för vinyl-versionen, även om den på pappret ser mycket mer dynamisk ut med sina DR10 än den digitala versionen med sina ynka DR4.
De ingrepp man i de flesta fall gör vid själva framställandet av en vinyl är att man använder ett högpassfilter, lägger ett mono-filter för basen, samt lite andra saker så som de-esser m,m för att minimera risken att nålen rent fysiskt ska hoppa ur spåret. Alla dessa vinyl-anpassningar leder till att en dynamiskt stympad grundmaster ändras i sin vågform, detta p.g.a diverse fasskiftningar som uppstår främst av högpassfiltreringen och att basen gjorts om till mono.
Alla ovanstående anpassningar som skett för vinylmastern har naturligvis viss hörbar ljudpåverkan, men någon högre dynamik kommer sannolikt inte upplevas av lyssnaren, iallafall inte i de fall där grundmastern redan var dynamiskt stympad från start.
Här nedan kan du se den drastiskt stora skillnaden som skett när jag tog låten "To the Hellfire" med sina DR4, gjorde om basen under 250 Hz till mono och la till ett höpass-filter på 24 dB/oct vid 20 Hz, och vipps studsade den upp till DR10. Crestfaktorn gick upp från 8.4 dB till 14.7 dB:

- Screenshot 2025-09-18 002446.png (657.09 KiB) Visad 314 gånger
Och här i sista kolumnen kan man se DR4 för originalljudfilen, och DR10 för den anpassade ljudfilen:

- Screenshot 2025-09-18 003254.png (15.08 KiB) Visad 314 gånger